Een monumentaal station is een levend organisme plan-wijziging ter inzage werd voor gelegd. De gemeente gaf een positief advies aan de Rijksdienst voor Monumentenzorg en de RDMZ beschikte positiefin november 1992. Op beide zaken werd een bezwaar schrift ingediend door de Vrienden van de stadskern Zwolle. Wij wachten nog steeds op de beslissing door de Raad van State op deze bezwaarschrif ten en daarmee zijn we in één klap twee jaarverder. Laten we de inhou delijke argumenten in deze zaak alstu blieft eens buiten beschouwing laten en er puur procedureel naar kijken. Twee officiële instanties, de Gemeente en de Rijksdienst voor de Monumentenzorg, die daarvoor aangesteld zijn door ons, de burgers van Nederland, keuren de voorstellen goed. Daar doen ze overigens ook vrij lang over, zeker gezien het feit dat er nog extra betaald wordt bij het verkrij gen van een bouwvergunning (0.8 tot 2% van de totale bouwkosten). Als er dan bezwaarschriften worden inge diend, treedt er een ongelooflijke vertraging op. Ik kan verzekeren dat iedere ondernemer hier vlekken van in zijn nek krijgt. Niet zozeer vanwege het feit dat er met verschillende partijen overeenstemming over uit te voeren plannen moet worden bereikt, dat komt wel vaker voor. De gebruike lijke termijnen voordat er een beslis sing wordt genomen en de daaruit voortvloeiende vertraging zijn echter onacceptabel. Iedere andere onderne mer had allang de tent opgedoekt en was zijn heil elders gaan zoeken. Nu lijkt het alsof NS geen andere keus heeft dan zich neer te leggen bij dergelijke wantoestanden, omdat een station nu eenmaal staat waar het staat. Wij willen daar echter niet mee gechanteerd worden. Veel van de stations met monumen tenstatus dateren uit een tijd dat men nog geen gedachten had geformuleerd over hoe zo'n nieuw type gebouw eruit moest zien of moest functioneren. Men maakte dus fagades, namaak-kathedra- len en kastelen, versierd met bastions en torens en allerhande ornamenten. Locaties met allure, maar wel vreselijk duur in het onderhoud. Met de komst van NS Stations komen alle kosten van het gebouw op één plek in het bedrijf bij elkaar. Daarmee wordt vaak voor het eerst echt duidelijk hóe duur zo'n gebouw eigenlijk is. De echte afwe ging of de kosten en de baten van een station tegen elkaar opwegen, kan en moet nu dus ook voor het eerst gefun deerd gemaakt worden. Station Haarlem Het fraaie in Jugéndstil-stijl ontwor pen station van architect Margaclant werd in 1908 geopend. Om te illustre ren in welke mate stations mee moeten met hun tijd wil ik er graag aan herinneren dat dit station, dat nu wordt beschouwd als één van onz,e mooiere monumentale stations, al het vierde station Haarlem is! Op dit station wordt druk verbouwd: in de oostelijke passage komen drie hypermoderne liften naar de perrons. Deze liften, een belangrijke extra service voor de reizigers, hebben een glazen constructie waardoor alle details van het gebouw goed zichtbaar blijven. Hier wil ik volstaan met een plaatje te tonen van hoe, zonder verstoring van het monumentale karakter van het gebouw, er winkels geopend kunnen worden. In plaats van gesloten deuren waar maigazijnen achter schuil gaan, staan daar nu twee winkels die het hele aangezicht van de gang verlevendigen en....geld opbrengen. Station Den Haag Hollands Spoor Het station Hollands Spoor van 1893 wordt als één van de mooiste voor beelden van neo-renaissancistische stationsarchitectuur beschouwd. Voor de upgrading van dit station, dat in 1989 gedeeltelijk door brand werd verwoest, zijn inmiddels ook plannen gemaakt, die - na enig over en weer praten - zijn goedgekeurd door Monumentenzorg. De tunnel wordt verbreed van 5 naar 10 meter, de oude liften worden gesloopt en vervangen door nieuwe glazen exemplaren en de hal wordt een afgesloten ruimte zodat de winkels er met open balies kunnen werken. Ook wij willen dat het monu mentale karakter gewaarborgd blijft, maar er kunnen veel meer voorzienin gen voor reizigers komen dan er nu zijn. Station Naarden Bussum Het in kubistische stijl opgetrokken station Naarden Bussum van ingeni eur Schelling dateert uit 1926, overi gens ook alweer het derde station op die plek. Een station dat kortgeleden op de provinciale monumentenlijst is geplaatst. NS heeft er van af gezien om daar een bezwaarschrift over in te dienen bij de Raad van State, omdat er vanuit de provincie de stellige verkla ring kwam dat de monumentenstatus geen vertragende effecten zou hebben op de plannen. En er zijn grootse plannen: een verdrievoudiging van de beschikbare winkelruimte van 500 m2 Vroeger dichte magazijndeuren in de gang van station Haarlem. De magazijnen zijn omgetoverd tot aantrekkelijke winkels. 22

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1995 | | pagina 22