Rijksweg A15 mag Gelderse gaan doorsnijden Poort niet Gebied rijk aan cultuurhistorische waarden Rijkswaterstaat komt komend voorjaar naar buiten met een onderzoek naar doortrekking van rijksweg 15 door de Gelderse Poortdat als basis gaat dienen voor besluitvorming hierover. Verlenging van de A 15 door de Gelderse Poort is onnodig en vormt een bedreiging voor niet alleen de ecologische en landschappelijkemaar ook de cultuurhistorische waarden van dit gebied. VINCENT COLLETTE Boerderij aan de dijk langs de uiterwaarden van het Pannerdens Kanaal bij Boerenhoek. (foto Vincent Collette). 'In het voorjaar worden de resultaten van het onderzoek naar de A 15 door de Gelderse Poort in de vorm van een nota, de Trajectnota/MER bekendge maakt en gaan ze de inspraak in', aldus de heer F. Hoogenkamp, projecdeider van de A 15 bij Rijkswaterstaat te Arnhem. Daaraan wordt een milieu effectrapport (MER) gekoppeld, zodat bij een te nemen tracébesluit naast de ruimtelijke implicaties ook de milieu effecten tevoren bekend zijn. Aan deze nota gaat de "Startnotitie, studie naar rijksweg 15, gedeelte knooppunt Ressen-rijksweg 12" vooraf. Deze notitie uit 1991 was bedoeld als begin van het onderzoek naar de noodzaak en mogelijke tracering van een verlengde A 15 door de Gelderse Poort. Dit gebied ligt op de grens tussen Nederland en Duitsland waar de Rijn ons land binnenstroomt, de stuwwallen van Montferland, Veluwe en Reichswald- Duivelsberg doorsnijdt en de rivier zich splitst in Waal, Rijn en IJssel. De huidige A 15 eindigt bij Ressen, gelegen tussen Arnhem en Nijmegen. Twee tracé's, die in de startnotitie worden voorgesteld, kruisen noord oostelijk het gebied van Nederrijn- Pannerdens Kanaal. Zij haken tenslotte in op rijksweg 12, die vanuit Arnhem richting Achterhoek-Duitsland loopt. Een derde tracé-mogelijkheid betreft de route, die dwars door het Rijnstrangen- gebied ook in deze richting gaat. In de uit te brengen Trajectnota/MER zijn nog enkele varianten van de eerste twee tracé's toegevoegd. In de vigerende natuur- en land schapsbeleidsplannen wordt de enorme betekenis van de Gelderse Poort erkend. Zo wordt het Rijnstrangen- gebied in het Structuurschema Natuur- en Landschapsbehoud opge nomen als Grote Landschappelijke Eenheid en als Waardevol Agrarisch Cultuurlandschap. In het Natuur beleidsplan geldt de Gelderse Poort als een kerngebied van de ecologische hoofdstructuur met belangrijke ecolo gische, landschappelijke en cultuur historische waarden. Omwille hiervan ging minister Jorritsma van Verkeer en Waterstaat onlangs overstag met het besluit de Betuwespoorlijn via een tunnel onder het Pannerdens Kanaal te laten lopen en niet via een brug eroverheen zoals in eerste instantie gepland was. Bij de discussies omtrent de aanleg van deze spoorweg en de A 15 wordt de cultuurhistorie in vergelijking met milieu en natuur onderbelicht, hetgeen aanleiding is om die hier eens onder de loep te nemen. Sterke verwevenheid Wie de Gelderse Poort doorkruist wordt direct getroffen door de sterke verwevenheid van natuur en landschap, die nog zeer veel van hun oorspronke lijkheid bewaard hebben. Bepalend voor de structuur van het gebied zijn de huidige en voormalige rivierlopen en bandijken. Het Pannerdens Kanaal en het Bylands Kanaal werden in respectievelijk 1707 en 1775 gegraven om de meanderende kracht van Rijn en Waal te beteugelen. Nederzettingen zoals onder meer Schenkenschans op de splitsing van Waal en Rijn nabij Lobith en de Sterreschans, eveneens zeer strategisch gelegen, nl. op de splitsing van het Pannerdens Kanaal en de Waal bij Doornenburg herinne ren ons aan het krijgskundige verleden van het rivierengebied. De pontveren aan het Pannerdens Kanaal bij Loo en bij Doornenburg zijn de laatste in een reeks. Aan weerszijden van de grote rivieren liggen de uiterwaarden met hun open waterplassen, die als gevolg van ontgrondingen ontstaan zijn. Hier vormen schoorstenen van steenfabrie ken reeds op verre afstand visuele steunpunten. Fraaie voorbeelden hiervan zijn die bij Spijk. De ingepol derde uiterwaarden, die grotendeels samenvallen met het Rijnstrangengebied, omsluiten aan noord- en oostzijde het Gelders Eiland. Deze uiterwaarden bestaan uit afgesneden oude Rijnarmen met daar tussen en daarlangs bedijkte uiter waarden, bestemd voor agrarisch gebruik. Van bebouwing is nauwelijks sprake en de ontsluiting is slecht. Kommen, relatief laaggelegen afzet tingen van zware rivierklei achter de oerverwallen, hebben helaas in veel gevallen hun oorspronkelijk karakter verloren. Kommen, gekenmerkt door hun openheid, vindt men in het centrale deel van de Over-Betuwe en tussen Westervoort en Zevenaar. Stroomruggen en oeverwallen, de wat 27

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1995 | | pagina 27