Tijdrovende procedures vormen onacceptabele belemmering sEgiiijr* Buitenzijde Station Maastricht met de karakteristieke toren. De zolderverdieping wordt aangepakt. maken worden lijnen met sluiting bedreigd. Dezelfde bedreiging geldt voor stations. Een station is ook geen station meer als wij onze klanten er niet meer goed kunnen ontvangen en van dienst kunnen zijn. Het loopt met monumenten die hun oorspronkelijke functie verliezen vaak slecht af. Het beruchte voorbeeld van het Hilversumse sanatorium Zonnestraal is, neem ik aan, bij u allen bekend. De problemen voor de Van Nelle fabriek van Brinkman en Van der Vlugt moeten nog beginnen. Dat zijn ontwikkelingen die pas echt levensbe dreigend zijn voor monumenten. Een station lijkt in dat verband op een fabriek, een hotel, een ziekenhuis, een luchthaven: als het gebouw niet kan worden aangepast aan de moderne manier waarop producten, klanten, patiënten of reizigers moeten worden behandeld, dreigt het zijn functie te verliezen. De keuze is tussen het ombouwen van onze monumentale stations naar het voorbeeld van het winkelcentrum Magna Plaza in Amsterdam: behoud van het monu mentale karakter, zorgvuldige restau ratie en een zeer commerciële invul ling van het gebouw. Of: verlies van functie en dan het droevige voorland: wegrotten of slopen. We moeten dus in de weer met onze stations, ook met onze monumentale stations. Of misschien is het beter te stellen: juist met onze stations met monumentenstatus. Sommige daarvan hebben namelijk vaak een behoorlijke omvang en zijn dus stations waar een uitbreiding van de commerciële exploitatie goede kansen heeft. Ik geef een aantal voorbeelden van voorgenomen, prachtige verbouwin gen en herbestemmingen. Het betreft daarbij steeds stations met een (voor genomen) monumentenstatus. Ik hoop dat u begrijpt dat wij ook op die manier met deze stations zouden zijn omgegaan als ze geen monumenten status hadden gehad. Wij willen namelijk geen sloop, maar levendige en rendabele herinvulling, met grotere ambiance, uitstraling en reizigers- comfort. Eerst wil ik echter twee voorbeelden geven van belemmering. Zolders station Maastricht Het tegenwoordige station Maastricht van architect Van Heukelom met de welbekende, karakteristieke toren, kwam in 1915 gereed. Een station met prachtige gebrandschilderde ramen van de bekende kunstenaar Charles Eyck, dat in zijn bestaan al heel wat Bouwtekening van de glazen serre aan de stationsrestauratie van station Zwolle. veranderingen heeft doorgemaakt. De visitatiezaal voor de richting Hasselt werd opgeheven in verband met het beëindigen van het reizigersverkeer op dat traject, de bestaande luchtbrug werd vervangen door een langere, het poortgebouw werd afgebroken, kortom een station dat al een heel leven achter zich heeft. En dat, als het aan de Business manager ter plekke ligt, nog een heel lang leven voor zich heeft. Daartoe wil zij elke hoek van haar station benutten. Er bleken zolders op het station te zijn waar geen sterveling ooit een voet zette, behalve wellicht de electricien die werk had te verrichten aan de aldaar aanwezige electriciteitskabels, Die zolders kunnen benut worden. Deze verbouwing is niet van buiten te zien, de interieuraanpassing laat veel van de karakteristieke dakconstructie in stand, de bouwplannen voldoen aan alle brandveiligheidseisen, milieu-eisen, de Arbo-wet, normbladen voor wat betreft verlichting en nooduitgangen, leefmilieuverordening en andere ontheffingen die moeten worden aangevraagd. Kortom naar ons idee een goed doortimmerd voorstel, waar respect en liefde voor het gebouw uit spreekt en dat kansen biedt voor NS, voor de klanten van NS en voor het station. Normaal gesproken moetje voor een dergelijke verbouwing in enkele maanden een bouwvergunning krijgen. Déze voorgenomen verbouwing heeft al een ernstige vertraging en een enorme extra kostenpost opgelopen i.v.m. de toekomstige monumenten status van station Maastricht. De monumentencommissie eiste in eerste instantie dat de gehele dakconstructie zichtbaar bleef. Het uitwerken van de gekozen tussenoplossing kostte extra tijd en geld. Een kostenpost van onge veer een ton voor het verkrijgen van de bouwvergunning en vanwege gederfde huurinkomsten: de toekom stige huurders kunnen later dan gepland in hun kantoren trekken. Een extra investering die zwaar drukt op de toekomstige exploitatiebegroting van de zolders. Serre Zwolle Zwolle heeft een station met een prachtige nieuwe kap en is een zeer bekend station voor alle aanwezigen op het symposium, daarom zal ik kort zijn over de merites ervan: het is mooi. Maar het kan volgens ons nog mooier. Hiernaast een plaatje van het ontwerp van een luchtige glazen serre, als aanbouw tegen de stationsrestauratie. Eigenlijk net zoiets als de glazen uitbouw bij het Concertgebouw in Amsterdam, maar dan beter, omdat de wanden vrijwel geheel doorzichtig zijn en de oorspronkelijke gevel dus volle dig zichtbaar blijft. Een ontwerp waar in januari 1992 de bouwaanvraag voor werd ingediend bij de Gemeente Zwolle, waarop een bestemmings- 21

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1995 | | pagina 21