Aandacht voor Wederopbouw architectuur- en stedebouw Groeiende waardering voor Rotterdamse binnenstad GERRIE ANDELA, D'LAINE CAMP EN GERDA TEN CATE De veelgeprezen dynamiek van Rotterdam, de kakafonie aan vormen rond de Oude Haven. Stilistische variatie Balans jy vervolg op pagina 25 Rotterdam is dé stad van de Wederopbouw in Nederland; een belangrijk erfgoed, waarvoor pas sinds kort wezenlijke aandacht bestaat. Het centrum van de stad werd grotendeels tussen 1945 en 1965 gebouwd, volgens nieuwe inzichten op het gebied van architectuur en stedebouw. Nu anno 1995 de gaten van het bombardement zijn ingevuld, ontstaat er een voor Rotterdam onbekende concurrentiestrijd: moet wederopbouwarchitectuur plaats maken voor nieuwbouw? Gebouwen die ooit als modem te boek stonden, worden nu als ouderwets en overbodig ervaren. Het Rotterdamse oeuvre van de belangrijkste Nederlandse architecten wordt vernietigd. Het in 1993 opgerichte Comité Wederopbouw meent dat er zeer onverschillig met de wederopbouwar chitectuur wordt omgesprongen, mede door onbekendheid met de bijzondere waarden. Overigens lijkt daar nu een kentering in te komen. De gemeente organiseert dit jaar een grote manifestatie '50 jaar Wederopbouw- 50 jaar Toekomst'. Meestal wordt Rotterdam geroemd om zijn haven die de grootste ter wereld is. Dat diezelfde stad ooit werd geprezen om de voortvarendheid waarmee het nieuwe stadscentrum na de vernietiging aan het begin van de Tweede Wereldoorlog werd opge bouwd, lijkt haast vergeten. In enkele decennia kwam een volstrekt nieuw centrum tot stand, waaraan talrijke architecten van uiteenlopende signa tuur een bijdrage leverden. Het stede bouwkundig plan van ir. C. van Traa vormde de basis. Ondanks deze roemrijke periode uit de Rotterdamse geschiedenis bestaat er weinig belangstelling voor de gere aliseerde produkten van de wederop bouw. Het besef ontbreekt dat deze artefacten uitdrukking geven aan zowel destijds vernieuwende inzichten op architectonisch en stedebouwkun dig terrein, als het maatschappelijk bestel, waarbinnen de wederopbouw werd gerealiseerd. Deze vergeetachtigheid en desinte resse blijken uit de wijze, waarop met deze erfenis wordt omgegaan, door politici, door stedebouwkundigen en architecten, door critici, door de Rotterdamse bevolking. De wederop bouwarchitectuur en -stedebouw lijken vogelvrij te zijn; worden afge daan als lelijk, saai en kil. Het moder nisme van toen wordt ingehaald door de drang tot modernisering van nu, met als gevolg dat dit streven naar vernieuwing haar binding met het verleden dreigt te verliezen en de 'Rotterdamse dynamiek' verwordt tot holle retoriek. De laatste jaren valt er een groeiende waardering voor de Rotterdamse binnenstad te bespeuren. Deze wordt toegeschreven aan de meest recente architectuur en stedebouw (Blaakoverbouwing, Weena, Museumpark). Hoewel velen zich dit ternauwernood bewust zijn, komt deze waardering evenzeer voort uit de toenemende historische gelaagdheid en stilistische variatie die door deze nieuwbouw ontstaat. De wederopbouwarchitec tuur- en stedebouw nemen hierin een bijzondere plaats in, omdat die het - zichtbare- begin van deze gebouwde geschiedenis vormen. Het niet erkennen van deze betekenis vormt een aanslag op de rijkdom van het stadshart en belemmert de waar dering voor de binnenstad, ofschoon dit nog nauwelijks wordt beseft. De architectuur en stedebouw uit de periode van naoorlogs herstel verdie nen het op waarde te worden geschat. Teveel gebouwen worden verminkt of op een zodanige wijze veranderd dat de architectonische kwaliteit verloren gaat. Teveel gebouwen dreigen te worden gesloopt. Van teveel gebouwen wordt de waarde niet onder kend. - r- J - T>~ r r 'y' j» '5' jr tl sy*' Li -rr

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1995 | | pagina 20