Station Wolvega Snel en dynamisch, maar met respect voor de eigen geschiedenis Wie wil weten hoe met respect maar tegelijkertijd op een fantasievolle wijze m,et een historisch gebouw omgegaan kan worden, moet met de trein afreizen naar Wolvega. Het gerestaureerde station Wolvega laat zien dat moderne architectuur en een monument heel goed samen kunnen gaan. Sterker geformuleerd: door de verbouw heeft het gebouwtje aan kracht gewonnen. Populair gezegd: het station heeft weer smoel gekregen. Het is weer wat het vroeger was: een modem en functioneel stationsgebouw. MATH BERKERS «T, Het vernieuwde Station Wolvega (foto David Luchtmeyer). Het had niet veel gescheeld of hét station Wolvega was gesloopt. De NS is een bedrijf met een eenvoudige en heldere doelstelling: het zo snel en zo goedkoop mogelijk vervoeren van mensen en goederen. Een stationsge bouw is voor de NS een bedrijfsge bouw. Het moet functioneel en onder houdsarm zijn en een uitstraling hebben die past bij het imago dat het bedrijf nastreeft. Dit lijkt op gespan nen voet te staan met de zorg voor het cultureel erfgoed dat in haar bezit is. In dit verband een aardige anekdote: op zoek naar informatie over de restauratie van het station Wolvega belde ik met de dienst gebouwen van de NS. Drie telefoontjes later en na enkele malen doorverbonden te zijn, vroeg een medewerkster van de NS aan mij of ik het station van Wolvega eigenlijk wel kende. 'Tja', zei ze, 'er is daar natuurlijk wel een loket, en misschien datje er ook wel wat snoep goed kunt kopen, maar om dat een restauratie te noemen, dat lijkt me wel wat overdreven.' U begrijpt het misverstand. Niet weer een abri In de jaren zestig en zeventig zijn er in Nederland heel wat stations verdwe nen. In Friesland zijn onder meer de stations Zwaagwesteinde, Veenwouden, Hardegarijp en Grouw vervangen door de bekende abri's. Het leek erop dat voor het station Wolvega een zelfde toekomst in het verschiet lag. Zoals dat gaat in zo'n geval: de bouwkundige staat was slecht en een deel van het gebouw stond leeg; de NS had nieuwbouwplannen en dus vond er al jarenlang geen onderhoud meer plaats. De voorgenomen sloop lokte felle protesten uit. Talrijke personen en organisaties, zonder volledig te zijn, de Stichting Moderne Architektuur Friesland, het Cuypers Genootschap, de Bond van Nederlandse Architecten, de Vereniging Historie West-Stellingwerff, de Stichting tot Behoud van Oude Spoorwegstations en natuurlijk ook Heemschut, probeerden de NS op andere gedach ten te brengen. Al in een vroeg stadium verleende de overheid haar medewerking: de provincie Friesland was bereid om een bijdrage te ver strekken in het casco-herstel en ook de gemeente West-Stellingwerf wilde financieel bijspringen. Over één ding was iedereen het eens: het station Wolvega moest behouden blijven. Waterstaatstype 4de klas Het station is een Waterstaats-stan daardtype der 4de klas, ontworpen door de architect K.H. Brederode. Het station werd in 1868 gebouwd in het kader van de '1ste staatsaanleg' door de Maatschappij tot Aanleg van Staatsspoorwegen. Van dit type en het iets kleinere standaardtype der 5de klas, zijn er in totaal 9 gebouwd in Friesland. Wolvega is het laatste station dat is overgebleven. Dit verklaart de grote vasthoudendheid waarmee de NS jarenlang onder druk is gezet. Zonder deze inzet was het station zonder meer gesloopt. De onderhandelingen met de NS begonnen in 1987, voor de NS een ongelukkig moment. Ik citeer Broor Adema, van architectenbureau Adema te Dokkum en lid van de Provinciale Commissie Heemschut Friesland, die zich van begin af aan heeft ingezet voor het behoud van het station: 'Ik trof een geërgerde sfeer aan, de NS voelde zich belemmerd in het omvor men van haar imago tot een modern dynamisch bedrijf.' Na een aantal gesprekken was de NS bereid tot heroverweging van de plannen maar alleen onder de uitdrukkelijke voor waarden dat de meerkosten van een restauratie door derden zouden worden weggesubsidieerd en een structurele invulling voor de rest- ruimte zou worden gevonden. Met name de gemeente West-Stellingwerff heeft hierbij een belangrijke rol gespeeld, zowel door de financiële toezeggingen die zij heeft gedaan als door het vinden van een huurder voor de bovenverdieping van het station. Ontwerp van Kilsdonk Enkele jaren leek er weinig te gebeu ren, Broor Adema noemt het achteraf een ontmoedigingsperiode. 'Maar gelukkig werd ik in die tijd voortdu rend door ir. Hoestra van het Cuypers Genootschap aangesproken op het belang van dit object.' In 1990 kwam de omslag: de NS trad naar buiten met het, later ook uitge voerde, ontwerp van NS-architect ir. P.A.M. Kilsdonk. Vanaf dat moment nam de NS het voortouw. Een reden is volgens Adema, dat de NS merkte dat door de verdedigers van het cultuur historisch erfgoed juist positief werd meegedacht over de modernisering van de functie. Misschien ligt het veel

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1995 | | pagina 32