Spoorweg Nijmegen-Kleve reactiveren Een grensoverschrijdend toeristisch project Op 1 juni 1991 werd de spoorweg tussen Nijmegen en het Duitse Kleef na ruim, 12 5 jaar trouwe dienst buiten gebruik gesteld. Momenteel beijvert de Internationale Belangengroep Spoorlijn Nijmegen-Kleve-Xanten zich voor reactivering van deze lijn op basis van in eerste instantie toeristische exploitatie. VINCENT COLLETTE Op 17 september 1863 vond de oprichting plaats van de Nijmeegse Spoorwegmaatschappij N.V. (NSM), die in 1864/1865 een lijn vanaf Nijmegen via Groesbeek tot aan de Duitse grens bij Kranenburg liet aanleggen. Voor het verdere traject naar Kleve met als achterland het Ruhrgebied droeg de Rheinische Eisenbahn Gesellschaft (R.E.G.) zorg. Zo kon Nijmegen eindelijk uit zijn geïsoleerde positie in ruimtelijke en economische zin geraken. Tot in de 19de eeuw namelijk moest deze Keizer Karelstad als belangrijke vestingplaats zijn vestingwerken behouden en mocht geen aansluiting zoeken bij het Nederlandse spoorwegennet. Die koppeling zou pas in 1879 tot stand komen met spoorlijnen naar onder meer Arnhem en 's-Hertogenbosch. Aanvankelijk diende een enkelspoor tussen Nijmegen en Kleve voor het vervoer van personen en goederen. Vanaf 1911 betrof het een dubbel spoor en vanaf 1961 weer een enkel- spoor. Ten gevolge van de concurren tie van trajecten zoals Arnhem- Emmerich, de relatief hoge grenstarieven en het toenemende autobezit verminderde de belangstel ling voor de lijn steeds meer. De laatste eigenaren, de Nederlandse Spoorwegen (N.S.) en de Deutsche Bundesbahn, zagen tenslotte dan ook van verdere exploitatie af. Op zaterdag 1 juni 1991 kon het publiek nog voor de laatste maal meerijden in een extra lange trein. Fraaie route Volgt men nu de nog volledig bewaard gebleven spoorweg, dan is het Nijmeegse station met zijn verkeersplein (1954) van de hand van architect Sybold van Ravensteyn het vertrekpunt. Deze architect tekende ook voor de ontwerpen van de stations te 's-Hertogenbosch en Roosendaal. Het Nijmeegse gebouw verving het neogotische uit 1894 van C.H. Peters, leerling van Dr. P.J.H. Cuypers, dat in de oorlog verwoest werd. Karakteristiek zijn de Italiaanse invloeden, die sterk de vormgeving van middentoren en pleingevels bepalen. Helaas werden entree en hal in 1993 ingrijpend gewij zigd door de architect Wienke Scheltens. Vanaf de moderne stationshalte Heyendaal, genoemd naar het nabu rige landgoed Heyendaal met twee villa's, gebouwen van de Katholieke Universiteit Nijmegen en het Academisch Ziekenhuis Nijmegen St. Radboud, doorkruist het spoor een fraai heuvellandschap De volgende stop is Groesbeek, waar de oorspron kelijke bebouwing in de kern veel te lijden heeft gehad van oorlogsgeweld. Onlangs moest daar een karakteristiek café pal aan de spoorweg wijken voor het nieuwe, nog in aanbouw zijnde gemeentehuis. Bedevaartsstadje Kranenburg Na Groesbeek steekt men de grens óver en volgt de route tussen de Rijnvlakte en heuvels van onder meer het immense Reichswald. Van het cultuurhistorische verleden getuigen de vele monumenten, die het gebied daar rijk is. Het eerste Duitse station is gelegen tegen de historische kern van het oud bedevaartsstadje Kranenburg met de katholieke parochiekerk van Petrus en Paulus in gotische stijl en restanten van de stadsomwalling. Het gehele stationscomplex inclusief sein palen en wissels van Kranenburg is Deel van het Spoorwegstation met voorplein van Nijmegen (foto Vincent Collette).

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1995 | | pagina 34