Voor stationsoverkapping Den Bosch dreigt sloop HEEMSCHUT ACTIEF Den Bosch krijgt een nieuw NS-station. Een eigentijds station, zoals dat heet. Naar een ontwerp van Rob Steenhuis van het NS-architectenbureau. De nieuwbouw dient het huidige, uit 1952 daterende stationsgebouw van ir. S. van Ravesteyn, te vervangen. Het Steenhuis-stationsgebouw moet er in 1996 staan. -afcr<, JOWOUTERS Deel van de imposante perronoverkapping, (foto Sumadi Bambang Oetomo) Als je zo je oor te luisteren legt en de publikaties daarover leest, zit lang niet iedereen in Den Bosch daar op te wachten. Het nieuwe station zal, zo lijkt het, de heimwee naar het 'oude' station, in 1895 gereed gekomen naar een ontwerp van Eduard Cuypers (1859-1927), niet of nauwelijks doen verflauwen. Het Cuypers-station werd tijdens de oorlogshandelingen van 1944 dusdanig vernield, dat de deskundigen van toen het nodig vonden het te slopen. De ijzeren over kappingen, ieder447 meterlang, op het eerste en tweede perron, bleven behouden. Het zijn scheppingen van ir. G. van Heukelom, in 1896 gereali seerd. De beide perrons worden verbonden door een loopbrug, met daarboven een seinhuis. Bezwaren Wat in de na-oorlogse jaren niet gebeurde, het slopen van de over kapping, dreigt nu wel. NS en de gemeente Den Bosch voeren aan, dat het nieuwe station er alleen kan komen als de monumentale kap op het eerste perron verdwijnt. Ondanks de bezwaren tegen afbraak, de inge brachte alternatieven en de onder bouwde argumenten voor het behoud van die stationsoverkapping blijken nu ook het ministerie van WVC en de Rijksdienst voor de Monumentenzorg voor sloop te hebben gekozen. De overkapping op het tweede perron is door de minister van WVC als beschermd monument aangemerkt, zo heeft de Rijksdienst voor de Monumentenzorg laten weten. De Rijksdienst schrijft in dezelfde brief, dat het geheel (de stationsoverkapping J.W.) van 'uitzonderlijk belang' is. Zij voegt er aan toe: 'In het oeuvre van Van Heukelom zijn de kappen uniek geworden. En van een stationsloop brug met zowel trappen als hellingen komen in deze combinatie nergens in Nederland andere exemplaren voor.' Monumentenzorg laat verder weten, dat door zijn plaats in het geheel het seinhuis eveneens uniek is. Zuiver uit een oogpunt van monumentenzorg zou aanwijzing tot beschermd monu ment van het gehele complex - over kapping van beide perrons, loopbrug, hellingbanen en seinhuis - dan ook in de rede liggen, aldus de Rijksdienst in haar brief. Maar, zo oordeelt de Rijksdienst tenslotte, hoezeer ook gewicht moet worden gehecht aan het historische belang van het complex stationsoverkapping, het maatschap pelijk belang van NS en gemeente Den Bosch kan daaraan niet onderge schikt worden gemaakt. Amputatie Door de sloop wordt een belangrijk deel van de Bossche stationsoverkap ping, die gezien mag worden als een technisch monument van nationaal betekenis, geamputeerd. En dreigt een einde te komen aan een combinatie van twee perronkappen, die qua vorm geving uniek zijn in Nederland. Er rest dan nog slechts een verminkte kap op het tweede perron. Dwars door die overkapping komt, volgens de NS- plannen, namelijk een overdekte loop brug met aan weerszijden verschil lende verkooppunten: winkeltjes. Die loopbrug moet tevens de verbinding- tot stand brengen met het aan de achterzijde van het station gelegen Bossche stadsdeel West. Gelukkig zijn er in ons land nog velen, die respect hebben voor ons cultuur historisch waardevolle erfgoed. In een brief aan de minister van WVC heeft Heemschut bezwaar aangetekend tegen de voorgenomen sloop van een deel van de stationsoverkapping en het niet aanmerken tot beschermd monu ment van het totale complex. In deze brief schaart Heemschut zich eveneens achter het alternatieve plan van de 'Stichting tot Behoud van Monu menten van Bedrijf en Techniek in het Zuiden van Nederland'. Volgens dat alternatief moet het nieuwe stations gebouw vijf a zes meter verderop rich ting centrum komen. De overkapping op het eerste perron kan dan ook gespaard blijven. Jo Wouters is PR-medewerker van de PC Heemschut. Noord-Brabant

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1994 | | pagina 7