SisssSii
leiding, waardoor vele honderden van
dergelijke gebouwtjes langs de baan
volstrekt overbodig werden. De
KNOB bepleitte enige jaren geleden
een inventarisatie en bescherming van
al deze behoudenswaardige spoor
weggebouwen.
De ervaring leert echter dat enige
weken na leegstand de eerste ruiten
sneuvelen en na enige maanden de
eerste poging tot brandstichting volgt.
Er is geen enkele zinvolle bestemming
voor te vinden zodat ze in ons door
agressief vandalisme overspoelde land
weldra ten onder gaan. Sloop achten
wij bij 99% dan ook onvermijdelijk,
een enkel fraaie of karakteristieke
uitzondering - die wij voor het
Spoorwegmuseum bewaren - daarge
laten, of het fraaie betonnen seinhuis
van Van Ravesteijn in Maastricht, dat -
hoewel het in de weg staat - onge
bruikt zal worden gehandhaafd als
beschermd monument.
Opnieuw in Roosendaal werd het
oude grote seinhuis onverhoeds op de
monumentenlijst geplaatst.
Het is buiten gebruik, vraagt veel
onderhoud, staat midden op het
emplacement de sporenwijziging in de
weg, is als onbereikbare enclave op
ons terrein ónverhuurbaar en toch...
We zullen dus opnieuw naar de
rechter moeten.
Seinhuis Station Roosendaal: ónverhuurbaar.
Loods Station Roosendaal: ónverhuurbaar.
Verdere uitbreiding
monumentenbestand?
Tenslotte nog iets over onze houding
t.o.v. een grote toevloed, die uit het
Monumenten Selectie Project voort
vloeit.
Voorgenomen plaatsingen waarbij de
'19de eeuwse archeologie' w.o.
gemalen, perronkappen, loodsen,
watertorens, stations etc. in de frontli
nie ligt. Hoe wij daar financieel tegen
over staan heb ik u al duidelijk aange
geven. Wij voelen ons daarin gesteund
door vele achtereenvolgende ministers
van V en W die n.a.v. Tweede
Kamervragen - 'is het de Minister
bekend dat NS voornemens is het
stationsgebouw te X te slopen, en zo ja
wat denkt u daar tegen te doen?' -
steevast mede namens zijn of haar
ambtgenoot van WVC antwoordde
dater geen aanleiding bestond om de
lange lijst van beschermde NS-gebouwen
verder uit te breiden
Niettemin is na zorgvuldig overleg
met de directie RDMZ in de tweede
helft van 1994 nog een dertigtal NS-
gebouwen genomineerd om aan de
Rijkslijst te worden toegevoegd.
Daarmee wordt de lijst verdubbeld en
zeggen wij met steun van de RDMZ
definitief: BASTA.
Hiermee basta
Genoemde objecten zijn:
Amsterdam Amstel
Arkel
Arnemuiden
Cuijk
Delft
Echt
Enkhuizen
Deventer
Dordrecht
Geldrop (perrongebouw overkap
ping)
Hengelo -perronkap
's Hertogenbosch -perronkap
tweede perron
Klimmen Ransdaal
Kesteren
Maastricht
Meppel
Oudenbosch
Roosendaal oude sgb-gedeelte
tunnel perronkappen
Soest
Sneek
Tiel
Wolvega
Wie deze nieuwe totaal-score nog te
mager vindt - ondanks al onze finan
ciële inspanningen en ondanks onze
bereidheid om ook met niet-
beschermde exemplaren zorgvuldig
om te gaan - moge zich troosten met
de woorden van een fraai Oosters
gezegde, dat: 'Wie in een zilveren bed
slaapt, altijd nog wel gouden dromen mag
koesteren
Ir. C.Douma is Bouwmeester van de NS
16