Detail van de middentravee en gootlijst. lekkage een deel van het oorspronke lijke doek vergaan. Inmiddels verkeerde de herstelling ook in zeer slechte staat. Ten behoeve van de restauratie .moesten de doeken naar een restaura tie-atelier worden gebracht. De schil deringen werden op speciaal geconstru eerde kokers in verticale stand van de muren gerold en ingepakt. In het atelier werden ze op spanraam gezet en geheel hersteld. Op het door lekkage vernielde doek is na nauwge zette bestudering van de voorstelling van Alexander de Grote een nieuw stuk schildering aangebracht. Dat het 'modern' schilderwerk is, is te zien aan het gladde oppervlak. De rest van de behangselschilderingen is namelijk gecraqueleerd. Na het herstel werden de doeken via een ingewikkelde opera tie in de kamer teruggeplaatst. Onder de zware kleurtonen zijn de boeiende voorstellingen in heldere kleuren tevoorschijn gekomen. Detail beeldhouwwerk middentravee. Behalve met de wanden in de pronk kamer, kon Van der Hart ook goed voor de dag komen met het plafond. Dat namelijk rijk voorzien van stuc werk met een afbeelding van Pallas Athene, putti (blote engeltjes), een zeilschip en bloemmotieven. Bij de restauratie is een dikke bruinige 19de- eeuwse verflaag verwijderd, waarna het plafond in de daaronder aangetrof fen gebroken witte kleur werd terug gebracht. Kleurige kamers In de loop van de.restauratie is veel duidelijk geworden over de kleurstel ling van het interieur van het huis. Gebleken is dat de kamers op de eerste verdieping, waar stucwerk ornamen ten ontbraken, in de 18de eeuw in verschillende kleuren waren geschil derd. Zo is sprake geweest van een blauwe kamer, twee groene en een grijsgroene. De hele kamer werd Regentenkamer: behangselschilderingen met voorstellingen uit het leven van Alexander de Groteen schouw. 'meegenomen'; het plafond, de muren en de kozijnen kregen dezelfde kleur. In de blauwe en grijsgroene kamer konden de kleur en de wijze van beschildering vrij zeker worden vast gesteld. De balklagen in deze kamers werden in de betreffende, oorspronke lijke tint teruggebracht. Verrassing Tijdens de restauratie werd een drietal 'vondsten' gedaan. De eerste is een muurschildering die in een van de kamers werd aangetroffen onder de witgeverfde wanden en het rookka naal. Op de schoorsteen was met scha duweffecten een halfronde kachelnis gesuggereerd en op beide wanden waren sjabloonschilderingen aange bracht. Voor het grootste deel bleek de staat van de schilderingen te slecht voor een restauratie. De oorspronke lijke deccoraties zijn daarom afgedekt en opnieuw overgeschilderd. Zowel op de schoorsteen als op één van de wanden is een stukje van de oorspron kelijke schildering 'ongedeerd' onder de verflaag vandaan gekomen en in het zicht gelaten. De tweede vondst was verborgen onder een afgetimmerde schouw. Na verwijdering van de betimmering werd een beschilderd schouwstuk zichtbaar in een oorspronkelijk met goud en zilver bewerkte lijst. Net als de taferelen op het behang in de pronkkamer, is deze schildering geko pieerd naar een werk van Charles le Brun (ditmaal een schilderij). Een grote verrassing was de ontdek king van bijzonder schilderwerk - op de achterwand van een pronk-servies- kast - dat onder een dikke verflaag was verborgen; op een blauwe achtergrond vormden bruine takken met groene bladeren consoles, die bestemd waren voor het uitstallen van glas of porse lein. Om het geheel nog levendiger te doen lijken, was de verf ingestrooid met zeer kleine glasstukjes. Ook dit bonte interieur-onderdeel is geheel hersteld in haar oorspronkelijke staat. Vereniging Hendrick de Keyser Hendrick de Keyser is een landelijk werkende vereniging die zich tot taak heeft gesteld exterieur en interieur van monumentale huizen te restauren, om ze vervolgens in eigen beheer te houden. De vereniging werd in 1918 opgericht en heeft inmiddels 304 huizen in haar bezit. De verzameling wordt nog steeds uitgebreid, waarbij gezocht wordt naar historisch of architectonisch waardevolle gebou wen. Bij restauratie wordt er naar gestreefd de panden zoveel mogelijk in hun historisch gegroeide staat te houden. Speciale aandacht gaat uit naar de interieurs, die vaak bijzonder zijn maar ook zeer kwetsbaar. Alten Zwart is medewerker van de Vereniging Hendrick de Keyser. 26

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1995 | | pagina 26