Station Groningen weer in oude glorie Jugendstil tegeltableaus weer zichtbaar Het hoofdstation in Groningen wordt klantvriendelijker en comfortabeler. Bovendien is het de bedoeling het oude monumentale karakter van het gebouw weer helemaal naar voren te halen. De hele operatie gaat zo'n 10 tot 15 miljoen gulden kosten. Dit bedrag is er nog niet. NS-Stations Groningen/Drente, het bedrijf dat de plannen voor NS uitvoert, heefter echter alle vertrouwen in dat het met de steun van de overheden, het bedrijfsleven, monumentenzorg en de burgerij, kortom de hele samenleving, wel moet lukken om. van het Groninger hoofdstation weer die poort tot de stad te maken, zoals de architect het destijds bedoelde. SASKIA SIMON Het hoofdstation van Groningen is in 1974 tot Rijksmonument aangewezen. Het gebouw is in de jaren 1893-1896 gebouwd naar een ontwerp van Izaak Gosschalk, in een eclectische neo- renaissance stijl. Het 120 meter lange station van baksteen en natuursteen heeft een hoger opgetrokken, naar voren springende middenpartij met hoofdingang en hal. Aan weerszijden zijn lagere vleugels met buitengale rijen en de hoeken zijn dan weer geprononceerd. De gevels zijn rijk gedecoreerd en geornamenteerd. Zestiende eeuwse motieven zijn erin verwerkt, maar ook bijvoorbeeld de gebeeldhouwde koppen van een post bode en een Groninger boerin. De oorspronkelijke gietijzeren perron- overkappingen zijn nog intact. Aan de buitenkant van het gebouw zal weinig gerestaureerd hoeven te worden. De binnenkant vraagt veel aandacht. In de oude situatie kon de reiziger vanuit de centrale hal via twee poortjes de oost- en westvleugel betreden. Na de modernisering van 1969 zijn die vleugels afgesloten. In dat jaar is namelijk de stationshal vertimmerd. De 2 5 meter hoge hal werd verlaagd met een tussenplafond, wat met bruut breekwerk gepaard ging. Plaatmateriaal bedekt de oude muren. De reiziger loopt nu door de onper soonlijke sleuf van de stationshal naar de treinen, voor een kop koffie moet hij buitenom lopen, maar de restaura tie is gelukkig onaangetast gebleven. De restauratieplannen die er nu zijn, beogen de hele benedenverdieping van het station weer als vanouds toegankelijk te maken voor de reizi ger. Wat komt er dan tevoorschijn? Rijke ornamentiek De hoge stationshal zal de meeste indruk maken. Rijk geornamenteerde baksteenbouw is er te zien, met gebrandschilderd glas ingelegde goti sche rozetten van zeer hoge kwaliteit, een kleurig en bewerkt tongewelven- plafond(van karton en gips!) en de fameuze, bij Rozenburg geprodu ceerde 'Jugendstil' tegeltableaus. De 4,5 meter hoge tegeltableaus zijn ontworpen door F.H. Bach. Hij baseerde zich hierbij op de klassicis- tisch-symbolistische traditie van Midden-Europa. De transparante wijze waarop de tegels, in voorname lijk zacht-groene en -bruine tinten, beschilderd zijn is bijzonder: met 'soppen', zoals de oude plateelschil ders dat noemen. Ook in de vleugels van het station bevonden (en bevin den) zich tegeltableaus. Een deel daarvan is geschonken aan het Tegelmuseum in Otterlo, een ander deel is gerestaureerd en bevindt zich thans in het museum Goedewaagen in Nieuw-Buinen. Nu het plein nog Een gerestaureerd station (kan het lelijke plein ook meegenomen worden?) met daartegenover het spraakmakende gebouw van het Groninger Museum zal de stad een opvallende entree geven. Maar zover is het nog niet. Eerst wordt het 'masterplan' nog afgerond. Station Groningen: zo moet het gaan worden. 37

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1995 | | pagina 37