bepalend gebouw in een 19de eeuwse omgeving weer vele jaren méé kan. Maar bok het voormalige NCS- station Amersfoort en het station van Bloemendaal voegen zich in een lange rij. r NCS-station Amersfoort Smallepadhergebruik als dienstgebouw. Willen wij tot een dergelijke herbe stemming voor nieuwe toekomstige taken overgaan, dan moet beslist aan een aantal voorwaarden worden voldaan: a. Begane gronds moet er de mogelijk heid zijn om d.m.v. herindeling tot een goed bruikbare exploitatieve opzet te komen, waarbij de optimale gebruikswaarde - zowel voor de zgn. transferruimten als voor de commer ciële ruimten - vele jaren opnieuw verzekerd moet zijn. b. Het gebouw moet wederom voor 100% worden benut, d.w.z. er mogen geen grote overtollige leegstaande ruimten - die alleen maar verloedering in de hand werken - in voorkomen. c. De cultuurhistorische of architecto nische waarde van het gebouw moet vaststaan en door NS worden erkend. d. De technische toestand waarin het gebouw verkeert moet een dergelijke kostbare operatie verantwoord maken, (een renovatie van 1 miljoen versus 15.000,- jaarlijkse op brengst is al bij voorbaat kansloos!) Voor appel en ei verhuren kan niet Interessanter en moeilijker is m.i. echter de categorie gebouwen, die wij beslist niet meer voor eigen exploitatie nodig hebben en waarbij de onder grond van het gebouw niet meer direct voor NS benodigd is. Onder bepaalde voorwaarden leidde dit in het recente verleden tot rendabele verhuringen, maar veelal ook uit ideële overwegin gen tot 'n appel en 'n ei-verhuring om het gebouw van de ondergang te redden. Het kan niet genoeg met nadruk worden gezegd: dat laatste kan en zal vanaf heden binnen onze onderneming niet m eer plaats vinden, de officieel beschermde exemplaren daargelaten. Station Vorden: groepspraktijk voor tandartsen. In willekeurige volgorde geef ik u uit het recente verleden een serie van dergelijke - geslaagde èn minder geslaagde - voorbeelden van verhuur en herbestemming door derden: - Hoofddorp (afgestoten lijn): appartementen - Aalsmeer (afgestoten lijn): ing. bureau tandarts - Wilnis (afgestoten lijn): woningen - Loppersum (bestaande lijn): bankgebouw - Lunteren (bestaande lijn): boetiek galerie - Ede Centr. (bestaande lijn): streekmuseum - Vorden (bestaande lijn): groepspraktijk tandartsen - Wolfheze (bestaande lijn): winkel - Aalten (bestaande lijn): Youth for Christ gymnastiekzaal - Winterswijk (bestaande lijn): deels NS, deels sportschool Van meer recente datum zijn de voor beelden van een mengvorm van deels NS-bestemming en deels verhuring. - Goor - Delden - Echt - Wolvega (bestaande lijn): 50% NS en 50% Oudheidkamer (bestaande lijn): 50% NS en 50% atelier (bestaande lijn): 50% NS en 50% accoutants- kantoor (bestaande lijn): 50% NS en 50% accountants kantoor Twee gezichten op een locatie Opgemerkt moet nog worden, dat in diverse situaties een nieuw, vervan gend stationsgebouw pal naast het behouden oude gebouw diende te worden geprojecteerd, hetgeen voor NS tot een nogal onbevredigend dualisme heeft geleid: twee gezichten op één lokatie. Niet-geroutineerde reizigers aarzelen tussen twee entrees: het vertrouwde, oude hoge Waterstaats-silhouet of de kleurige, maar bescheiden nieuwe ontvangstruimte Station Leerdam: oud pal naast nieuw. Station Winterswijk: deels NS, grotendeels verhuurd. - Vroomshoop (bestaande lijn): handelsonderneming - Sliedrecht (bestaande lijn): ondernemers centrum - Leerdam (bestaande lijn): kunstenaarsatelier Sloop onvermijdelijk Een geheel andere, maar veel moeilij ker hanteerbare categorie NS-gebou- wen vormen de leegkomende overtol lige bedrijfsgebouwen als seinhuizen, blokposten, overwegposten, wachters woningen en locloodsen. Onze ouderwetse blokbeveiligingssys- temen zijn thans vrijwel overal vervan gen door moderne centrale verkeers- ■15

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1995 | | pagina 15