'te®! t
stem I? mei:
II II
□ODOD ULIUII II IJ
Het gerestaureerde interieur van de restauratie, nu wachtruimte, van Station Den Haag HS
naar 1500 m2De lege loodsen in de
zijvleugels geven de bijgebouwen nu
een gesloten karakter. De komst van
winkels op die plekken zal er voor
zorgen dat er weer leven in de brou
werij komt, waardoor als bijkomend
gunstig effect ook de sociale veiligheid
rondom het station zal verbeteren.
Het belangrijkste uitgangspunt bij de
planontwikkeling is geweest om de
kubistische opbouw van zowel hetin-
als het exterieur te respecteren. Op de
tekeningen zijn bijzonder weinig
verschillen te ontdekken tussen de
nieuwe en de oude situatie. Voor NS
Stations, NS Reizigers en hun klanten
zijn er echter grote verschillen: een
verdrievoudiging van de verhuurbare
oppervlakte, een opener en toeganke
lijker karakter van het station en een
verbetering van de routing naar het
eerste perron en de tunnel.
Station Groningen
Dit station werd in 1896 gerealiseerd
naar een ontwerp van architect
Gosschalk. Een rijk gedecoreerd
ontwerp, extra versierd met prachtige
tegeltableaus, met als groots gebaar
een hoge hal in het middengebouw
waar de hoofdentree is. In de jaren
zestig werd echter anders gedacht over
ruimte-efficiency: de stationshal werd
in tweeën gedeeld. Een onderhal voor
de reizigers, op haar beurt weer in
drieën gedeeld. En een bovenhal,
met prachtig plafond, werd recreatie
ruimte voor het personeel. Ook veel
van de overig beschikbare ruimte in
het pand werd ontoegankelijk gemaakt
voor de klanten en in gebruik genomen
als ruimte voor het personeel. Er ligt
nu een plan om het gebouw in de luister
van weleer te herstellen, waarbij de
ruimten in de zijvleugels weer toegan
kelijk worden gemaakt voor de klanten
zodat daar winkels gevestigd kunnen
worden. Want station Groningen ligt
op een gouden locatie tussen het
nieuwe Groninger museum, het
hoofdkantoor van de PTT en het
Hunzehuis in, maar levert op dit
moment slechts koperen centen op.
Op de illustratie op pag. 37 ziet u hoe
de hal van Groningen er weer uit zou
kunnen gaan zien. 'Zou kunnen' zeg ik
zeer nadrukkelijk, want de vele miljoe
nen die deze verbouwing gaat kosten
kunnen niet door NS alleen opge
bracht worden. Het station brengt
daarvoor op dit moment te weinig op.
Wij hopen echter dat er dankzij de
Tekening nieuwe oostgevel van Station Naarden Bussum, vrijwel hetzelfde als de oude gevel.
goede samenwerking met gemeente
en andere belanghebbenden bij het
100-jarig bestaan van het station in
1996, zoveel geld bijeengebracht
wordt dat het startschot voor deze
plannen gegeven kan worden.
Tenslotte
Ik wil graag afsluiten met een korte
samenvatting en met een paar stellin
gen die in de discussie misschien een
rol kunnen spelen:
NS wordt een normaal bedrijf met
normale afwegingen tussen kosten en
baten.
NS wil op de veranderende omstan
digheden, vervoersontwikkelingen en
klantenwensen snel en flexibel kunnen
inspelen.
De toevallige en unieke omstandig
heid dat we onze belangrijke bedrijfs
middelen, de stations niet gemakkelijk
kunnen (of willen) verplaatsen, mag de
bedrijfsvoering niet onaanvaardbaar
belemmeren.
De culturele en monumentale waarde
van gebouwen kan een belangrijke
bijdrage leveren aan de uitstraling van
de stations en aan het welbevinden van
de klanten. Wij zijn ons van onze
verantwoordelijkheid op dit gebied
bewust. We willen daar graag op een
zakelijke manier mee omgaan.
Onzakelijke, langdurige, bureaucrati
sche procedures leiden tot uitstel en
afstel van noodzakelijke aanpassingen
van stations aan nieuwe functies, en
uiteindelijk tot functieverlies.
Het Spoorwegmuseum is te klein om
van ieder stationstype een karakteris
tiek voorbeeld te bevatten.
Nederland is te klein om iedere provin
cie, regio of bestuurseenheid zijn eigen
complete lijst met karakteristieke
stationsmonumenten te gunnen.
Stations moeten levende organismen
in een levende omgeving zijn.
Conservering van een organisme tijdens
zijn leven moet ontraden worden.
Drs.P. C. Stulp is directeur NS stations
23