Strijd om eerste perron weldra gepasseerd station Het wachten is op het definitieve advies van OCW-commissie Bezwaarschriften In een Heemschutaflevering met veel inform,atie over stations, mag hetwordt vervolgdV van de feuilleton over het station van Den Bosch niet ontbreken. Hopelijk is dit de één na laatste bijdrage. ANNE MARIE TEN CATE De imposante overkapping van perron I. (foto S.Oetomo). Bij een feuilleton hoort een korte samenvatting van de gebeurtenissen uit vorige afleveringen. Het huidige naoorlogse stationsge bouw naar ontwerp van de architect Sybold van Ravesteijn kan de grote stroom reizigers nagenoeg niet meer verwerken en naar ontwerp van NS- architect Rob Steenbuis zal er tegen 1997 een geheel nieuw emplacement verrezen zijn, geïncorporeerd in het te ontwikkelen winkel- en kantorencen trum La Gare. Men betreurt de afbraak van Van Ravesteijn's schepping, maar gelukkig is diens stationsgebouw in Vlissingen behouden. Zorgelijker zijn de ontwikkelingen rondom de elk bijna 450 meter lange perronoverkappingen, die tussen 1895 en 1896 naar een ontwerp van G. W. van Heukelom werden gebouwd door de Koninklijke machinefabriek voor heen Begeman te Helmond. Een voor Nederland uniek voorbeeld van 19de eeuwse staalconstructies waar gebruik is gemaakt van vloeiijzer; een hoogte punt uit het werk van Van Heukelom. De stationsperikelen veroorzaakten zelfs het ontslag van het gemeentelijk monumentencommissielid mevrouw Witrner, meldden wij in de laatste afle vering van Heemschut. Aanwijzing De dubbele perronoverkapping van het tweede perron is bij beschikking van 3 februari 1994 aangewezen als Rijksmonument op grond van art 3 van de Monumentenwet. De overige onderdelen, de loopbrug, hellingbaan en seinhuis zijn op grond van belan genafweging buiten de aanwijzing gebleven, evenals het eerste perron. Door enkele partijen wordt nog actie gevoerd voor behoud van de loopbrug met de bijbehorende onderdelen, die ten behoeve van een nieuwe passerelle gesloopt dienen te worden. Heemschut heeft inmiddels, zij het schoorvoetend en niet tegenzin het standpunt ingenomen de nieuwe passerelle die in verband met de hoge snelheid en veranderde stroom voorzieningen ca een meter hoger moet komen dan de huidige voetgan gersloopbrug, te accepteren, mits deze met zo min mogelijk schade aan de overkapping ingepast wordt. De toekomstige reizigersstroom vereist bovendien een bredere oversteek. Bezwaarschrift Heemschut heeft echter wel op 24 maart 1994 bezwaar aangetekend tegen het feit dat slechts de overkap ping van het tweede perron is aange wezen als rijksmonument. Deze actie voor plaatsing van de over kapping van het eerste perron op de Rijksmonumentenlijst voert Heemschut gezamenlijk met de Stichting tot behoud van Monumenten van Bedrijf en Techniek in het Zuiden van Nederland en een drietal Bossche verenigingen. Zij verwijten bovendien de gemeente, de NS en het ministerie onzorgvuldige afwegingen. Het eerste perron moet volgens de NS wijken in verband met het nieuw te bouwen stationsgebouw en plan Rail 21 (de snelle treinverbinding Amsterdam-Maastricht, met snelhe den van 160 km per uur en 120 km per uur langs het station), een daarvoor noodzakelijk derde spoor en veilig heidseisen. Plannen die (pas) in het jaar 2008 verwezenlijkt moeten zijn. De NS heeft gehoor gegeven aan het 11

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1995 | | pagina 11