'te®! t stem I? mei: II II □ODOD ULIUII II IJ Het gerestaureerde interieur van de restauratie, nu wachtruimte, van Station Den Haag HS naar 1500 m2De lege loodsen in de zijvleugels geven de bijgebouwen nu een gesloten karakter. De komst van winkels op die plekken zal er voor zorgen dat er weer leven in de brou werij komt, waardoor als bijkomend gunstig effect ook de sociale veiligheid rondom het station zal verbeteren. Het belangrijkste uitgangspunt bij de planontwikkeling is geweest om de kubistische opbouw van zowel hetin- als het exterieur te respecteren. Op de tekeningen zijn bijzonder weinig verschillen te ontdekken tussen de nieuwe en de oude situatie. Voor NS Stations, NS Reizigers en hun klanten zijn er echter grote verschillen: een verdrievoudiging van de verhuurbare oppervlakte, een opener en toeganke lijker karakter van het station en een verbetering van de routing naar het eerste perron en de tunnel. Station Groningen Dit station werd in 1896 gerealiseerd naar een ontwerp van architect Gosschalk. Een rijk gedecoreerd ontwerp, extra versierd met prachtige tegeltableaus, met als groots gebaar een hoge hal in het middengebouw waar de hoofdentree is. In de jaren zestig werd echter anders gedacht over ruimte-efficiency: de stationshal werd in tweeën gedeeld. Een onderhal voor de reizigers, op haar beurt weer in drieën gedeeld. En een bovenhal, met prachtig plafond, werd recreatie ruimte voor het personeel. Ook veel van de overig beschikbare ruimte in het pand werd ontoegankelijk gemaakt voor de klanten en in gebruik genomen als ruimte voor het personeel. Er ligt nu een plan om het gebouw in de luister van weleer te herstellen, waarbij de ruimten in de zijvleugels weer toegan kelijk worden gemaakt voor de klanten zodat daar winkels gevestigd kunnen worden. Want station Groningen ligt op een gouden locatie tussen het nieuwe Groninger museum, het hoofdkantoor van de PTT en het Hunzehuis in, maar levert op dit moment slechts koperen centen op. Op de illustratie op pag. 37 ziet u hoe de hal van Groningen er weer uit zou kunnen gaan zien. 'Zou kunnen' zeg ik zeer nadrukkelijk, want de vele miljoe nen die deze verbouwing gaat kosten kunnen niet door NS alleen opge bracht worden. Het station brengt daarvoor op dit moment te weinig op. Wij hopen echter dat er dankzij de Tekening nieuwe oostgevel van Station Naarden Bussum, vrijwel hetzelfde als de oude gevel. goede samenwerking met gemeente en andere belanghebbenden bij het 100-jarig bestaan van het station in 1996, zoveel geld bijeengebracht wordt dat het startschot voor deze plannen gegeven kan worden. Tenslotte Ik wil graag afsluiten met een korte samenvatting en met een paar stellin gen die in de discussie misschien een rol kunnen spelen: NS wordt een normaal bedrijf met normale afwegingen tussen kosten en baten. NS wil op de veranderende omstan digheden, vervoersontwikkelingen en klantenwensen snel en flexibel kunnen inspelen. De toevallige en unieke omstandig heid dat we onze belangrijke bedrijfs middelen, de stations niet gemakkelijk kunnen (of willen) verplaatsen, mag de bedrijfsvoering niet onaanvaardbaar belemmeren. De culturele en monumentale waarde van gebouwen kan een belangrijke bijdrage leveren aan de uitstraling van de stations en aan het welbevinden van de klanten. Wij zijn ons van onze verantwoordelijkheid op dit gebied bewust. We willen daar graag op een zakelijke manier mee omgaan. Onzakelijke, langdurige, bureaucrati sche procedures leiden tot uitstel en afstel van noodzakelijke aanpassingen van stations aan nieuwe functies, en uiteindelijk tot functieverlies. Het Spoorwegmuseum is te klein om van ieder stationstype een karakteris tiek voorbeeld te bevatten. Nederland is te klein om iedere provin cie, regio of bestuurseenheid zijn eigen complete lijst met karakteristieke stationsmonumenten te gunnen. Stations moeten levende organismen in een levende omgeving zijn. Conservering van een organisme tijdens zijn leven moet ontraden worden. Drs.P. C. Stulp is directeur NS stations 23

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1995 | | pagina 23