Nieuwe Vereniging voor cultuurmonumenten? Mensenlevens Ontgrondingen In Limburg ontbreekt lobby Kritisch KORTE BERICHTEN Onder auspiciën van de Stichting Open Monumentendag werkt een Initiatiefgroep plannen uit voor de oprichting van een nieuwe vereniging voor cultuurmonumenten. Waarschijnlijk wordt de oprichting half februari bekend gemaakt. JK bezwarenprocedures. Dus: eerst de feiten en dan de discussie, in plaats van andersom. De houding van water schap en belangenbehartigers wordt dan coöperatief in plaats van defensief of agressief. Het is duidelijk dat een dijkdoorbraak in het rivierengebied rampzalige schade kan veroorzaken, zelfs bij geringe inundatiedieptes. Maar de stellige bewering dat er doden zullen vallen lijkt zwaar overdreven. Een vergelijking met 1953 is in elk geval ongepast. Zo'n ramp is van een geheel andere orde, evenals de rampen die in het verleden langs de rivieren hun doden eisten. Alle rivierdijkdoorbra ken met doden als gevolg, hadden ijsdamvorming als oorzaak, onder niet-vergelijkbare omstandigheden. Het ijs blokkeerde de rivier, zodat het water niet alleen meer ruimte moest zoeken, maar bovendien in ijltempo een andere weg moest vinden. De overstroming van 1926 vertoonde een 'rustiger' beeld. Natuurlijk kan er vandaag nog een dijk bezwijken. Mogelijk gaat het dan, evenals in het verleden, om een samenloop van omstandigheden. Zwakke plekken, die er in de loop der jaren niet beter op worden, kunnen daarbij een rol spelen. Niemand hoeft ook verbaasd te zijn, als er invloed uitgaat van recente ingrepen langs de dijk, zoals klei-, zand- en grindwinning (bijvoorbeeld bij Wamel en Dreumel). Niet elke ontwikkeling van natuur (konijnen en ratten) en cultuur (ontgronding) bevordert de sterkte van de dijk. Juist daarom is het goed het beleid er op af te stemmen dat dé dijk toch kan falen. Het hoogwater toont de ware aard van enkele waterschappen. Qua demago gie en belangenbehartiging zijn die waterschappen veel meer 'actievoer der' dan de belangenorganisaties voor landschap, cultuurhistorie, natuur en bewoning. De geschiedenis herhaalt zich al eeuwenlang: iedereen is verant woordelijk voor het achterwege blijven van noodzakelijke dijkverster kingen, behalve de waterschappen. Terwijl Limburg écht in problemen zat, moesten Tweede Kamerleden eerst een hele dag doorbrengen langs Gelderse dijken. Het Maaswater kan in Lintburg ongehinderd voor honderden miljoenen guldens schade aanrichten, maar het geld moet naar de dijken elders langs de rivieren. Voor iedereen was zichtbaar dat in Limburg een lobby ontbreekt van waterschappen die tot taak hebben het Maaswater te keren. Er zijn maar weinig waterschappen die, zoals het Waterschap Oost- Veluwe, eerlijk laten weten dat water overlast normaal is. Er zijn nu eenmaal dijken die niet mogen overstromen en dijken die wél mogen of zelfs moeten overstromen. Bijvoorbeeld de Maasdijk bij Heerewaarden is geen bandijk. Als de bevolking goed op de hoogte raakt van de veiligheidssituatie, als de dijken sneller veiliger worden en als er een beter, integraal veiligheidsbeleid komt, dan is dat te danken aan dijkbe woners en andere burgers met een kritische houding ten opzichte van de Waterstaats-autoriteiten. Het zijn kritische burgers die wijzen op de werkelijke veiligheidsproblemen, de historische kennis van dijkdoorbraken, de lange termijn-ontwikkelingen in klimaat en waterafvoer, de voordelen van de milieueffectrapportage en zo voort. Dijkbewoners wijzen er al jaren op dat de zwakste dijkvakken een lage prioriteit hebben. Koesteren de waterschappen hun probleem, de slechtste dijken, zo lang mogelijk? Exploiteren ze het Limburgse drama en de spanning onder de eigen bevolking? In elk geval zijn bepaalde waterschappen soms meer actievoerder dan overheid. Dat is een risicofactor voor onze leefbaar heid, die meer omvat dan alleen droge voeten. Het voorkomen en bestrijden van een overstromingsramp vereist een kalm optreden op basis van objectieve feiten en goede voorlichting aan burgers. Het maken van een dijkversterkings plan vereist hetzelfde. Tot voor kort faalden de autoriteiten bij de dijkver sterkingen, omdat ze de zaken omdraaiden: eerst de paniek, dan de feiten. Als het algemene 'reddingsbe- leid' achter de dijk ooit faalt, heeft dat waarschijnlijk dezelfde oorzaak. Slecht voorgelichte, paniekerige burgers kunnen gevaarlijker zijn dan onge wenst rivierwater. Abele Reitsma is lid van diverse over heidscommissies voor rivierdijkverster king Achterliggende bedoeling is de vele bezoekers van de jaarlijkse Open Monumentendag via zo'n nieuwe vereniging meer te betrekken bij de monumentenzorg. Het management- consultantsbureau KPMG heeft de afgelopen tijd een marktonderzoek verricht. Doel van de vereniging zal worden het bevorderen van het behoud van het cultuurhistorisch erfgoed van Nederland en de publieke participatie daarin. De vereniging wil vooral aanvullend werken op bestaande organisaties als Heemschut en deze ook ondersteunen. De vereniging zou volgens de initiatiefnemers het maat schappelijk draagvlak voor de monu mentenzorg moeten vergroten en een verantwoorde toeristische exploitatie moeten bevorderen. Verder zou zij de promotie van het cultureel erfgoed en de zorg daarvoor moeten verbeteren, de financiële middelen voor het cultu reel erfgoed moeten verruimen en in een algemeen vangnet voor bedreigde monumenten in ons land moeten voorzien.In latere formuleringen van de hoofddoelstelling wordt de nadruk gelegd op het slaan van een brug tussen cultuurmonumenten en een breed publiek. Concrete doelstellin gen zijn dan het toegankelijk maken van monumenten en het creëren van een groter draagvlak, het stimuleren van educatie en het realiseren van externe financiering. Heemschut is onder bepaalde voorwaarden bereid tot samenwerking maar ziet proble men rond de naam van de nieuwe vereniging 'Vereniging cultuurmonu menten', die sterk op de officiële naam van Heemschut lijkt. Verder ziet Heemschut meer in een bundeling van de bestaande organisaties met behoud van eigen identiteit en verantwoorde lijkheid dan in een nieuwe club, die taken gaat uitvoeren, die reeds voor een groot deel door de huidige organi saties worden verricht. De overleg taak en de draagvlakverbreding vormen bijvoorbeeld al een doelstelling van het Nationaal Contact Monumenten.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1994 | | pagina 8