Voor stationsoverkapping Den Bosch
dreigt sloop
HEEMSCHUT ACTIEF
Den Bosch krijgt een nieuw NS-station. Een eigentijds station, zoals dat heet.
Naar een ontwerp van Rob Steenhuis van het NS-architectenbureau. De
nieuwbouw dient het huidige, uit 1952 daterende stationsgebouw van
ir. S. van Ravesteyn, te vervangen. Het Steenhuis-stationsgebouw moet er in
1996 staan.
-afcr<,
JOWOUTERS
Deel van de imposante perronoverkapping,
(foto Sumadi Bambang Oetomo)
Als je zo je oor te luisteren legt en de
publikaties daarover leest, zit lang niet
iedereen in Den Bosch daar op te
wachten. Het nieuwe station zal, zo
lijkt het, de heimwee naar het 'oude'
station, in 1895 gereed gekomen naar
een ontwerp van Eduard Cuypers
(1859-1927), niet of nauwelijks doen
verflauwen. Het Cuypers-station werd
tijdens de oorlogshandelingen van
1944 dusdanig vernield, dat de
deskundigen van toen het nodig
vonden het te slopen. De ijzeren over
kappingen, ieder447 meterlang, op
het eerste en tweede perron, bleven
behouden. Het zijn scheppingen van
ir. G. van Heukelom, in 1896 gereali
seerd. De beide perrons worden
verbonden door een loopbrug, met
daarboven een seinhuis.
Bezwaren
Wat in de na-oorlogse jaren niet
gebeurde, het slopen van de over
kapping, dreigt nu wel. NS en de
gemeente Den Bosch voeren aan, dat
het nieuwe station er alleen kan
komen als de monumentale kap op het
eerste perron verdwijnt. Ondanks de
bezwaren tegen afbraak, de inge
brachte alternatieven en de onder
bouwde argumenten voor het behoud
van die stationsoverkapping blijken nu
ook het ministerie van WVC en de
Rijksdienst voor de Monumentenzorg
voor sloop te hebben gekozen.
De overkapping op het tweede perron
is door de minister van WVC als
beschermd monument aangemerkt,
zo heeft de Rijksdienst voor de
Monumentenzorg laten weten. De
Rijksdienst schrijft in dezelfde brief,
dat het geheel (de stationsoverkapping
J.W.) van 'uitzonderlijk belang' is. Zij
voegt er aan toe: 'In het oeuvre van
Van Heukelom zijn de kappen uniek
geworden. En van een stationsloop
brug met zowel trappen als hellingen
komen in deze combinatie nergens in
Nederland andere exemplaren voor.'
Monumentenzorg laat verder weten,
dat door zijn plaats in het geheel het
seinhuis eveneens uniek is. Zuiver uit
een oogpunt van monumentenzorg
zou aanwijzing tot beschermd monu
ment van het gehele complex - over
kapping van beide perrons, loopbrug,
hellingbanen en seinhuis - dan ook in
de rede liggen, aldus de Rijksdienst in
haar brief. Maar, zo oordeelt de
Rijksdienst tenslotte, hoezeer ook
gewicht moet worden gehecht aan het
historische belang van het complex
stationsoverkapping, het maatschap
pelijk belang van NS en gemeente
Den Bosch kan daaraan niet onderge
schikt worden gemaakt.
Amputatie
Door de sloop wordt een belangrijk
deel van de Bossche stationsoverkap
ping, die gezien mag worden als een
technisch monument van nationaal
betekenis, geamputeerd. En dreigt een
einde te komen aan een combinatie
van twee perronkappen, die qua vorm
geving uniek zijn in Nederland. Er
rest dan nog slechts een verminkte kap
op het tweede perron. Dwars door die
overkapping komt, volgens de NS-
plannen, namelijk een overdekte loop
brug met aan weerszijden verschil
lende verkooppunten: winkeltjes. Die
loopbrug moet tevens de verbinding-
tot stand brengen met het aan de
achterzijde van het station gelegen
Bossche stadsdeel West.
Gelukkig zijn er in ons land nog velen,
die respect hebben voor ons cultuur
historisch waardevolle erfgoed. In een
brief aan de minister van WVC heeft
Heemschut bezwaar aangetekend
tegen de voorgenomen sloop van een
deel van de stationsoverkapping en het
niet aanmerken tot beschermd monu
ment van het totale complex. In deze
brief schaart Heemschut zich eveneens
achter het alternatieve plan van de
'Stichting tot Behoud van Monu
menten van Bedrijf en Techniek in het
Zuiden van Nederland'. Volgens dat
alternatief moet het nieuwe stations
gebouw vijf a zes meter verderop rich
ting centrum komen. De overkapping
op het eerste perron kan dan ook
gespaard blijven.
Jo Wouters is PR-medewerker van de
PC Heemschut. Noord-Brabant