'Monumentenbeleid NS weer op goede spoor' Om op een stationslocatie, waar een nieuwe perronkap stralend staat te pronken, een poging te wagen het negatieve NS -imago, dat we diep in ons hart sloopgrage cidtuurbarbaren zijn, die altijd aan nieuwbouw de voorkeur geven boven behoud, restauratie en herbestemming, te niet te doen, lijkt een enigszins hachelijke onderneming. Toch wil ik uit tweeërlei oogpunt graag deze poging wagen. Op deze en de volgende pagina 's de lezingen, die op de studiedag Monumentenbeleid NS' werden gehouden. In hetjuni-nummer volgt een verslag van de discussie. C. DOUMA Gorinchem - Station 3 sgok. ,v. Station Gorinchem: onnodig gesloopt. 'Bekeerling' Douma In de eerste plaats omdat hier een oprechte 'bekeerling' voor u staat, die heel anders handelt met en denkt over ons culturele erfgoed bij NS dan enige decennia geleden: Wanneer men mij in het begin van de jaren zeventig op bovengenoemd onderwerp aansprak, dan citeerde ik met weinig overtuiging onze toenma lige marketing-deskundigen dat 'op bescherming van enige tientallen stations op de Rijksmonumentenlijst na, een sterk moderniserend en springlevend NS-bedrijfvoor het overige zijn 19de eeuwse jasje zo snel mogelijk diende uit te trekken'. Vele publikaties van mijn hand in die periode wijzen sterk in die richting. Het was een onverschilligheid ten opzichte van de Nederlandse negen tiende eeuwse architectuur, die aller wegen in onze samenleving te bespeu ren viel. En wie de plaatjes ziet van de tien- en tientallen onnodig gesloopte NS-stations uit die periode kan alleen maar peinzen: 'hoe was het mogelijk?' Al was het alleen maar vanuit de gedachte aan de mogelijke verhuur baarheid van leegstaande overtollig heid, die in die periode nooit serieus werd onderzocht, terwijl het nu een commerciële doelstelling van onze business-unit NS Stations is gewor den.... Beleid volledig bijgesteld Maar in de tweede plaats omdat er sinds de jaren '80 sprake is van een volledige herijking en bijstelling op dit terrein. Samengevat in het genuan ceerde gezegde nieuw is niet altijd beter, maar oud is niet altijd waardevol' ontstaat een nieuw beleid waarbij - naast de bescherming van een fors aantal NS-gebouwen door Rijk en Gemeente - veel energie wordt gestopt in het in coproduktie met gemotiveerde gemeentebesturen vinden van bestemmingen voor grotendeels leegstaande stations; ook voor de niet beschermde. Onder druk van de publieke opinie ontstaat er in de jaren '80 een kente ring, waarbij met behulp van actieve gemeentebesturen en stichtingen allerwegen wordt gestreefd naar hergebruik voor andere doeleinden onder handhaving van een bescheiden NS -winkeltje in zo'n gebouw. Bemoedigende successen en teleur stellende mislukkingen zijn het resul taatvan die gezamenlijke inspanningen. En wie thans, halverwege de jaren negentig, NS nog steeds als de sloop- zieke vandaal bestempelt, die onzorg vuldig en met onvoldoende prudentie omgaat met haar cultureel erfgoed - met bijv. de perronkap boven het voormalige eerste perron in Den Bosch als onterechte illustratie - die kan vandaag in dit etablissement een aantal strijdlustige opponenten aantreffen, en ik hoop u uit te leggen waarom. NS spendeert in de jaren '90 (in één decennium dus) naast de uitgaven voor normaal onderhoud aan haar gebouwenbestand 220 miljoen extra aan restauratie, renovatie en herin richting van cultuurhistorisch belang rijke stationsgebouwen, al of niet als monument beschermd. In dat bedrag is een budget van 110 miljoen tot 130 miljoen begrepen voor het herstel van oude perronkappen. Wie enige notie heeft van de omvang van bijv. rijks- of gemeentelijke subsi- Station Hoorn: prachtig gerestaureerd. 13

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1995 | | pagina 13