Station Groningen weer in oude glorie
Jugendstil tegeltableaus weer zichtbaar
Het hoofdstation in Groningen wordt klantvriendelijker en comfortabeler.
Bovendien is het de bedoeling het oude monumentale karakter van het gebouw
weer helemaal naar voren te halen. De hele operatie gaat zo'n 10 tot 15
miljoen gulden kosten. Dit bedrag is er nog niet. NS-Stations
Groningen/Drente, het bedrijf dat de plannen voor NS uitvoert, heefter
echter alle vertrouwen in dat het met de steun van de overheden, het
bedrijfsleven, monumentenzorg en de burgerij, kortom de hele samenleving,
wel moet lukken om. van het Groninger hoofdstation weer die poort tot de stad
te maken, zoals de architect het destijds bedoelde.
SASKIA SIMON
Het hoofdstation van Groningen is in
1974 tot Rijksmonument aangewezen.
Het gebouw is in de jaren 1893-1896
gebouwd naar een ontwerp van Izaak
Gosschalk, in een eclectische neo-
renaissance stijl. Het 120 meter lange
station van baksteen en natuursteen
heeft een hoger opgetrokken, naar
voren springende middenpartij met
hoofdingang en hal. Aan weerszijden
zijn lagere vleugels met buitengale
rijen en de hoeken zijn dan weer
geprononceerd. De gevels zijn rijk
gedecoreerd en geornamenteerd.
Zestiende eeuwse motieven zijn erin
verwerkt, maar ook bijvoorbeeld de
gebeeldhouwde koppen van een post
bode en een Groninger boerin. De
oorspronkelijke gietijzeren perron-
overkappingen zijn nog intact.
Aan de buitenkant van het gebouw
zal weinig gerestaureerd hoeven te
worden. De binnenkant vraagt veel
aandacht.
In de oude situatie kon de reiziger
vanuit de centrale hal via twee poortjes
de oost- en westvleugel betreden. Na
de modernisering van 1969 zijn die
vleugels afgesloten. In dat jaar is
namelijk de stationshal vertimmerd.
De 2 5 meter hoge hal werd verlaagd
met een tussenplafond, wat met bruut
breekwerk gepaard ging.
Plaatmateriaal bedekt de oude muren.
De reiziger loopt nu door de onper
soonlijke sleuf van de stationshal naar
de treinen, voor een kop koffie moet
hij buitenom lopen, maar de restaura
tie is gelukkig onaangetast gebleven.
De restauratieplannen die er nu zijn,
beogen de hele benedenverdieping
van het station weer als vanouds
toegankelijk te maken voor de reizi
ger. Wat komt er dan tevoorschijn?
Rijke ornamentiek
De hoge stationshal zal de meeste
indruk maken. Rijk geornamenteerde
baksteenbouw is er te zien, met
gebrandschilderd glas ingelegde goti
sche rozetten van zeer hoge kwaliteit,
een kleurig en bewerkt tongewelven-
plafond(van karton en gips!) en de
fameuze, bij Rozenburg geprodu
ceerde 'Jugendstil' tegeltableaus. De
4,5 meter hoge tegeltableaus zijn
ontworpen door F.H. Bach. Hij
baseerde zich hierbij op de klassicis-
tisch-symbolistische traditie van
Midden-Europa. De transparante
wijze waarop de tegels, in voorname
lijk zacht-groene en -bruine tinten,
beschilderd zijn is bijzonder: met
'soppen', zoals de oude plateelschil
ders dat noemen. Ook in de vleugels
van het station bevonden (en bevin
den) zich tegeltableaus. Een deel
daarvan is geschonken aan het
Tegelmuseum in Otterlo, een ander
deel is gerestaureerd en bevindt zich
thans in het museum Goedewaagen in
Nieuw-Buinen.
Nu het plein nog
Een gerestaureerd station (kan
het lelijke plein ook meegenomen
worden?) met daartegenover het
spraakmakende gebouw van het
Groninger Museum zal de stad een
opvallende entree geven. Maar zover
is het nog niet. Eerst wordt het
'masterplan' nog afgerond.
Station Groningen: zo moet het gaan worden.
37