Nederland is bruggenland WIBO BURGERS De hefbrug bij Boskoop, (foto's Wibo Burgers) Romeinen begonnen SintServaesbrug Stenen bruggen over grachten 29 Ons land is rijk aan bruggen,ook al zijn in de afgelopen decennia veel kleinere bruggen verdwenen door ruilverkavelingen en de tomeloze groei van het autoverkeer. Het totale aantal bruggen in ons land loopt in de duizenden. De stad Amsterdam heeft alleen al zon duizend bruggen. De provincie Groningen herbergt ook ongeveer duizend bruggen. Een bescheiden aantal bruggen staat op de monumentenlijst, maar dat neemt niet weg dat door een aantal omstan digheden tal van oudere bruggen in ons land ten onder dreigen te gaan. Vaak is er onvoldoende onderhoud. Het komt erop neer dat de oude bruggen wegroesten.Als dat proces ver genoeg gevorderd is, worden ze gesloopt. Zo is al veel moois verloren gegaan. De werkgroep 'Erfgoed in ijzer en staal' van het Staalbouwkundig Genootschap nam het initiatief om een Nederlandse Bruggen Stichting in het leven te roepen. Deze stichting, die zich ook om bruggen in beton, hout, baksteen en natuursteen bekom mert wil de bruggen in ons land meer bekendheid geven Ook zal zij met voorstellen komen om oude bruggen, die de moeite van het bewaren waard zijn, op monumentenlijsten te plaatsen. Bovendien zal in het kader van het Monumenten Inventarisatie Project van het ministerie van WVC in de komende tijd worden nagegaan hoe het er voor staat met vaste en beweeg bare bruggen in ons land. Zoals dat ook gebeurt bij sluizen, zullen de verschillende typen bruggen worden beschreven.Vervolgens kan een selec tie van de meest waardevolle bruggen worden gemaakt. De bruggenbouw kreeg gestalte in de Romeinse tijd. De Romeinen hadden niet genoeg aan een voorde, een door waadbare plaats in de beek of rivier, of het leggen van overstapstenen in de rivier: 'steenvoorde'. Zij hadden immers een groot rijk opgebouwd en dus waren goede verbindingen - wegen en bruggen - van vitaal belang. De Romeinen bouwden zowel houten als stenen bruggen. De bruggen van steen kwamen vooral tot stand in centra van de Romeinse beschaving. De brug genbouw in die dagen had vooral een militaire betekenis. De prestaties van de Romeinen in de bruggenbouw waren van formaat: op basis van prak tijkervaring vervolmaakten zij de constructievorm van de rondboog. Met de ondergang van het Romeinse rijk is de bruggenbouw sterk terugge vallen. Pas in de dertiende eeuw was men terug op het niveau van Rome. De bruggen in de periode van 1000 tot ongeveer 1400 bevonden zich vooral in of bij een stad, in de buurt van een voorde. Ook de middeleeuwse brug was mili tair van betekenis, maar de brug werd ook een ontmoetingspunt waar men handel dreef en vaak zelfs woonde. De constructie van de middeleeuwse brug was niet altijd zo solide: er gebeurden nogal eens ongelukken. De oudste brug in ons land, in Romaanse stijl, is de Sint Servaesbrug in Maastricht, die in de periode van 1280 tot 1300 werd gebouwd. Deze brug had aanvankelijk negen half ronde bogen terwijl aan beide zijden verdedigingstorens waren opgericht. Aan de oostelijke zijde was geruime tijd ook een houten overspanning met het doel die in brand te steken zodra de vijand kwam. De brug werd in het begin van de achttiende eeuw hersteld en voor een deel vernieuwd. In het begin van de jaren dertig van onze eeuw werd de brug andermaal gerestaureerd. Overigens gebeurde dat pas nadat Maastricht aanvankelijk had overwo gen om de oude brug op te ruimen. Daar stak de rijksoverheid een stokje voor. Na de Tweede Wereldoorlog waren herstelwerkzaamheden nodig. Tegelijkertijd werd de brug aanzien lijk verbreed. Een andere oude stenen brug, waarvan de bouw in 1764 begon, vinden we in Roermond, de Maria Theresiabrug. Deze brug werd gebouwd nadat de eerdere stenen brug was vernield door het woeste water. De brug kwam in 17 71 gereed. In 1954 werd deze brug geres taureerd. Naast deze twee stenen rivierbruggen zijn er in een aantal steden in ons land oude stenen bruggen over grachten, die we tot de Renaissance kunnen rekenen.We vinden ze o.a. in Amsterdam, Delft, Haarlem, Leiden en Hoorn. De reden dat in tal van Nederlandse steden veel bruggen voorkomen: het zijn grachtensteden. De meeste steden, ook in het buiten land, zijn ontstaan aan rivieren. We vinden daar vaak imposante bruggen over deze rivieren, zoals in Londen over de Thames en in Parijs over de Seine, maar steden met grachten zoals in ons land zijn elders in de wereld zeldzaam (in België Gent en Brugge,

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1995 | | pagina 29