Station Lisse: tweede leven als restaurant
'Het loopt als een trein'
Sinds kort is er weer volop bedrijvigheid in het oude NS-station Lisse, hoewel
de treinen er al meer dan twintig jaar niet meer stoppen. Hoe dat komt is het
verhaal van het behoud van het oude station, dat onlangs net zoals het oude
station van Baarn een tweede leven is begonnen als restaurant onder de naam
De Verloren Koffer\
WIBO BURGERS
Station van Lisse: tweede leven als restaurant.
Enkele jaren geleden werd
ir.F. Treffers, directeur-eigenaar van
het raadgevend ingenieursbureau
Necon en medeoprichter en bestuurs
lid voor bouwzaken van de vereniging
'Oud Lisse', opmerkzaam gemaakt op
het oude stationsgebouw nabij de
Keukenhof, dat uit het begin van deze
eeuw dateert en naar alle waarschijn
lijkheid gebouwd is naar een ontwerp
van architect D.A.N. Margadant. Deze
architect heeft ook het monumentale
station van Haarlem op zijn naam
staan.
In het oude en sterk verwaarloosde
station woonde en woont) nog de
vroegere stationschef Midler en diens
vrouw. Deze laatste vestigde Treffers'
aandacht op de historische waarde van
het pand. Hij herinnert zich zijn
bezoek nog als de dag van gisteren: 'Ik
was direct onder de indruk van de
fraaie, Jugendstil-achtige vormen van
het interieur. Ik dacht: dit moeten we
zien te redden.'
Dat bleek overigens geen eenvoudige
zaak te zijn. De Nederlandse
Spoorwegen wilden aanvankelijk niets
van een overdracht in welke vorm dan
ook weten. Het pand is rijp voor de
sloop, meende men op de afdeling
onroerend goed van NS. De al eerder
opgerichte werkgroep van deskundi
gen kwam vervolgens met een begro
tingvan de kosten voor herstel. Het
bedrag van ongeveer twee ton stemde
overeen met de berekeningen van NS.
NS raakte er ten slotte van overtuigd
dat het hier ging om 'liefdewerk, een
poging om iets te redden'. De partijen
vonden elkaar uiteindelijk in een
pachtcontract voor twintig jaar met
mogelijkheden tot verlenging voor
een symbolisch jaarbedrag. Het
station werd ondergebracht in een
aparte stichting.
Gered
Treffers: 'Het station was gered, maar
we hadden geen cent in kas.
Bovendien was de opvatting van het
gemeentebestuur, dat het gebouw
geen horeca-bestemming mocht
krijgen een geducht obstakel.
Treffers: 'Het is aan Bruggemans,
hoofd van de afdeling Ruimtelijke
Ordening van de gemeente, te danken
dat een restaurant tenslotte toch
mocht. Hij heeft het College van
Burgemeester en Wethouders ervan
overtuigd dat het om een goede zaak
ging-'
Ook de financiële problematiek werd
opgelost. Op basis van de huur, die het
gebouw oplevert, verstrekte een bank
een krediet van f 125.000,- De bouwer
Niron uit Utrecht bleek bereid tot een
lening op lange termijn van de andere
helft van de restauratiekosten.
In de zomer van het vorige jaar startte
het restauratiewerk en in december
kwam men gereed. Treffers: 'Het
interieur is nagenoeg geheel intact
gebleven. Alleen is een vroegere
opslagruimte gebruikt voor de plaat
sing van toiletten.' Vroeger bevonden
de toiletten zich buiten het station, in
een aangrenzend gebouwtje. Dat
wordt nu als opslagruimte gebruikt.
Een groot probleem was de energie in
het gebouw, omdat de aansluiting op
het gas van de overkant van de spoor
lijn moest komen hetgeen in verband
met het gevaar van ontploffingen niet
mogelijk was. Ten slotte is gekozen
voor een propaangas-installatie.
Dineren in stijl jaren '30
Verder is een akoestisch plafond
aangebracht om de bewoners van de
bovenverdieping - de vroegere
stationschef Muller en diens echtge
note - te vrijwaren van geluidsover
last.
Binnen zijn bij de met veel zorg
uitgevoerde restauratie ook eerder
nog verborgen Jugendstil-motieven
ontdekt. Op de plaats van de vroegere
wachtkamers voor de eerste en tweede
klasse alsmede de wachtkamer derde
klasse en het kantoor kan men nu
dineren in de stijl van de jaren dertig,
terwijl buiten de treinen voorbij
zoeven: een bijzondere ervaring.
Restaurateur Nederstigt uit Lisse
heeft de inrichting van zijn zaak
geheel aangepast aan het interieur
uit vroeger dagen.
Geheel voorbij zijn de financiële
zorgen nog niet. 'Voor de gevelreini
ging hadden we geen geld meer', weet
Treffers. Om geld bijeen te krijgen
voor dit doel worden in Lisse certifica
ten verkocht voor resp. tien en vijfen
twintig gulden.
Ir .Treffers is natuurlijk tevreden over
het behoud en het tweede leven van
het oude station. Hij herinnert ook
graag aan de grote belangstelling
voor het gebouw tijdens de Open
Monumentendag 1994. En het station
in zijn nieuwe gedaante als restaurant,
hoe gaat dat sinds de opening in
december? Treffers: 'Je moetvan te
voren bespreken als je er wilt eten, het
loopt als een trein'.
Wibo Burgers isfree lance journalist te
Noordwijkerhout