De dood leeft weer SS Sinds kon m.ag de wijze waarop we afscheid nemen van onze overledenen en de m.anier waarop we hen met een grafteken gedenken zich weer in hernieuwde belangstelling verheugen. De samenleving lijkt te ontdekken dat het wegmoffelen van de dood en al wat daarmee samenhangt ons niet de gemoedsrust brengt die we nodig hebben om ons eigen leven zinvol voort te zetten. Nieuwe rituelen, een moderner, meer op de persoon van de overledene afgestemd gedenkteken. Wat is denkbaar, wenselijk en mogelijk? De Terebinthwijdde er op 18 september een symposium aan in de Haagse Bethlehemkerk. LEO VAN DERMEULE een begraafplaats éisen dat het monu ment absoluut veilig is en liefst tevens enigszins onderhoudsvriendelijk. Als aan al deze voorwaarden voldaan is moet ook nog eens voorkomen worden aanstoot te geven. Dat laatste lijkt vrijwel onbegonnen werk. Wat de een glimlachend accepteert als zijnde het uitvloeisel van de laatste wilsbeschik king van een medemens zal door de ander als ontoelaatbaar worden beschouwd. We zijn een klein volk en in dit soort kwesties blijkt dat maar weer eens. Het leven en laten leven mag dan hoog in ons vaandel geschre ven staan, zodra het om sex, dood of religie gaat zijn we dat vaak maar al te snel vergeten. Cultuurhistoricus Wim Cappers trachtte met zijn lezing over Nederlandse grafmonumenten door de eeuwen heen, 'Tussen bestieren en versieren' wat licht in de duisternis te brengen. Ook rond dood en begraven is ons niets menselijks vreemd of te vreemd. We hebben individueel begraven en in groepen, we hebben lijken verbrand of in de grond laten zakken, begraven binnen en buiten kerken, vrijwel anoniem of met kolos sale praalgraven. Interessant was het te vernemen hoe ook de kerk in dit alles nogal eens bereid was met de kerkelijke dogma's, in ruil voor geldelijk gewin, de hand te lichten. In het verleden variatie te over en dan slaat in onze eeuw, zo lijkt het, de vervlakking toe. Weinig variatie Veel dodenakkers zijn verworden tot rijen vrijwel identieke platte stenen, waarop hooguit een naam en twee jaartallen. Wat zijn hiervan de oorza ken? Als we erin slagen die op te sporen en te benoemen, moeten we ons er dan maar bij neerleggen? De tweede spreker, beeldend kunste naar Huub Kortekaas vond van niet. Kortekaas wenst de dood niet als het einde maar veeleer als het begin van een nieuw leven te zien. Een grafmo nument kan daaraan uitdrukking Renaissance monument in Grote Kerk Den Haag voor Gerrit en Beatrijs van Assendelft, (foto's Leo van der Meule) Naast het streven naar behoud van begraafplaatsen en het opkomen voor een betere zorg rond begraven en cremeren bepleit de vereniging 'de Terebinth' een meer gevarieerde graf cultuur. De overledene zelf maar zeker ook diens nabestaanden stellen steeds vaker prijs op een gedenkteken dat op een of andere manier recht doet aan het karakter van de dode maar ook aan de gevoelens van verlies en verdriet zoals ervaren door hen die achterblij ven. Voorwaarden Op 18 september werd getracht eisen te formuleren waaraan een meer persoonlijk getint grafmonument moet voldoen. Dat zijn er nogal wat: soms heeft de overledene zelf voor zijn sterven aanwijzigingen gegeven, de familie maar ook een vormgever heeft zo zijn (artistieke) geweten. Daarenboven zal een beheerder van Jr ...b Herdenkingsmonument van Huub Kortekaas. geven. Juist elementen als beweging, verwachting, perspectief en ruimte kunnen op al dan niet abstracte wijze in een gedenkteken een vorm krijgen. Kortekaas zag in het vervaardigen van meer eigentijdse, persoonlijke graf monumenten een speciale taak voor de betrokken kunstenaar weggelegd. Dat alles natuurlijk in nauwe samenspraak met degene die onder het monument zijn/haar laatste rustplaats zal vinden, meer nog dan met de familie. Een van de stellingen waarop de lezing geba seerd was formuleerde het denken over en het werken aan het eigen graf monument zelfs als een uitdagende vorm van vrijetijdsbesteding. Dat klinkt sommigen misschien een beetje griezelig in de oren. Anderzijds leert de ervaring dat nabestaanden die het idee hebben in de geest en naar de wens van de overledene te handelen vaak aan het proces van teraardebe stelling en rouw een veel grotere innerlijke rust ontlenen dan mensen die a.h.w. op de tast moeten handelen. Het lijkt soms wel of er tegenwoordig veel minder gestorven wordt dan vroeger. Onze baby's blijven gelukkig bijna allemaal in leven net als hun 27

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1994 | | pagina 29