\3>
^ag O
■v >6*
troef!
Restauratie -
Renovatie?
Natuurlijk Tras
arwo
v postbus 9
2100aa
heemstede
3-23 2527
Sloopvergunning vernietigd
Plan tot herbouw
Koopmanskwartier
x
Tient-
\nputz
particuliere fondsen, het opstellen van
dit rapport financieel mogelijk
gemaakt.
Daarnaast verklaarde WVC zich
bereid opnieuw te spreken met B en
W van Rotterdam en de particuliere
organisaties over mogelijkheden tot
behoud van de panden.
Als voorzorgsmaatregel - en ook om
wat druk op de ketel te zetten - hadden
het Trompfonds en Stadsherstel in
januari 1986 beroep ingesteld bij de
Kroon tegen de sloopvergunning, die
eind oktober 1985 was afgegeven
zonder dat zij hiervan op dat moment
op de hoogte waren. De Raad van
State heeft uiteindelijk de doorsalg
gegeven: op diens advies heeft de
Kroon op 28 januari 1987 de sloop
vergunning voor de drie koopmans
huizen vernietigd.
In het voorjaar van 1987 is er, op
verzoek van de Projectgroep Spoor
tunnel (waarin de N.S., de Gemeente
en Rijkswaterstaat zijn vertegenwoor
digd), een overleg gestart met het
Trompfonds en Stadsherstel over een
alternatief. Ook de Rijksdienst voor de
Monumentenzorg nam hier actief aan
deel. Dit alternatief hield in dat acht
huizen - waaronder de drie monu
menten - naast het Witte Huis aan de
Wijnhaven zouden worden gedemon
teerd en vanaf eind 1990 zouden
worden herbouwd. Nadat er nog een
aantal voorwaarden en wensen van de
particuliere organisaties was gehono
reerd - waaronder een wijziging van
het bestemmingsplan -, stemden deze
volmondig in met dit alternatief en
zagen zij af van de mogelijkheid van
een nieuw Kroonberoep (het alterna
tief week immers af van de strekking
van de beslissing van de Kroon van
januari 1987).
Ook is het vroegere brugwachters
huisje in de Wijnhaven gedemonteerd
en in de oude staat weer opgebouwd.
Dit herinnert nu als enige bouwwerk
boven de grond aan de 'luchtspoorlijn'
door Rotterdam.
Het welslagen van de reddingsopera
tie van de historische koopmanshuizen
is in belangrijke mate ook te danken
aan de voortdurende en actieve steun
van een groot aantal Rotterdammers
en Rotterdamse organisaties, die zich
hiervoor hebben ingezet.
In januari 1989 is op voorstel van
het Trompfonds de Initiatiefgroep
Wijnhaven (IGWH) gevormd, waarin
op non-commerciële basis een aantal
instellingen, bedrijven en personen
samenwerken met het doel publieks
gerichte bestemmingen te vinden voor
de Wijnhavenpanden. Voor ten
minste vijf van de acht huizen is dit,
met medewerking van het
Projectbureau Waterstad van de
Gemeente Rotterdam, inmiddels
gelukt. Verder streeft de
Initiatiefgroep er naar om dit gebied
in het oude hart van Rotterdam - met
de structuur van de 17de-eeuwse
stadsuideg - als 'Koopmanskwartier'
een geheel eigen gezicht en aantrekke
lijkheid te laten krijgen. Aan de west
en noord westzijde van de historische
Wijnhavenpanden zal immers over
enkele jaren - deels op de plaats van
het verdwenen luchtspoor - nieuw
bouw verrijzen, waarmee dit 'kwartier'
stedebouwkundig zal worden
voltooid. In het hart hiervan zal een
kleinschalig plein ontstaan. De
IGWH werkt daartoe samen met de
Gemeente Rotterdam, de
Nederlandse Spoorwegen (de vast
goedmaatschappij NEMEOG BV) en
anderen.
Corr. adres Stichting Ir J. Trompfonds en
Initiatiefgroep Wijnhaven: Honingerdijk
40, 3062 NWRotterdam.
Tel. 010-412 33 04 (Trompfonds, t.a.v.
mr. W.W. Timmers).
Fax 010-422 38 91 (Initiatiefgroep
Wijnhaven, t.a.v. mr. H.G. van der
Windt).
Mm*
9