Natuurlijk, er zit in het Groene Hart een stuk waar je niet aan kunt komen. Daar moeten we - minister De Boer voorop - vóór gaan liggen. Maar hoe zit het met sommige andere gebieden? Een deelnemer: 'Neem het zuidelijk deel van de Haarlemmermeer. Ik kan me heel goed voorstellen dat daar woningen worden neergezet in plaats van een paar suffige bomen', genuan ceerd is niet per se saai. De man met deze opinie gaat nog verder. Hij wil, zegt hij, de groene ruimte dichter bij huis halen, stede lijke gebieden groener maken. 'Het is vreemd om te denken dat mensen van de compacte stad in het weekend alle maal naar het Groene Hart reizen.' 'Dat is het einde van het Groene Hart,' fluistert mijn buurman. Heemschut Ook Heemschut komt voor keuzes te staan in de discussie rond het Groene Hart. Directeur ruimtelijke en juridi sche zaken drs. Joseeph van der Haagen opteert voor een genuanceerde bena dering. 'Je kunt op goede gronden stellen dat het Groene Hart een zeld zaamheid is, zelfs mondiaal gezien,' zegt hij desgevraagd. 'Cultuur historisch en historisch-geografisch van het allergrootste belang. We moeten alles doen om het zo veel mogelijk in stand te houden. Maar we moeten wel de gevolgen van dat stand punt via effectrapportages in beeld brengen. Gevolgen zijn bijvoorbeeld de inpoldering van een stuk IJmeer, hoogbouw in Delft, of het feit dat Alphen aan den Rijn middenin het Groene Hart tot hoogbouw moest overgaan, en zo kunnen we een tijdje doorgaan. In principe vind ik de bena dering van de nota's Ruimtelijke Ordening de juiste. Maar Heemschut moet het Groene Hart-beleid niet cöute que cöute steunen als het hele nare gevolgen heeft voor de histo- risch-ruimtelijke kwaliteit elders. Hou je streng aan het beleid vast, dan krijg je onherroepelijk met vragen te maken als: moet er weer hoogbouw verrijzen aan de randen van het Groene Hart?; moetje intensiever gaan bouwen?; is het gevolg daarvan dan niet bederf van het silhouet en het gezicht op steden? We moeten het Groene Hart-beleid 'voorzichtig' verdedigen. Heemschut staat er achter. Maar het Groene Hart-beleid is niet het laatste woord. Want we moeten wel de volgende eeuw in! Welke effecten het Groene Hart-beleid heeft gehad, is nog nooit in kaart gebracht. Ik pleit dus voor een ruimtelijke impact-analyse van het gevoerde beleid.' Het Groene Hart-beleid is al niet zo hard meer. Volgens de prognoses worden er in de kom.ende tien jaar 350.000 woningen gebouwd in het gebied, dat vanouds Groene Hart. was. Waar moeten ze komen Van der Haagen: 'Grote delen van het Groene Hart zijn zo waardevol, die moeten naar mijn mening een beschermde status krijgen. Als beschermd landschapsgezicht of als planologisch beschermd landschap. Het gaat dan 0111 delen die historisch- geografisch en historisch-landschap- pelijk echt zeldzaamheidswaarde hebben, vergelijkbaar met monumen ten en stads- en dorpsgezichten. De planologische optiek waarmee het Groene Hart tot nu toe is benaderd, wordt dan vervangen door een land- schapsbeschermingsfilosofïe. Andere delen van het Groene Hart zouden voor Heemschut ter discussie kunnen staan. Bijvoorbeeld gebieden waar het tuinbouwglas zich opdringt, zoals bij Nootdorp, soms dag en nacht verlicht. Het is dwaas om hier aan het Groene Hart-beleid vast te houden.' Schiphol Bij de discussie over het Groene Hart stuitje onvermijdelijk op Schiphol. Mag deze luchthaven zich blijven uitbreiden? Is uitbreiding van het vliegveld bij Lelystad niet een veel beter alternatief? Daarvoor pleit op het symposium oud-gedeputeerde van Zuid-Holland Borgman. Als Schiphol zich uitbreidt, komen er veel bedrijven bij en dan zijn er ook veel extra wonin gen nodig, betoogt hij. In plaats van een daardoor uitdijende Randstad kiest hij voor Almere of Lelystad. Daar zou bijvoorbeeld het vracht- en char- terverkeer naar toe kunnen. 'De bewoners van Flevoland hebben juist gekozen voor rust en ruimte,' - serieus tegenargument, ingebracht door een inwoner van Dronten. 'Maar een groot vliegveld bij Lelystad is goed voor de werkgelegenheid van Groningers en Friezen,' vindt een ander. Op de achtergrond smeult nog een discussie over het alternatief van de Maasvlakte. Ten slotte vindt iemand dat het allemaal niet veel uitmaakt. Bij uitbreiding van Lelystad gaat Schiphol gewoon door met uitbreiden. Het beleid moet kiezen voor transport per spoor. Van der Haagen (Heemschut) kiest persoonlijk voor uitbreiding van Lelystad: 'Schiphol ligt logischerwijs op een verkeerde plek, voor de oorlog heeft men een foute keuze gemaakt. De luchdraven Lelystad is per trein goed te verbinden met Schiphol. Laat al het charter- en vrachtvervoer plaatsvinden vanuit een nieuw te stichten Schiphol II, aan een spoorlijn gelegen. Dus geen vijfde baan bij Schiphol, maar een of twee banen ten oosten van Lelystad, in dat open kale lege land. Dat is veel verstandiger dan voorzieningen nu te proppen op een plaats waar het eigenlijk niet kan.' 35

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1995 | | pagina 35