SisssSii leiding, waardoor vele honderden van dergelijke gebouwtjes langs de baan volstrekt overbodig werden. De KNOB bepleitte enige jaren geleden een inventarisatie en bescherming van al deze behoudenswaardige spoor weggebouwen. De ervaring leert echter dat enige weken na leegstand de eerste ruiten sneuvelen en na enige maanden de eerste poging tot brandstichting volgt. Er is geen enkele zinvolle bestemming voor te vinden zodat ze in ons door agressief vandalisme overspoelde land weldra ten onder gaan. Sloop achten wij bij 99% dan ook onvermijdelijk, een enkel fraaie of karakteristieke uitzondering - die wij voor het Spoorwegmuseum bewaren - daarge laten, of het fraaie betonnen seinhuis van Van Ravesteijn in Maastricht, dat - hoewel het in de weg staat - onge bruikt zal worden gehandhaafd als beschermd monument. Opnieuw in Roosendaal werd het oude grote seinhuis onverhoeds op de monumentenlijst geplaatst. Het is buiten gebruik, vraagt veel onderhoud, staat midden op het emplacement de sporenwijziging in de weg, is als onbereikbare enclave op ons terrein ónverhuurbaar en toch... We zullen dus opnieuw naar de rechter moeten. Seinhuis Station Roosendaal: ónverhuurbaar. Loods Station Roosendaal: ónverhuurbaar. Verdere uitbreiding monumentenbestand? Tenslotte nog iets over onze houding t.o.v. een grote toevloed, die uit het Monumenten Selectie Project voort vloeit. Voorgenomen plaatsingen waarbij de '19de eeuwse archeologie' w.o. gemalen, perronkappen, loodsen, watertorens, stations etc. in de frontli nie ligt. Hoe wij daar financieel tegen over staan heb ik u al duidelijk aange geven. Wij voelen ons daarin gesteund door vele achtereenvolgende ministers van V en W die n.a.v. Tweede Kamervragen - 'is het de Minister bekend dat NS voornemens is het stationsgebouw te X te slopen, en zo ja wat denkt u daar tegen te doen?' - steevast mede namens zijn of haar ambtgenoot van WVC antwoordde dater geen aanleiding bestond om de lange lijst van beschermde NS-gebouwen verder uit te breiden Niettemin is na zorgvuldig overleg met de directie RDMZ in de tweede helft van 1994 nog een dertigtal NS- gebouwen genomineerd om aan de Rijkslijst te worden toegevoegd. Daarmee wordt de lijst verdubbeld en zeggen wij met steun van de RDMZ definitief: BASTA. Hiermee basta Genoemde objecten zijn: Amsterdam Amstel Arkel Arnemuiden Cuijk Delft Echt Enkhuizen Deventer Dordrecht Geldrop (perrongebouw overkap ping) Hengelo -perronkap 's Hertogenbosch -perronkap tweede perron Klimmen Ransdaal Kesteren Maastricht Meppel Oudenbosch Roosendaal oude sgb-gedeelte tunnel perronkappen Soest Sneek Tiel Wolvega Wie deze nieuwe totaal-score nog te mager vindt - ondanks al onze finan ciële inspanningen en ondanks onze bereidheid om ook met niet- beschermde exemplaren zorgvuldig om te gaan - moge zich troosten met de woorden van een fraai Oosters gezegde, dat: 'Wie in een zilveren bed slaapt, altijd nog wel gouden dromen mag koesteren Ir. C.Douma is Bouwmeester van de NS 16

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1995 | | pagina 16