Monumentenstatus als belemmering bij nieuwe doelstellingen NS als zelfstandige onderneming P.C. STULP NS wordt een zelfstandige, commerciële onderneming, los van de overheid. Voor velen een vreemd idee, het aangezicht van Nederland is nu eenmaal vergroeid met de Nederlandse Spoorwegen. Nederlandsen kan het haast niet: de trein als vanzelfsprekend element in het landschap, het station naast de kerk als vast oriëntatiepunt in een stad. NS was dan ook, met de PTT, een typisch staatsbedrijf. Dat gaat, net als bij de Koninklijke PTT Nederland, veranderen. NS wordt financieel zelfstandig, de rijkssubsidie voor het exploitatietekort gaat in een aantal jaren terug vanf450 miljoen naar f 0,00. Wij moeten het zelf verdienen! NS Stations Mogelijkheden en uitdagingen De klant wil niet wachten NS kan niet wachten Magna Plaza of Zonnestraal 20 NS wordt als een gewoon bedrijf zelf verantwoordelijk voor een sluitende exploitatie van reizigers- en goederen vervoer, voor beheer en ontwikkeling van gronden en voor de stations. Deze vier commerciële kernfuncties worden verzorgd door vier bedrijven: NS Reizigers, NS Cargo, NS Vastgoed en NS Stations. NS Stations, de naam zegt het al, is de werkmaatschappij die verantwoorde lijk is voor het winstgevend ontwikke len, beheren en exploiteren van alle stations van Nederland. Onder een station versta ik hier overigens een locatie die nog steeds zijn oorspronke lijke functie vervult, dus een plek waar een trein stopt om reizigers in en uit te laten stappen. Stations die geen station meer zijn, maar nog wel een gebouw op NS grond vallen onder de verantwoordelijkheid van onze collega's van NS Vastgoed. Ik beperk mij in het navolgende tot de echte stations. Echte stations zijn bijzondere plekken: halteplaatsen van vervoerssystemen (van simpele opstappunten tot uitge breide knooppuntstations); service centra en pleisterplaatsen voor de gebruikers van die vervoerssystemen, de reizigers; multifunctionele centra in een stedelijke omgeving en natuur lijk ook: markante bouwwerken, monumenten en oriëntatiepunten in de stad. NS Stations is overtuigd van de moge lijkheden van een rendabele exploita tie van de stations. Er zijn maar weinig plaatsen in Nederland waar elke dag zoveel potentiële klanten komen als op de stations. NS Stations wil de service voor onze klanten zodanig verbeteren, dat het oponthoud op het station waarde toevoegt aan de treinreis. NS Stations wil stations maken tot prettige, veilige en schone plekken waar klanten (reizi gers en niet-reizigers) graag komen en....(veel) geld uitgeven. Hoe gaan we dat doen? Door van onze stations te houden, door ze goed te onderhouden, door ze schoon en veilig te maken, en door elke hoek ervan te benutten om het station aantrekkelijker en nuttiger te maken voor de treinreiziger, kortom er alles aan te doen om te voorkomen dat een station zijn oorspronkelijke functie verliest of dat er delen van een station moeten worden afgestoten omdat die niet rendabel te maken zijn. De mogelijkheden liggen er: met 366 stations, waaronder 175 locaties van grote commerciële potentie, kan NS Stations uitgroeien tot één van de grotere retailorganisaties in Nederland. Voor ieder station afzonderlijk gelden eigen nieuwe mogelijkheden. Zij zullen - net als de klanten - gekoes terd worden. Zij mogen zich verheu gen in de persoonlijke aandacht van de 28 Business managers van NS Stations. Sommige Business managers hebben één groot station, anderen hebben een flink aantal kleinere stations onder hun hoede. Deze Business managers zijn mensen, zoals ik met voorbeelden hoop duidelijk te maken, die van hun stations houden en oog hebben voor het unieke karakter van hun stations. Een karakteristiek station met allure levert immers een belangrijke positieve bijdrage tot de beeldvorming van NS en daarmee een bijdrage tot de tevredenheid van onze klanten. De Business managers zijn ook verant woordelijk voor de winstgevendheid van hun stations. Daar kan een schoen wringen met de monumentenstatus van een station. Niet zozeer op het vlak van respect voor het gebouw en het eigen karakter van het gebouw, dat is juist iets wat het station in positieve zin onderscheidt van kleurloze, nieuw uit de grond gestampte winkelcentra. Dat is geld waard. Wél op het vlak van verbouwen en herschikken van ruimtes op een station om plaats te maken voor nieuwe winkels en services voor de treinreiziger. Dat moet snel gereali seerd kunnen worden en even snel weer kunnen worden aangepast, de consumententrends en de veranderin gen in de wensen van de klant volgen elkaar immers in snel tempo op. Er is dan geen tijd voor bureaucratische stroperigheid en jarenlange procedu res: de klant moet worden bediend want er moet geld verdiend worden. En dat geld moet nu verdiend worden. Ik kan, denk ik, niet genoeg benadruk ken hoe reëel de noodzaak voor NS is om nu geld te gaan verdienen. Veel mensen - ook mensen die bij NS werken - denken nog steeds dat het zo'n vaart niet zal lopen. Niets is minder waar. In alle landen in Europa worstelen overheden en spoorweg maatschappijen met het realiseren van de privatisering van hun spoorwegen. De constructie die wij in Nederland gekozen hebben, biedt perspectief voor de toekomst, maar het is wel een échte uitdaging. De overheid betaalde tot nu bijna de helft van de werkelijke kosten voor elk treinkaartje. NS probeert het wegvallen van deze bijdrage goed te maken door enerzijds minder kosten te maken en anderzijds hogere opbrengsten te realiseren. De vermindering van kosten is bijvoor beeld voelbaar in de afslanking van het personeelsbestand met bijna 5.000 mensen. Het grote aantal personeels leden - op dit moment circa 26.500 - is verrassend genoeg niet eens de grootste kostenpost voor NS. Onze 'hardware' in de vorm van treinen en gebouwen, daar zitten de echte grote kosten. Die moeten dus goed gemaakt worden door meer opbrengsten te genereren. Een station is geen station meer als er geen trein meer stopt. En dat is geen zaak van de verre toekomst. Wanneer NS er niet in slaagt om winst te gaan

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1995 | | pagina 20