't groene Kikkertje Duizenden waterplanten en vissen VIJVER- EN VISSENCENTRUM Schwanenburg Via Romana Later weer reguliere lijn BOGAERTS-VAN NULAND B.V. Leidekkers-, Loodgieters- en Koper werken, Zink- en Koperwerken in Felstechniek, lm- en Export dakleien Walstraat 3-5 5371 AL Ravenstein Telefoon (08867) 1586-3722 Postbus 15 5370 AA Ravenstein Visser de smid Ambachtelijk smeedwerk - Alle stijlen Fax: 00.32.3.3540676 Willem van Boxtel leibedekkingen leipannen koperslagerij pannendaken De ervaring van drie generaties geïnvesteerd in ambachtelijk vakmanschap, van Boxtel! Metaalweg 19 Welleweg 35, Dreischor (nabij Zierikzee), tel. 01112-1459 nog geheel gaaf en zou zijn functie zo weer kunnen hervatten! Via Donsbrüggen, met zijn neogotische parochiekerk van St. Lambertus (1854) van de hand van Ernst Friedrich Zwinier, bouwmeester van de Keulse Dom, en het in de eerste helft van de 19de eeuw in neo-classicistische stijl gewijzigde Schloss Gnadenthal (oorsprong vermoedelijk 1704) met landschapspark, arriveert men bij het station van KIeve,opgetrokken in eclecticistische stijl. Kleve was vroeger de hoofdstad van het gelijknamige hertogdom en ligt schitterend tussen de lage Rijnvallei en het Reichswald. Daar domineert de middeleeuwse Schwanenburg trots stad en land en bezitten de 17de eeuwse tuinen en parken van stadhou der Johan Manrits van Nassau-Siegen (1647-1679) extra charme wegens hun ligging op glooiend terrein. Opvallend is het Kurhaus, dat binnenkort als museum het werk van de Duitse kunstenaar EwaldMataré gaat exposeren. Vanuit Kleve leidt een spoorweg naar de historische steden Kalkar en Xanten. In het archeologi sche park van Xanten zijn delen van het romeinse Colonia Ülpia Traiana, de enige romeinse stad in de open lucht ten noorden van de Alpen, in originele staat of als reconstructie een ware attractie voor de toerist. De in 1994 opgerichte Internationale Belangengroep Spoorlijn Nijmegen- Kleve-Xanten heeft bij toekomstige exploitatie van de spoorweg Nijmegen-Kleef, liefst tot aan Xanten, in eerste instantie de cultuurtoerist als passagier voor ogen. En die doelgroep groeit voortdurend. Vermeldenswaard in dit verband is de Via Romana, die zich tot een aantrekkelijke route voor cultuurminnaars heeft ontwikkeld. Deze oude Romeinse route loopt parallel aan de spoorlijn Nijmegen- Xanten. De herbestemming van Schloss Moyland tussen Kleve en Kalkar zal voor een extra toeristische impuls zorgen. Dit toekomstig museum voor moderne kunst, waar de privé-collectie van de gebroeders Van der Grinten uit Duitsland (met werk van onder meer Joseph Beuys) centraal zal staan, zal tienduizenden bezoekers per jaar gaan trekken. In een later stadium ziet de Belangengroep het inzetten van een reguliere lijndienst voor personenver voer ook als een mogelijkheid. Dit zal dan geschieden volgens het concept van de 'Niederrhein-Bahn'. Recent onderzoek toont aan, dat met het wegvallen van de grenzen en het ontstaan van het Knooppunt Arnhem Nijmegen (K.A.N.) en de Euregio Rijn-Waal de contacten tussen de desbetreffende grensgebieden sterk zullen toenemen. Nu al is er sprake van overloop van winkelpubliek en studenten. 'Voor de initiatieven van de Belangengroep bestaat meer dan voldoende belangstelling bij overheid, VW, Kamer van Koophandel en andere organisaties', aldus secretaris D.C. Lozekoot. 'Alleen de gemeente Groesbeek toont geen interesse, omdat zij meent gehinderd te worden in haar bouwplannen in het centrum.' De exploitatie van de lijn zou moeten geschieden door een spoorwegmaat schappij, waarin het bedrijfsleven en regionale vervoersmaatschappijen participeren. Het huidige streven naar regionalisering van het openbaar vervoer in Duitsland betekent in dat opzicht een gunstige ontwikkeling. 'Mochten onze plannen gerealiseerd kunnen worden, dan zullen Nederland en Duitsland over een unieke, grens overschrijdende spoorweg voor toeris ten beschikken en dat is in velerlei opzichten een waardevol bezit', aldus Lozekoot. Drs. Vincent Collette is lid van de PC Heemschut Gelderland sinds 1875 FAX WEURT AMSTERDAM 080 - 23 05 00 020-6598019 080 - 55 43 84 35

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1995 | | pagina 35