Het gaat om de grote lijn: 'n hele historische singel- en wallenstructuur' Wethouder Tjeerd van Rij over ontwerp-Structuurplan: Het onlangs gereed gekomen Voorontwerp Structuurplan voor Leiden heeft in Heemschut-kringen lof geoogst, ook al worden hier en daar kanttekeningen geplaatst. Vooral de nadruk, die Leiden ook de komende jaren wil leggen op behoud en versterking van de historische monumentale binnenstad is bij Heemschut goed gevallen. We spraken met wethouder Tjeerd van Rij, die sinds mei 1990 verantwoordelijk is voor ruimtelijke ordening en monumentenzorg. JAAP KAMERLING De wethouder ontvangt mij gastvrij in het nog vrij nieuwe Stadsbouwhuis aan de Langegracht, de gracht die destijds door zijn voorganger ds.Kret met weinig respect voor de historische structuur van de binnenstad is gedempt. Rret was destijds ook verantwoordelijk voor afschuwelijke verkeersdoorbraken in het oude centrum, waarvan de verbreding van de middeleeuwse St.Jorissteegin de jaren '70 tot drukke verkeersboulevard wel de meest groteske is. Geen verkeersdoorbraken meer en een autoluwe binnenstad Wethouder Van Rij vertelt me, dat het nu gereed gekomen Structuurplan niet echt schokkend is maar dat wel definitief wordt afgerekend met nieuwe verkeersdoorbraken. Er lagen bijvoorbeeld plannen om de Kanaalweg naar het noorden toe te verlengen dwars door de nieuwe wijk De Waard. Ook zou een nieuwe verkeersboulevard de oude woonwijk De Kooi gaan doorkruisen. Die plannen riepen de meeste politieke discussie op en er is nu definitief een streep door gezetvertelt de wethou der met voldoening. De mensen kunnen best een eindje van de stad af over de rijkswegen rond de stad rijden. Moeten ze maar een stukje omrijden. Belangrijk voor de monumentale binnenstad is ook, dat de gemeente raad niet lang geleden koos voor een autoluwe city. Kwaliteit ruimte verbeteren Leiden is bijna helemaal volgebouwd en in de binnenstad is al helemaal geen ruimte meer over. Het beleid is er daarom op gericht nu vooral de kwaliteit van de ruimte te verbeteren. Tot het jaar 2000 zullen er in Leiden nog zo'n 2500 woningen worden gebouwd en de meeste daarvan komen buiten de binnenstad: in de Stevenhofjespolder, Zuidwest en vooral in Roomburg. Bedrijfsbebouwing wil Leiden neerzetten in de Oostvlietpolder in een strook land langs rijksweg A4. Heemschut is daar tegen. De Bond wil deze polder langs de Vliet en vlakbij de stad handhaven voor agrarische en recreatieve doeleinden. Wethouder Van Rij zou de polder ook graag voor recreatief gebruik handha ven maar dan zou je, zo zegt hij, in de Grote Polder aan de overkant van de A4 bedrijven moeten gaan bouwen. En daar is de minister tegen omdat dan het Groene Hart wordt aangetast. Dus moet die bedrijfsbebouwing in de Oostvlietpolder komen. In het struc tuurplan wordt echter wel een brede strook langs de Vliet groen gehouden, dus de schade valt mee. Meelfabriek ■In de binnenstad kunnen nog wat plekken verbeterd worden bijvoor beeld langs de Pelikaanstraat en op de plaats van de Meelfabriek. Ik vertel hem, dat vooral liefhebbers van jonge, industriële monumenten en de Stich ting Industrieel Erfgoed Leiden Stiel daar moeite mee hebben. De Meel fabriek rijst als een kolossaal maar vertrouwd baken op uit de ter plaatse versmalde Zijlsingel. Er zouden misschien aardige appartementen in kunnen komen. Dat is uitgezocht maar dat gaat moeilijk, zegt Van Rij. 'Ik ben er voor om de oude wallenstruc tuur daar in ere te herstellen en daar weer groen terug te brengen. Waar mogelijk wil ik de oude wallen aan Leiden teruggeven. Toen ik studeerde heb ik me al verzet tegen de plannen rond die wolkenkrabber aan de Witte Singel. Die toren vond ik nog niet eens zo erg maar wel het feit, dat het groene talud aan de Singel zou worden opgeofferd voor een grote parkeerga rage. Zo'n wallenstructuur vind ik veel belangrijker dan één zo'n gebouw. Zo ook bij de Meelfabriek. Er mag daarom best een slanke woontoren in het groen komen. Het zal trouwens nog wel even duren want in dat enorme gebouw ligt Wethouder Tjeerd van Rij Europees graan opgeslagen en daarvoor krijgt de Australische eigenaar forse subsidie. Die heeft dus geen haast.' Begraafplaats als park Een andere plek aan de Singel, die de wethouder zeer ter harte gaat is de begraafplaats aan het eind van de Groenesteeg. Deze fraaie dodenakker wordt conserverend gerestaureerd en zal als park straks voor iedereen toegankelijk zijn. U wilt de historische binnenstad meer gaan exploiteren door o.m. hotels te bouwen in monum.entale panden en de looproutes te verbeteren. Bent u niet bang voor situaties als in Brugge of in Amsterdam aan het Damrak met alleen maar souvenirwinkels en gokhallen? 'Nee, wat we willen is de looproutes in de binnenstad aantrekkelijker maken door het weghalen van lelijke reclame en het beter inrichten van de openbare ruimte. De Haarlemmerstraat moeten we beter inrichten en aan de verdie pingen kunnen we ontsierende recla mes laten weghalen. Ook kunnen we het wonen boven de winkels weer terugbrengen zodat de veiligheid ook 's avonds toeneemt. Er komt nu een Commissie Binnenstad, die het werk van de monumentenbeheerscommis sie en de welstandscommissie in de binnenstad gaat doen zodat alle

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1994 | | pagina 8