Interieur van de Korenbeurs in jaren '70, toen de hal nog in gebruik was bij de graanhandel (foto Centrale Fotodienst RU Groningen). ijzer toepassen voor nieuwe bouwty pes met een utilitair karakter als spoorwegstations, markthallen, fabriekshallen, beursgebouwen, watertorens en tentoonstellingsge bouwen. De Groninger Korenbeurs is één van de meest spectaculaire voorbeelden in Nederland van gebouwen met een gietijzerconstructie. Het gebouw is in 1862-1865 gebouwd op de plaats van een veel te klein geworden gebouw uit 1825. Dit gebouwtje bepaalde de plaats van het huidige gebouw. De ligging in het hart van de stad aan een van de hoofdpleinen voor het koor van de middeleeuwse A-kerk onderstreept het prestige van de negentiende eeuwse graanhandel. De ontwerper van het gebouw was de stadsbouwmeester van Groningen, J.G. van Beusekom (1825- 1881), die eerder als opzichter bij de Waterstaat in Limburg werkzaam was. Het gebouw is een merkwaardig feno meen doordat het conservatisme en technische vooruitgang in zich verenigt. Achter de rond 1860 al uit de mode geraakte monumentale neo-classicisti- sche voorbouw met zuilenportiek en fronton aan de kant van de Vismarkt ligt de langgerekte beurshal die half rond is beëindigd als tegenhanger van het koor van de achterliggende A- kerk. Hoe beide bouwdelen harmoni eus met elkaar te verbinden en op elkaar aan te laten sluiten, was dan ook de moeilijkste opgave voor de architect. Uitgangspunten voor de bouw Voor het keuren van de kleur van de graanmonsters was toetreding van voldoende daglicht een eerste vereiste. Daarnaast hechtten de graanhandela ren er veel belang aan dat de hal over dekt zou worden. Dit in tegenstelling tot de twee voorgangers van het gebouw en voorbeelden elders in Nederland (de Rotterdamse beurs en de Beurs van Zocher in Amsterdam) die alle een onoverdekte binnenplaats hadden en niet aan de eisen van de tijd voldeden. De keuze voor een al dan niet overdekt gebouw leverde veel stof tot discussie op met de bouw meester en in de gemeenteraadscom missies. Dit resulteerde in de karakteristieke transparante ijzerconstructie voor de beurshal met hoge glazen en gietijze ren ramen boven een omlopende bakstenen laagbouw. De lage zijmuren van de hal dragen met de spanten het dak van de zijbeuken, waarboven het verhoogde middenschip oprijst. De bijna 50 meter lange hal is geconstrueerd door middel van twee maal 14 gietijzeren kolommen. De zijbeuken en het middenschip hebben een kap die gesteund wordt door giet ijzeren dakspanten. Deze hebben een gebogen vorm gekregen om de buig- spanningen beter te kunnen opvangen. De kapconstructie boven het midden schip is samengesteld uit Polonceau- spanten. Wat opvalt als men de hal binnen komt, is de enorme ruimtelijkheid en transparantheid. Het enige decora tieve element aan de hal zijn de gietij zeren kapitelen waarin een Mercuriusstaf is verwerkt als symbool van de handel. Voor de rest heeft de hal een zuiver functioneel karakter. Zink en gietijzer Een van de belangrijke voordelen van de nieuwe materialen als zink en giet ijzer is dat zij als industrieprodukten in geprefabriceerde elementen konden worden geleverd. Ijzergieterijen prezen hun produkten aan in catalogi waaruit men een keuze kon maken. Al het ijzerwerk voor de Korenbeurs werd gefabriceerd door de Groninger Ijzer- en Metaalgieterij, gevestigd in het Lutkenieuwstraatje op een steen worp afstand. Dit bedrijf, dat vrij kort heeft bestaan, was de eerste gieterij in de provincie Groningen. De montage van de verschillende ijzeren onder delen als kolommen en spanten verliep tijdens de bouw uiterst moei zaam. Veel kolommen werden afge keurd en moesten opnieuw worden gegoten, waardoor forse vertraging ontstond. Ook het gebrek aan ervaren opzichters bij de montage van een dergelijk grote constructie speelde parten; personeel van een grote ijzergieterij, de firma Enthoven uit Den Haag werd inge schakeld om bij de bouw assistentie te verlenen. Dezelfde firma heeft ook de drie beelden ontworpen en gegoten die de zuilenportiek van de voorbouw sieren: de beelden zijn van gegoten zink en stellen goden voor uit de klas sieke oudheid: Ceres (godin van de landbouw) en Neptunus (god van de zeevaart) aan weerszijden van de ingang en Mercurius (god van de handel) op de nok van het driehoekige fronton. Zij symboliseren de drie pijlers waarop de nijverheid en welvaart van Groningen gestoeld waren. Het functionele karakter van de hal bleek uitermate geschikt om het gebouw ook voor andere doeleinden te gebruiken. Immers, alleen op dinsdag en vrijdag werd verhandeld en later alleen nog - tot op de dag van vandaag - op dinsdag. Nog geen goede bestemming De Korenbeurs heeft alle conjunctu rele schommelingen en ontwikkelin gen in de landbouw overleefd. Eind jaren zestig zijn er serieuze plannen geweest om het gebouw te slopen. Erkenning van de unieke kwaliteit van het ontwerp en veranderde inzichten in waardering voor de negentiende eeuwse architectuur hebben de Korenbeurs voor sloop behoed. Het gebouw staat sinds 1970 op de rijks monumentenlijst. Met de plannen uit de jaren '80 om in de hal een verswarenmarkt te vestigen, is het minder goed verlopen. Thans biedt het gebouw nog onderdak aan een verzameling kleinschalige winke leenheden maar ook hiermee heeft de hal geen zinvolle bestemming gevon den, die past bij de allure van dit bijzondere gebouw. drs. Rita Overbeek is werkzaam bij de afdeling Bouwtoezicht ir Monumenten Dienst RO/EZ Gem.eente Groningen.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1995 | | pagina 28