De trots van Haarlem' Exposities tonen 750 jaar stadspromotie Het is dit jaar 750jaar geleden dat Haarlem zijn stadsrechten kreeg van de Hollandse graaf Willem II. Dat feit in heel Nederland bekend makenzou in lijn zijn met het beleid van de Haarlemse stadsoverheid in vroeger eeuwen. Want in zijn geschiedenis deed die er alles aan om Haarlem te promoten als centrum van cultuur en economie. En terecht natuurlijk, want Haarlem is tenslotte de stad die ons de boekdrukkunst schonk via de persoon van Laurens Janszoon Coster. Dat menen althans alle echte Haarlemmers. De promotie van deze stad in beeldende kunst door de eeuwen heen, is het onderwerp van twee tentoonstellingen in deze stad. De eerste in het Frans Halsmuseum, een tweede in het Teylers Museum. ANTON VAN RENSSEN De Haarlemse overheden trachtten door de stad te promoten, buiten staanders te overtuigen van Haarlems grootheid. Vooral om zich te onder scheiden van het nabijgelegen econo misch centrum Amsterdam en van het wetenschappelijk centrum Leiden. Daarnaast diende de promotie van de stad om de onderlinge meningsver schillen in Haarlem toe te dekken. Opvallend is dat deze vorm van stads promotie ook na de eenwording van Nederland door gaat tot aan het einde van de 19de eeuw. Roemrucht De promotiemiddelen bij uitstek waarmee steden tegen elkaar opboden, waren stedegedichten en stadsbe schrijvingen. Maar ook in architectuur, teken- en schilderkunst, grafiek en kunstnijverheid klonk Haarlems roem. Onderwerpen die daarin steevast naar voren komen, zijn het stads- en land- schapsschoon, de bloeiende economie en de rijke cultuur naast uiteraard de vele belangrijke Haarlemmers en de roemruchte historie van de stad. Het zijn stuk voor stuk motieven die stammen uit de klassieke tratitie van heldenverhalen en stedenroem. Die stedenroem kwam onder andere tot uiting in de bouw van de Sint Bavokerk met zijn fameuze orgel en zijn beroemde klokken. Het kwam ook tot uiting in de schilderijen van kunstenaars die door de stadsoverheid werden ingehuurd, zoals Anthonie Waterloo (1609-1690), Gerrit Berkheyde (1638-1698), Jan van Kessel (1641- 1680), Wy brand Hendriks 1744-1831 en Johannes R. Jelgerhuis (1770-1836). In het het Frans Halsmuseum zijn onder ander schilderijen te zien van deze kunstenaars. Prenten Maar de tentoonstelling is verdeeld over twee museums. Het Teylers Museum toont de Haarlemse promo tiestukken die ooit op papier of in druk zijn verschenen: tekeningen, prenten en gravuren. In het Frans Halsmuseum zijn naast de schilderijen ook wand tapijten en kunsmijverheid te zien. In het Teylers Museum is de tentoonstel ling te zien in de eerste schilderijenzaal. In het Frans Halsmuseum beslaat de tentoonstelling alle zalen van het museum. Beide tentoonstellingen zijn te zien van 21 mei tót en met 3 september 1995. Tegelijkertijd worden in de afdeling moderne kunst van het Frans Halsmuseum, de resultaten geëxposeerd van een foto-opdracht. De opdracht maakte deel uit van het project 'De Trots van Haarlem'. Samen met de Stichting Nederlands Foto- Grafisch Centum uit Haarlem, nam het Frans Halsmuseum het initiatief voor deze opdracht in het kader van 750 jaar Haarlem. Het themaervan sluit aan bij de tentoonstellingen over de traditie van Haarlemse 'stedentrots' en promotie. Mensen De opdracht werd toegekend aan de drie Haarlemse fotografen Henze Boekhout, Machiel Botman en Piet. van Leeuwen. Zij geven in hun foto's een hedendaagse, maar onderling totaal verschillende visie op Haarlem. Machiel Botman werkte de oprdracht uit in een aantal zwart-wit portretten van 'Haarlemmers' in de vorm van twee- en drieluiken. Want: 'Een stad bestaat niet zonder de aanwezigheid van mensen', zoals hij in een toelich ting bij zijn foto's zegt. De foto's van Flenze Boekhout laten Haarlem gewoon zien zoals het nu is. Een jaar lang fotografeerde Henze zijn stad. De kleurenfoto's die op de expo sitie te zien zijn, dragen dan ook geen titels - het is de stad Haarlem - maar data. Piet van Leeuwen geeft een persoonlijk commentaar op de geschiedenis van Haarlem en de schil derkunst. Daarvoor legde hij in zijn foto's markante Haarlemse gebouwen vast, maar ook historische personen, plekken en gebeurtenissen. De resul taten van de opdracht zijn in het Frans Halsmuseum te zien tot en met 8 oktober 1995. Bij de tentoonstelling verschijnt een rijk geïllustreerd boek met 130 illustraties en beschrijvingen van de belangrijkste te exposeren voorwerpen en met essays op deelgebieden van de tentoonstelling. Het boek kost onge veer 45 gulden en krijgt een oncon ventionele vormgeving. De Waag en de Damstraat te Haarlem, 1813. Schilderij van Wybrand Hendriks (1744-1813). Anton van Renssen. is free-lance journalist te Amerfoort

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1995 | | pagina 5