Enkele opgegraven vondsten. oud is zicht worden geboden op muur- resten die beduidend ouder zijn maar is dat zo'n bezwaar? Amsterdam als stad is één grote optelsom van honder den jaren veranderen, verbouwen en vervangen en niemand stoort zich daaraan. Dan zou nu ineens een 'ontmoeting' van twee bouwfasen een probleem opleveren? Als dat werkelijk de inhoud van deze bovendien wel erg voorbarige kritiek is komt hij naar onze mening nogal benepen over. Gemeente reageerde snel Degenen die gereageerd hebben lijken overigens op hun wenken bediend te worden. De verrassingen stapelen zich ook buiten het bouwterrein op want ongewoon snel na de ontdekking namen B en W van Amsterdam het besluit dat de resten van het kasteel behouden moeten blijven, dat verdere opgravingen het totale verloop van de muren inzichtelijk moeten maken en dat vervolgens de oude fundering in situ, dus ondergronds, voor het publiek zichtbaar en toegankelijk moet worden. Het innemen van een dergelijk standpunt wordt vergemak kelijkt door het feit dat de oude funde ring op het uiterste randje van het plangebied is aangetroffen. ABN-AMRO wil meewerken In beginsel is ook de ABN-AMRO bereid om mee te werken zij het tegen een vergoeding van de kant van de gemeente. De uitdaging die er voor de betrokken partijen ligt is niet gering. Allereerst zal Jan Baart over zo'n jaar of twee wanneer de bouwwerkzaam heden op het Nieuwezijds Kolkterrein zijn afgerond zijn onderzoek moeten hervatten. Dan zal blijken of inderdaad de gehele fundering de tand des tijds dusdanig heeft doorstaan dat opname ervan in een museum onder de grond gerechtvaardigd is. Al in de herfst misschien kan Baart een ander deel van het terrein gaan onderzoeken. Slopen om beter te kunnen zoeken? Voor de opgraving zal ook onder een aantal winkels langs de Nieuwendijk gegraven moeten worden maar dat blijkt vrijwel onmogelijk zonder ze te slopen. Enkele van deze panden van betrekkelijk jonge datum passen toch goed in het straatbeeld. De heer Denijs deelt mee dat de stad over een eigen ingenieursbureau beschikt, de hoofdstedelijke rekenaars en teke naars. Civiel-technisch lijkt hier een interessante opdracht te liggen: in hoeverre is het mogelijk onder de aangrenzende, deels monumentale, bebouwing een draagconstructie aan te brengen zodat het toegankelijk maken van een archeologisch monu ment niet ten koste hoeft te gaan van hetgeen bovengronds van waarde is? De laatste ontwikkeling is, dat de gemeente het nieuwbouwproject wil loskoppelen van de plannen voor het kasteel, die daardoor in een normaal tempo kunnen worden gerealiseerd, zonder de hete adem van het nieuw bouwproject. ABN-AMRO moet dan wel vloeroppervlakte inleveren van zijn plan. Als tegemoetkoming wil de gemeente de drie monumenten aan de Dirk van Hasseltssteeg zelf restaure ren en hoeft van Amsterdam het achterhuis van Nieuwezijds Kolk 11 niet te worden teruggebouwd. Project De Kolk Er zi jn, ook voor het realiseren van het nieuwbouwproject van ABN-AMRO nogal wat monumenten verdwenen die dan later weliswaar herbouwd worden, ongetwijfeld zo nauwkeurig en betrouwbaar mogelijk, maar zelfs Amsterdam moet op de lange duur wel uitkijken voor de Disneyland-effecten van dergelijke operaties. Het patina van de tijd, de oorspronkelijke mate rialen en het oude vakmanschap laten zich nooit volledig terugbrengen, er treedt altijd verlies op. Het door de ABN-AMRO gelanceerde project past overigens zeker in het gemeentelijk beleid om de vitaliteit van de binnen stad te bewaren en zelfs te verstevi gen.(zie ook Heemschut april 1993, pag. 22). Het plan kan een aanzet geven om de verloedering van de in het gebied gelegen stegen tegen te gaan. Op de door ABN-AMRO beschikbaar gestelde artist-impressions ziet het er allemaal levendig en gezellig uit. Het architectenbureau Berkel en Bos, samenwerkend met het bureau De Klerk, heeft zich beijverd een zoveel mogelijk geleed, in kleinere eenheden opgedeeld, gebouwencomplex te ontwerpen. Een tijd geleden schreef Max van Rooy in NRC Handelsblad over het steeds vaker voorkomen van de schuine lijn in de hedendaagse (postmoderne?) bouwkunst. Veel schuine lijnen In het project 'De Kolk' schuine lijnen te over zowel in de plattegrond als in de gevels. Een onbedoeld eerbetoon aan de vele op vlucht gebouwde histo rische gevels in de oude stad? Voor de indeling binnenwaarts liet men zich leiden en inspireren door oude kaarten, die onthulden dat zich oorspronkelijk in de middeleeuwen veel open plekken in het gebied bevonden. Ook in het vermengen van meerdere functies - ze worden letter lijkvan ondergronds tot vijf bouwla gen hoog gestapeld - zoekt het plan aansluiting met de rest van de binnen stad. Als we het axioma accepteren dat de gaten in dit gebied en de verloede ring van wat er nog stond om een oplossing vroegen, dan slaat dit plan zeker geen gek figuur. Het is zonder meer grootschalig maar men heeft zich ervoor ingezet de kwalijke bijver schijnselen daarvan zoveel mogelijk binnen de perken te houden. Voor wie het allemaal toch nog in het verkeerde keelgat schiet, is het een schrale troost, dat dit een van de laatste grote nieuw bouwprojecten in de binnenstad van Amsterdam is. Leo van der Meule is lid van de PC Heemschut Zuid-Holland en vaste mede werker van het. tijdschrift Nog een blik op de muur. 39

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1994 | | pagina 39