Wijhe maakt zich sterk voor behoud Villa Waterloo Rangeerterrein en werkplaatsen. door het gebruik van natuursteen. Maar ook de asymmetrie van de voor gevel lijkt duidelijk geïnspireerd op het werk van deze toonaangevende architect. Daarnaast zijn ook invloe den van de Jugendstil te traceren, zoals de golvende vormen in daklijst en ornamentering en de dolfijnachtige uitsteeksels aan weerszijden van de toegangspoort. Berlagiaans getinte Jugendstil Het is tot op heden niet bekend wie de architect van dit gebouw is. Vermoedelijk werd voor dit project een bouwkundige in dienst van Publieke Werken ingeschakeld. Deze dienst realiseerde in de eerste decen nia van de twintigste eeuw een reeks van openbare gebouwen in Amsterdam waarbij later niet altijd meer kon worden vastgesteld wie de ontwerper van een bepaald object was. Een van de architecten die in aanmer king komt is H. Leguyt (1840-1907). Hij bouwde als assistent-architect in dienst van Publieke Werken uitslui tend voor de gemeente en zijn werk wordt wel getypeerd als een merk waardige overgang van de neo-stijlen naar een Berlagiaans getinte Jugendstil. Wanneer je via de ontvangsthal de belendende rangeerhal inloopt, bekruipt je hetzelfde gevoel als bij het binnentreden van een kerk. Het gebouw lijkt een universum op zich, afgezonderd van de wereld erbuiten. Dit komt vooral doordat ramen ontbreken. De lengte en de hoogte van de hal zijn overweldigend. Naar boven kijkend zien we de moderne variant van een gewelf: een ijle constructie van stalen trek- en drukstaven, bekend onder de naam Polonceauspant. In alle hallen komt het daglicht binnen door de overkappin gen, bestaand uit draadglas, die de ruimten in een diffuus licht hullen. Het is een imponerend geheel. De heldere constructie en de ruimtelijke indeling maken de hallen bovendien zeer bruikbaar voor een nieuwe invul ling. Remise Frans Hals Er zijn in binnen- en buitenland diverse voorbeelden van remises en stationsgebouwen die een nieuwe bestemming hebben gekregen. Bijvoorbeeld de remise Frans Hals in Den Haag, daterend uit 1906, en nu in gebruik als Openbaar Vervoermuseum. Dit gebouw staat op de Rijksmonumentenlijst en is daarmee tot beschermd cultuurgoed verklaard. De remise aan het Bellamyplein moet Opname uit 1923 van het interieur van de hallen 2 en 3. (foto Archief GVB). het voorlopig doen met een plaats op de lijst van het Monumenten Inventarisatie Project en kan daarmee nog geen aanspraak maken op de status van monument. De GVB werkplaats is een mooi en historisch waardevol gebouw, dat de stichting graag gehandhaafd wil zien. Elandhaving niet slechts in de zin van het bewaren van de facades; maar handhaving van het gehele gebouw en daarmee ook handhaving van een industrieel monument. Met de herbe stemming zoals de stichting die voor staat zal het gebouw vanzelfsprekend wijzigingen ondergaan. Maar de sfeer - die van bedrijvigheid in een majestu euze omgeving - zal naar de mening van de stichting behouden blijven en het gebouw recht doen. Cassandra Bosters is kunsthistorica te Utrecht en bestuurslid van de Stichting 'De Buik van Bellamy O Waterlooo waterloo, Ga jij verdwijnen, moet dat zo? Is er geen enkel haalbaar plan datje voor 't dorp behouden kan? O Waterloo, o Waterloo, wij houden toch een kater zo! O Albert Heijn, o Albert Heijn, Je doet ons dorp behoorlijk pijn. Maak toch nog eenmaal een gebaar en laat ons praten met elkaar. Dan kun je Heijn, o Albert Heijn in reed lijkheid een Meester zijn! Onder leiding van de auteur Plumehomme alias de heer J. Veerman werd dit protestlied op de laatste raadsvergadering van 1994 door een voor Wijhe ongebruikelijke volle publieke tribune gezongen. In de sfeer van de kerst was de melodie op de wijs van 'O Denneboom'. Aansluitend diende de fractie van de PvdA met ondersteuning van het CDA, WD en Wijhes belang, een motie in met het verzoek aan het college om de karakte ristieke Villa Waterloo voor Wijhe te behouden. Aanleiding hiervoor was het verlenen van een sloopvergunning van Villa Waterloo, een beeldbepa lend pand aan de Stationsweg. Om te voorkomen dat Waterloo vorige week al gesloopt zou worden heeft het actiecomité Red Waterloo een soort kort geding aangespannen tegen de gemeente Wijhe. Het actie comité heeft 1412 handtekeningen verzameld van verontruste Wijhenaren. Riante Villa De vroegere eigenaar van de villa baron De Vos van Steenwijk, verkocht het inmiddels sterk verwaarloosde pand later aan het Ahold-concern/ Meester. Het pand werd verhuurd aan diverse bewoners met de gedachte om de overigens riante villa ter zijner tijd op te knappen en om te toveren in een representatief ontvangstgebouw. Tot grote schrik en verontwaardiging van de Wijhese bevolking werd echter een sloopvergunning aangevraagd en gekregen en een bestemmingsplanwij- ziging aangebracht voor het realiseren van parkeerplaatsen. Al eerder werden in Wijhe verschillende monumentale panden gesloopt. Er ontstond vanuit de Wijhenaren dan ook snel het actiecomité 'Red Waterloo'. De eerste activiteit was een gesprek met het college en het gebruik maken van spreekrecht vóór de raads vergadering. Voorzitter burgemeester G.J. Polderman merkte terecht op dat in Wijhe ook een aantal karakteris tieke panden met gemeenschapsgeld is opgeknapt. Zo noemde hij 'De Waag', een oud pand, waarin appartementen zijn verwezenlijkt met behoud van de oude voorgevel en 'De Drie Zwaantjes' het pand van Albert Heijn, een fraai entree in het hart van Wijhe. Tevens gaf de burgervader aan, dat het college alle zeilen heeft bijgezet om het plan te voorkomen, maar uiteinde lijk juridisch gezien machteloos is. Richard Kers 15

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1995 | | pagina 15