Hoge Spoorbrug te Zwolle, 1883-1993 Zwolle is een stad met veel bijzondere monumenten. De middeleeuwse kerken de neo-gotische statenzaal van architect Van Lokhorst, maar ook de ontwerpen vanj. G. Wiebenga zijn tot ver buiten de stad bekend. Een heel apart monument is te vinden aan de Van Kamebeekstraat, 200 m.eter ten oosten van het station. Daar is in 1883 de Hoge Spoorbrug gebouwd, een brug van een type zoals er maar één bewaard is gebleven. tepa J.J. DE JONG DDOOO 3 BGGlfBou De Hoge Spoorbrug vóór de restauratie, (foto Fons Brasser). In 1875 werd besloten de spoorlijn Zwolle-Almelo aan te leggen. Dit betekende een verdubbeling van de spoorbreedte ter plaatse van de Schellerweg, een veelgebruikte route van handelaren, veeboeren en burgers. De gemeente onderhandelde met de staatsspoorwegen over de aanleg van een rijbrug, dus ook geschikt voor voertuigen. De brug werd door de commissie die de aanleg begeleidde als veel te gevaarlijk beoordeeld. Immers paarden zouden subiet op hol slaan als er een stoomtrein onder hen door reed en ongelukken met andere passanten zouden niet uit kunnen blijven. De volgende zet van B W was om een tunnel te vragen. De commissie rilde van deze gedachte en wees op de duisternis en onveiligheid in een tunnel van ca. 120 meter lengte en ook nog op de problemen met het grond water. Gelet op de tunnels die toen al her en der in aanbouw waren, nogal vage argumenten, zoals ook enkele Zwolse raadsleden opmerkten. Uiteindelijk is overeengekomen een brug te bouwen voor voetgangers, handkarren en vee zoals op het bestek is aangegeven. Paulibruggen De Hoge Spoorbrug is een zgn. Paulibrug. Pauli was een Duitse inge nieur die trachtte een vakwerkspant zo te construeren dat de krachten in de onder- en bovenrand over de volle lengte gelijk waren. Door zo'n constructie zouden onder- en bovenrand even dik kunnen zijn. Het gevolg is dat het mogelijk was hele ranke constructies te ontwerpen. En dat is precies wat gebeurde. Deze Paulibruggen kregen door de gebogen randen het aanzien van een lens of, volgens sommigen, een visbuik. Er wordt dan ook wel gesproken van lensliggers of visbuikliggers. Omdat het zulke fragiele constructies lijken, zijn deze bruggen al vaak het onderwerp van boeken geweest. Beroemde spoorbruggen in Engeland en Duitsland, zoals die over de Tamar in Saltash uit 1859, en de spoorweg brug over de Elbe in Hamburg uit 1869, zien er spectaculair uit. Het zijn dan ook bruggen met een overspan ning van maar liefst 139 meter. Er zijn ongeveer 20 Paulibruggen voor de spoorwegen gebouwd. Daarnaast zijn er 2 Paulibruggen bekend die voor voetgangers zijn gebouwd, namelijk de Schlütersteg in Berlijn uit 1891 en de Zwolse Hoge Spoorbrug. De Berlijnse brug is in 1944 vernietigd, zodat de Hoge Spoorbrug het predikaat 'uniek' verdient. De brug bestaat uit 3 lenslig gers die ieder 35,80 meter overspan nen. De hoofdliggers zijn opgelegd op gietijzeren stoelen en op de einden zijn ze beweegbaar uitgevoerd met rolopleggingen die rusten op bakste nen landhoofden. Deze landhoofden hebben natuurstenen hoekblokken en geprofileerde waterlijsten. Het is merkwaardig dat zich in de bovenrand van weiijzer telmerken bevinden alsof het een houten construc tie is. Deze telmerken geven steeds de plaats van de verticale verbindingen aan. De brug heeft een eikenhouten bruggedek met in het midden een leuning om het verkeer gescheiden te houden. De brug kostte uiteindelijk f 39.150,— exclusief de opritten en landhoofden die voor rekening van de gemeente kwamen. Wijzigingen Inde 110 jaar van zijn bestaan zijner onderdelen van de brug gewijzigd. De middenleuning is al begin deze eeuw verwijderd, de jukken zijn t.g.v. de electrificatie van het spoor verhoogd en de vorm van de opritten is gewij zigd. Tenslotte is bij de restauratie van 1993 gekozen voor een blauwe kleur die voor enkelen even wennen was. De restauratie Voordat die blauwe kleur geverfd kon worden is uitgebreid gediscussieerd over de toekomst van de brug. In 1984 ontstond het idee om er ter plaatse van de brug een tunnel te bouwen voor bussen en langzaam verkeer. Zo'n tunnel zou de brug overbodig maken en omdat er vaak twijfels zijn bij tech nici over de kwaliteit van 100 jaar oud 30

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1995 | | pagina 30