Het omstreden binnenstadsbeleid
van Groningen
In Groningen zijn thans op diverse locaties de resultaten van schokkende
slooptaferelen, waarvoor de gemeente Groningen verantwoordelijk is, te
aanschouwen. Wie ooit de hoop mocht hebben gekoesterd, dat onnodige sloop
van fraaie jonge en karakteristieke architectuur Harmonie, vroegere
Diaconessenhuis en Emmasingel-oost) in deze stad tot het verleden zou gaan
behoren, kan zich nu aan de Emmasingel-west, op de Grote Markt en op de
kop van de Oosterpoortwijk van het tegendeel overtuigen.
PIET REIJENGA
Het gebouw Frascati in de nabijheid van het station, dat tegen de zin van Heemschut gesloopt is
(foto K.A.Gaasendam, Gemeentearchief Groningen).
Het Goudkantoortje midden op de Grote Markt wordt volledig weggedrukt door de nieuwbouw van Natalini.
De enorme vleugel haaks op de historiserende nieuwbouwgeveltjes vult straks een stuk plein, dat open had
moeten blijven (maquette plan Natalini).
Hetzelfde ervaart men bij het zien van
de wijze, waarop de gemeente met
waardevolle stedelijke en in ruimte
lijk-historisch opzicht belangrijke
openbare ruimten omgaat. Een
aanpak, die in tegenspraak is met de
gevoelige beschouwingen, die diverse
beleidsstukken aan dit onderwerp
besteden.
De pakketten proza, waarin B en W
ter onderbouwing van zijn visie op
vitale aspecten van de binnenstadspro-
blematiek verwijst naar soms overbo
dige studies, onjuiste interpretaties
van onderzoeksresultaten en met de
werkelijkheid strijdige beweringen,
worden geaccepteerd door een
gemeenteraad, die zijn controlerende
functie onvoldoende waarmaakt.
Goed gemotiveerde signalen uit de
burgerij worden nauwelijks in de
afweging van aspecten betrokken.
Zelfs deskundige adviezen van capa
bele organisaties en ingezetenen, die
ook de soms onjuiste voorstelling van
zaken door B en W aan het licht
brengen, worden sinds 1980 door de
raad genegeerd.
Dat zo'n gemeenteraad zich meent te
kunnen beperken tot het kritiekloos
aanvaarden van een voor de binnen
stad desastreus beleid is een ernstige
misstand in het functioneren van onze
democratie. Zij houdt de kloof tussen
burger en overheid zorgvuldig op
maat.
Voorbeelden
Ter illustratie enkele recente gevallen:
1De voorgenomen liquidatie van de
Westerhaven, waarmee een belang
rijke openbare ruimte wordt opge
offerd aan de vestiging van een aantal
goed bereikbare en mede daardoor
voor de binnenstad extra schadelijke
detailhandelsfuncties. Dat hierdoor de
al in het Structuurplan zo gevreesde
functionele slijtage van de binnenstad
met nota bene een reserve aan winkel
oppervlak van 14.500 vierkante meter
(IMK '93) nog eens extra wordt gesti
muleerd speelt kennelijk geen rol.
2. Sloop van de Oosterpoortbuurt, een
ingreep, die geheel misplaatst is omdat
aan het ontworpen nieuwe Griffe-
straat-tracé ondeugdelijke motieven
ten grondslag liggen en zij de functie
van de diepen(grachten)ring ernstig
verzwakt.
3. Het Waagstraatplan. Nu reeds
kunnen de meer visueel ingestelden
aan de hand van de geplaatste schut
ting en de ontworpen bebouwings-