m wegens al te veel geïncasseerde tegenslagen, is helemaal niet blij bij het vernemen van zulke plannen. Nieuwbouw in historische binnen steden wordt zelden in grote stijl uitgevoerd, er zijn heel dikwijls verminkingen. Het complex werd in 1871 en de huidige eeuw wel tien keer uitgebreid maar steeds kon daarbij het Middeleeuwse stratenpatroon onge havend blijven. Nu is daarvan echter geen sprake. Illegale sloop Er is in deze Haarlemse affaire nog veel meer om je druk over te maken. Over de illegale sloop van het Enschedé-complex bijvoorbeeld. Toen de firma Enschedé in 1987 besloot te verhuizen, kocht de gemeente Haarlem de grond voor 8,2 miljoen gulden. Ze vergat echter na te gaan of er een schone grond-verklaring was. Maar de bodem bleek sterk vervuild en het bleek vele miljoenen te kosten om de bodem te saneren. De gemeente nam zich daarom voor het terrein deels commercieel te ontwik kelen; het moest voldoende rende ment opleveren. In 1992 besloot B en W het grootste deel van de voormalige drukkerij te slopen, waarna onmiddellijk tot de sloop werd overgaan. Een illegale daad. Want het gebied waarin de drukkerij lag, was aangewezen tot beschermd stadsgezicht. Om tot sloop over te kunnen gaan had B en W eerst een vergunning moeten vragen aan.... B en W. Op het eerste gezicht een louter formele kwestie dus. Toch zit er meer aan vast. Want de aanvraag om zo'n vergunning te krijgen, had gepubliceerd moeten worden. En omdat zulks achterwege bleef, was niemand van de sloopplannen op de hoogte. Ook een verplichte openbare hoorzitting en zelfs een advies van de gemeentelijke monumentencommis sie bleven daardoor achterwege. Ruim twintig Haarlemse stichtingen, verenigingen en particulieren hebben het gerechtshof in Amsterdam enkele maanden geleden dan ook gevraagd de gemeente te vervolgen wegens over treding van de Monumentenwet. Maar dat zal het Enschedé-complex niet op zijn plaats terugzetten. Te hoog en te massaal De nieuwbouwplannen van de ■gemeente verkeren intussen in een vergevorderd stadium. De gemeente is in zee gegaan met projectontwikkelaar MBO. De Spanjaard Joan Busquets heeft een stedebouwkundig plan vervaardigd - een stedebouwkundige van naam, die in Barcelona ervaring opdeed met grote projecten. Binnen zijn ontwerp heeft inmiddels archi- tectejeanne Dekkers in opdracht van de Rijksgebouwendienst een 27 meter hoge rechtbank geschetst, die aan de Damstraat moet verrijzen. Hans van Beek (PRO), door MBO binnenge haald, tekende verder een nieuwe schouwburg. Zijn hun ontwerpen mooi of lelijk? J. A.L.Lourijsen, tech nisch adviseur van Heemschut in Noord-Holland, zegt: 'Geen enkele architect, ook de beste niet, kan binnen de gestelde voorwaarden een goed plan leveren.' Heemschut vindt de nieuwbouw te hoog en te massaal. Wandelend over de Damstraat vanaf het Spaarne zal de nieuwe rechtbank het zicht op de Oude Bavo voor een deel blokkeren. Dat vindt de Schoonheidscommissie ook. De rechtbank wordt 2 7 meter, waarbij 4 meter voor liftopbouwen e.d. opgeteld kan worden - de dakgoot van de Grote Kerk zit op 29 meter. De toneeltoren van de schouwburg komt op 25 meter. Dat is volgens Heemschut ook nog te hoog. Heemschut moet ook niets hebben van het massale karakter van de plannen. De architectuur van de binnenstad is uitgesproken kleinschalig en knus. De geleidelijke uitbreidingen van het Enschedé-complex volgden nog het middeleeuwse stratenpatroon, het plan van Busquets breekt met dat verleden. Verder komt er een parkeer garage aan de voet van monumenten aan het Spaarne en het begin van de Damstraat. De zichdijn van het Spaarne naar de Bavo wordt dus verder verstoord door bij de parkeer garage horende zaken als hellingbaan en grote gaten. De grootste rariteit in het bestemmingsplan is de mogelijk heid van een loopbrug over de Damstraat heen van de rechtbank naar de geplande parkeergarage. De verantwoordelijke wethouder Schouten zegt - zie het interview met hem - 'zeer gelukkig' te zijn als de loopbrug geschrapt zou kunnen worden. Aan de Damstraat moet volgens Joan Busquets een open plein komen, waaraan alle ingangen van de te creëren openbare gebouwen zijn gelegen. In plaats van de voormalige gesloten gevelwand in de Damstraat ontstaat daardoor een grote opening. (Aan de overkant van deze straat heeft inmiddels ook een doorbraak plaats gevonden, zodat het plein voortgezet zou kunnen worden aan de andere kant, maar dat gaat waarschijnlijk niet door, zie het interview). Waarom een open plein, vraagt Heemschut zich af. 'Met de Grote Markt en de (dan) auto vrije Oude Groenmarkt, alsmede de Riviervismarkt en de Spaarne-oevers, zijn er reeds veel interessante ruimten rond de Oude Kerk.' Aldus Heemschuts reactie van 15 december 1994 op het concept-bestemmings plan voor De Appelaar - de prozaïsche naam van het nieuwbouwplan. Tegenstand Naarmate de plannen concreter werden, ontwikkelde zich heftige ft, *1' tegenstand. Volgens technisch advi seur Lourijsen waren zelfs de betrok ken ambtenaren in hun hart tegen de plannen. 'In een nota noemden ambtenaren het plan onaanvaardbaar. Het was een geheime nota, die door B en W is vernietigd. Deze trekken zich trouwens van niemand iets aan. Hun eigen welstandscommissie, de aanwij zing tot beschermd stadsgezicht, Monumentenzorg: er wordt niet naar geluisterd.' Dat neemt niet weg dat de gemeente raad in 1992 met de nieuwbouwplan nen akkoord ging. Zij het met hangen en wurgen: CDA, VVD en D66 waren vóór, de rest, waaronder de PvdA, tegen. Het verschil bedroeg één stem. Pas onlangs bleek dat de toenmalige D66-wethouder Paul Marselje vanwege zijn standpunt over het Enschedé- complex door zijn collega's gedwon gen werd om af te treden. Lourijsen: 'Marselje wilde een publieke discussie over het Enschedécomplex. Dat werd hem door zijn collega's van B en W niet in dank afgenomen. Er is druk op hem uitgeoefend om op te stappen. Zijn eigen fractie heeft hem ook laten vallen.' Marselje werd opgevolgd door zijn partijgenoot Schouten, de huidige wethouder. In zijn elders in dit blad geciteerde commentaar zegt Schouten dat Marselje aftrad omdat hij 'niet in staat was het project in overeenstem ming met raadsbesluiten van de grond te krijgen. Hij had onvoldoende slag kracht.' Schouten vindt overigens dat 'beter in een vroeg stadium een vorm van raadpleging met de stad gehouden had kunnen worden.' Haarlem heeft al vele jaren een echte stadsarchitect, die móet waken over de kwaliteit van de stad. Een waarborg tegen verminking van de historische binnenstad? Twee voormalige stadsar chitecten hebben zich in elk geval tégen de plannen uitgesproken. Dat zijn N. Andriessen. en prof. Wiek Röling. Andriessen zegt in Het Parool: 'Er past gewoon geen theater op dat kleine stukje grond.' 'Wat is te hoog? De Bavo is te hoog.' En wat is de mening van de laatste, inmiddels vertrokken stadsarchitect Thijs Asselbergs, die overigens nog wel betrokken is bij de invulling van de openbare ruimte in de plannen. Hij zegt: 'Ik vind het een goed plan. Het is buitengewoon zorgvuldig ingepast in de historische context. Maar het is door het publieke debat naar de prul lenbak verwezen. Het is fascinerend, dat mensen op basis van tekeningen hun meningen hebben kunnen geven. Dit heeft meer met stemmingmakerij te maken. Ik wijt het aan slechte communicatie.' Maar vindt u de gebouwen in de plannen niet te hoog? 'Wat is te hoog? De Bavo is te hoog.' 17

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1995 | | pagina 17