gi5iS59 r*«S555 r Station Echt: zinvolle herbestemming. dies aan herstel van het monumenten bestand in dat zelfde decennium - en ik heb daar als voorzitter van een monumentencommissie in een middelgrote Nederlandse gemeente wel enige notie van - kan slechts beseffen om wat voor astronomische bedragen het hier gaat. Ter illustratie wil ik u graag wat voorbeelden tonen van voorbeeldige restauratie (en herbestemming) die we de afgelopen twee jaar hebben voltooid en waarvan de uitgaven al weer vallen buiten de genoemde 220 miljoen: Wolvega, Echt, Goor, Delden, Hoorn, Den Haag Hollands Spoor en de perronkap Amsterdam CS. Niet ongebreideld uitbreiden Om onze vorige President-directeur te citeren: 'het is een loden last, die wij met ere dragen'. Maar ik voeg daar aan toe: we zullen ons met hand en tand verzetten tegen een verdere lastenver hoging door een ongebreidelde uitbreiding - via het lopende Monumenten Selectie Project (MSP) -van ons monumentenbestand. In 1996 zal onze NV - conform de medio '92 door de Cie Wijffels aan de regering gepresenteerde voorstellen - van een semi-overheidsbedrijf zijn omgebouwd tot een zelfstandige zake lijke onderneming die op eigen benen moet staan. Opgesplitst in een aantal business-units en service-units met eigen verlies- en winstrekening, waarbij uitsluitend de nieuwe infrastruc tuur door de rijksoverheid a fonds perdu zal worden gefinancierd zoals dat bij autowegen en waterwegen het geval is. Alle vervangings-investeringen van bijvoorbeeld de BV NS-Reizigers zijn voor eigen rekening en zullen uit de opbrengsten van het reizigersvervoer moeten worden opgebracht. De huidige rijkssubsidiëring van NS zal geheel verdwijnen. Het moet ieder van u duidelijk zijn dat in die verzake lijkte omstandigheden NS nooit zal toestaan dat eerdergenoemde bedra gen via vermenigvuldiging van het monumentenbestand het tweevoudige zullen gaan bedragen van de huidige lasten (of nog erger). Gemeenten, die vanuit zo'n MSP alle meer dan 50 jaar oude NS-gebouwen, mooi of lelijk, als 'karakteristiek' of'beeldbepalend' of 'typologisch interessant' maar klakke loos op de monumentenlijst plaatsen - en dat komt vóór momenteel! - zullen op vastberaden bezwaarschriften kunnen rekenen. De gemeente Roosendaal plaatste onlangs alle - maar dan ook alle - objecten en gebouwen, die daar op het emplace ment aanwezig zijn en 45 jaar of ouder zijn, kritiekloos op de Monumentenlijst en wij zullen zo'n besluit tot aan de Raad van State toe aanvechten. Omgekeerd echter zal ik u ook inzicht geven in de vele stationsgebouwen die wij onlangs in nauw overleg met de Rijksdienst van de Monumentenzorg hebben genomineerd óm toegevoegd te worden aan de lijst van Rijksmonumenten. Daarmee die NS- lijst van Rijksmonumenten méér dan verdubbelend, maar tegelijk in het huidige gedecentraliseerde beleid aan Provincies en gemeenten een duidelijk signaal afgevend van: 'en nu is het genoeg!' Moeilijkste categorie Maar éérst terug naar de moeilijkste categorie: behoud en hergebruik van leegstaande overtolligheid. NS kent nog een zeer groot aantal grotendeels leegstaande of niet meer te benutten stationsgebouwen, die hooguit door enige honderden reizigers per dag worden bezocht en qua NS-bestem- ming op z'n best nog een bescheiden wachtruimte of een - enige uren per dag bemenst - 1 loketplaatskaarten- kantoortje bevatten. Het is die categorie die ons het meeste kopzorg en overleg met gemeentelijke overheden en stichtingen oplevert. Opnieuw geldt voor de verzakelijkte NS-onderneming na 1996, die ik zojuist schetste, dat geen zinnig mens van die NS mag verwachten dat zij - naast die honderden miljoenen die wij spenderen aan het behoud van ons werkelijke culturele erfgoed - ook die in het geheel niet beschermde catego rie als overtolligheid op eigen kracht overeind houden zonder financiële participatie van derden, op het moment dat NS Vastgoed of NS Stations te kennen heeft gegeven er 'geen brood in te zien'. En evenmin zullen we erin berusten dat die bescherming ons zal worden afgedwongen door na de MIP/MSP- projecten deze stations, leegstaande seinhuizen, wegkwijnende goederen loodsen of nutteloze overwegposten als een haas op een monumentenlijst te plaatsen. Kosten verdelen naar rato Maar we zijn wel bereid om intensief te overleggen over hergebruik en herbestemming met verdeling van de kosten naar rato. Gemeentebesturen die dat proces met ons doorlopen hebben, zullen moeten toegeven dat we dit gezelschapsspel de laatste jaren loyaal en met geduld en volharding hebben meegespeeld. Bij die herbezinning speelt een groot aantal factoren een rol, zoals: - bedrijfspresentatie (zolang NS er blijft stoppen) - vervoersomvang (een abri is vaak voldoende) - gebruikswaarde - huisvestingsmogelijkheden perso neel (bijv. hergebruik als dienstge bouw) - cultuurhistorische waarde (die door NS moet worden onder schreven) en - financieel economische haalbaar heid (geen goed geld naar kwaad geld gooien). Welke mogelijkheden tot hergebruik? Daarbij kan onderscheid worden gemaakt tussen hergebruik voor eigen doeleinden en hergebruik door anderen d.m.v. verhuur. Bij nog in exploitatie, zijnde stationsgebouwen te beheren door NS Stations, bij afgesto ten stationsgebouwen langs voorma lige spoorlijnen en bij overige gebou wen vrijwel altijd door NS Vastgoed. Van eerstgenoemde categorie (eigen hergebruik) is Meppel één van de vele voorbeelden. Het station van Meppel was aanvankelijk in de jaren '80. bestemd om door nieuwbouw te worden vervangen, maar is na de nodige voorstudie con amore inwendig volledig gerenoveerd en zodanig heringericht dat het als beeld-

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1995 | | pagina 14