Station Lisse: tweede leven als restaurant 'Het loopt als een trein' Sinds kort is er weer volop bedrijvigheid in het oude NS-station Lisse, hoewel de treinen er al meer dan twintig jaar niet meer stoppen. Hoe dat komt is het verhaal van het behoud van het oude station, dat onlangs net zoals het oude station van Baarn een tweede leven is begonnen als restaurant onder de naam De Verloren Koffer\ WIBO BURGERS Station van Lisse: tweede leven als restaurant. Enkele jaren geleden werd ir.F. Treffers, directeur-eigenaar van het raadgevend ingenieursbureau Necon en medeoprichter en bestuurs lid voor bouwzaken van de vereniging 'Oud Lisse', opmerkzaam gemaakt op het oude stationsgebouw nabij de Keukenhof, dat uit het begin van deze eeuw dateert en naar alle waarschijn lijkheid gebouwd is naar een ontwerp van architect D.A.N. Margadant. Deze architect heeft ook het monumentale station van Haarlem op zijn naam staan. In het oude en sterk verwaarloosde station woonde en woont) nog de vroegere stationschef Midler en diens vrouw. Deze laatste vestigde Treffers' aandacht op de historische waarde van het pand. Hij herinnert zich zijn bezoek nog als de dag van gisteren: 'Ik was direct onder de indruk van de fraaie, Jugendstil-achtige vormen van het interieur. Ik dacht: dit moeten we zien te redden.' Dat bleek overigens geen eenvoudige zaak te zijn. De Nederlandse Spoorwegen wilden aanvankelijk niets van een overdracht in welke vorm dan ook weten. Het pand is rijp voor de sloop, meende men op de afdeling onroerend goed van NS. De al eerder opgerichte werkgroep van deskundi gen kwam vervolgens met een begro tingvan de kosten voor herstel. Het bedrag van ongeveer twee ton stemde overeen met de berekeningen van NS. NS raakte er ten slotte van overtuigd dat het hier ging om 'liefdewerk, een poging om iets te redden'. De partijen vonden elkaar uiteindelijk in een pachtcontract voor twintig jaar met mogelijkheden tot verlenging voor een symbolisch jaarbedrag. Het station werd ondergebracht in een aparte stichting. Gered Treffers: 'Het station was gered, maar we hadden geen cent in kas. Bovendien was de opvatting van het gemeentebestuur, dat het gebouw geen horeca-bestemming mocht krijgen een geducht obstakel. Treffers: 'Het is aan Bruggemans, hoofd van de afdeling Ruimtelijke Ordening van de gemeente, te danken dat een restaurant tenslotte toch mocht. Hij heeft het College van Burgemeester en Wethouders ervan overtuigd dat het om een goede zaak ging-' Ook de financiële problematiek werd opgelost. Op basis van de huur, die het gebouw oplevert, verstrekte een bank een krediet van f 125.000,- De bouwer Niron uit Utrecht bleek bereid tot een lening op lange termijn van de andere helft van de restauratiekosten. In de zomer van het vorige jaar startte het restauratiewerk en in december kwam men gereed. Treffers: 'Het interieur is nagenoeg geheel intact gebleven. Alleen is een vroegere opslagruimte gebruikt voor de plaat sing van toiletten.' Vroeger bevonden de toiletten zich buiten het station, in een aangrenzend gebouwtje. Dat wordt nu als opslagruimte gebruikt. Een groot probleem was de energie in het gebouw, omdat de aansluiting op het gas van de overkant van de spoor lijn moest komen hetgeen in verband met het gevaar van ontploffingen niet mogelijk was. Ten slotte is gekozen voor een propaangas-installatie. Dineren in stijl jaren '30 Verder is een akoestisch plafond aangebracht om de bewoners van de bovenverdieping - de vroegere stationschef Muller en diens echtge note - te vrijwaren van geluidsover last. Binnen zijn bij de met veel zorg uitgevoerde restauratie ook eerder nog verborgen Jugendstil-motieven ontdekt. Op de plaats van de vroegere wachtkamers voor de eerste en tweede klasse alsmede de wachtkamer derde klasse en het kantoor kan men nu dineren in de stijl van de jaren dertig, terwijl buiten de treinen voorbij zoeven: een bijzondere ervaring. Restaurateur Nederstigt uit Lisse heeft de inrichting van zijn zaak geheel aangepast aan het interieur uit vroeger dagen. Geheel voorbij zijn de financiële zorgen nog niet. 'Voor de gevelreini ging hadden we geen geld meer', weet Treffers. Om geld bijeen te krijgen voor dit doel worden in Lisse certifica ten verkocht voor resp. tien en vijfen twintig gulden. Ir .Treffers is natuurlijk tevreden over het behoud en het tweede leven van het oude station. Hij herinnert ook graag aan de grote belangstelling voor het gebouw tijdens de Open Monumentendag 1994. En het station in zijn nieuwe gedaante als restaurant, hoe gaat dat sinds de opening in december? Treffers: 'Je moetvan te voren bespreken als je er wilt eten, het loopt als een trein'. Wibo Burgers isfree lance journalist te Noordwijkerhout

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1995 | | pagina 36