\3> ^ag O ■v >6* troef! Restauratie - Renovatie? Natuurlijk Tras arwo v postbus 9 2100aa heemstede 3-23 2527 Sloopvergunning vernietigd Plan tot herbouw Koopmanskwartier x Tient- \nputz particuliere fondsen, het opstellen van dit rapport financieel mogelijk gemaakt. Daarnaast verklaarde WVC zich bereid opnieuw te spreken met B en W van Rotterdam en de particuliere organisaties over mogelijkheden tot behoud van de panden. Als voorzorgsmaatregel - en ook om wat druk op de ketel te zetten - hadden het Trompfonds en Stadsherstel in januari 1986 beroep ingesteld bij de Kroon tegen de sloopvergunning, die eind oktober 1985 was afgegeven zonder dat zij hiervan op dat moment op de hoogte waren. De Raad van State heeft uiteindelijk de doorsalg gegeven: op diens advies heeft de Kroon op 28 januari 1987 de sloop vergunning voor de drie koopmans huizen vernietigd. In het voorjaar van 1987 is er, op verzoek van de Projectgroep Spoor tunnel (waarin de N.S., de Gemeente en Rijkswaterstaat zijn vertegenwoor digd), een overleg gestart met het Trompfonds en Stadsherstel over een alternatief. Ook de Rijksdienst voor de Monumentenzorg nam hier actief aan deel. Dit alternatief hield in dat acht huizen - waaronder de drie monu menten - naast het Witte Huis aan de Wijnhaven zouden worden gedemon teerd en vanaf eind 1990 zouden worden herbouwd. Nadat er nog een aantal voorwaarden en wensen van de particuliere organisaties was gehono reerd - waaronder een wijziging van het bestemmingsplan -, stemden deze volmondig in met dit alternatief en zagen zij af van de mogelijkheid van een nieuw Kroonberoep (het alterna tief week immers af van de strekking van de beslissing van de Kroon van januari 1987). Ook is het vroegere brugwachters huisje in de Wijnhaven gedemonteerd en in de oude staat weer opgebouwd. Dit herinnert nu als enige bouwwerk boven de grond aan de 'luchtspoorlijn' door Rotterdam. Het welslagen van de reddingsopera tie van de historische koopmanshuizen is in belangrijke mate ook te danken aan de voortdurende en actieve steun van een groot aantal Rotterdammers en Rotterdamse organisaties, die zich hiervoor hebben ingezet. In januari 1989 is op voorstel van het Trompfonds de Initiatiefgroep Wijnhaven (IGWH) gevormd, waarin op non-commerciële basis een aantal instellingen, bedrijven en personen samenwerken met het doel publieks gerichte bestemmingen te vinden voor de Wijnhavenpanden. Voor ten minste vijf van de acht huizen is dit, met medewerking van het Projectbureau Waterstad van de Gemeente Rotterdam, inmiddels gelukt. Verder streeft de Initiatiefgroep er naar om dit gebied in het oude hart van Rotterdam - met de structuur van de 17de-eeuwse stadsuideg - als 'Koopmanskwartier' een geheel eigen gezicht en aantrekke lijkheid te laten krijgen. Aan de west en noord westzijde van de historische Wijnhavenpanden zal immers over enkele jaren - deels op de plaats van het verdwenen luchtspoor - nieuw bouw verrijzen, waarmee dit 'kwartier' stedebouwkundig zal worden voltooid. In het hart hiervan zal een kleinschalig plein ontstaan. De IGWH werkt daartoe samen met de Gemeente Rotterdam, de Nederlandse Spoorwegen (de vast goedmaatschappij NEMEOG BV) en anderen. Corr. adres Stichting Ir J. Trompfonds en Initiatiefgroep Wijnhaven: Honingerdijk 40, 3062 NWRotterdam. Tel. 010-412 33 04 (Trompfonds, t.a.v. mr. W.W. Timmers). Fax 010-422 38 91 (Initiatiefgroep Wijnhaven, t.a.v. mr. H.G. van der Windt). Mm* 9

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1994 | | pagina 9