In memoriam N. Bolkestein Na Napoleon verbrak het congres van Wenen (1815) de eenheid tussen Nederrijn en Maas. Van Mook tot Roermond trok men de grens op 1.000 Rijnlandse roeden (3.014 meter) evenwijdig aan de bochtige Maas. Zodoende vormden de toenmalige Pruisische kanonnen geen bedreiging voor de scheepvaart. Fossa Eugeniana De Fossa Eugeniana is het resultaat van de eerste poging tot verbinding van Maas en Rijn. De Fossa werd door de Spanjaarden bedacht om de Spaanse Nederlanden een betere bescherming te bieden en niet in de laatste plaats om de bloeiende Rijnhandel van de Verenigde Provinciën te beconcurre ren. I liertoe ontwierp men het plan voor een kanaal dat op Spaans grond gebied Rijn, Maas en Schelde zou verbinden. In 1626 startte de aanleg onder de naamgeefster habella Clara Eugenianastadhoudster van de Spaanse kroon. De techniek lag in handen van Nederlandse ingenieurs. I Iet was bepaald geen eenvoudig project. Alleen al bij Lingsfort, ooste lijk van Arcen, moest met een viertal sluizen een hoogteverschil van zeven- enhalve meter worden overwonnen. De aanleg werd evenwel voortvarend aangepakt en reeds in 1628 vond op het traject Rheinberg-Geldern een proefvaart plaats. Echter, mede door de onophoudelijke aanvallen van de I lollandse troepen kon alleen dat deel tot een goed einde worden gebracht. Ondanks de zware inspanningen in de venige grond van een arbeidsleger van soms wel 3.000 man, werden na enkele jaren de werkzaamheden gestaakt. Het resultaat is een fraai kanaaltje, slechts enkele meters breed. In de bebouwde kom van Venlo, bij de Rijnbeekstraat, vinden we het eerste deel van de Fossa, in de Venlose volks mond bekend als 't Rienke. Juist boven Venlo bij Grenspaal 477 en de oude grensovergang naar I lerongen voert 26 de Fossa kaarsrecht door een ontgin ningslandschap. Rond 1850 was hier de laagte drooggelegd. De groot grondbezitter Underberg gebruikte er elf hectare voor agrarische doelein den, de rest voor aanplant van naald bomen. In 1936 kapte men de bomen en werd ook deze grond geschikt gemaakt voor de landbouw. De strook langs de grens tussen Grenspaal 478 en 480 heet nog steeds Gut Kastaniënburg, zoals ook de moeder boerderij van Underberg. Stille weggetjes voeren er langs de rij iden tieke boerderijen en langs de Fossa. Bij Grenspaal 485 kruist de Fossa weer de grens en voert door het onontgon nen, moerassige Holter Bruch. Het Holter Bruch geeft een indruk van het terrein waarin het kanaal moest worden gegraven. Twee kilometer noordelijker, nabij Lingsfort, buigt de Fossa weer Duitsland in. Hier ligt ter hoogte van Grenspaal 490 een mooi restant van het kanaal in een bosje verscholen. Een tableau met tekst en kaart beschrijft de exacte loop van de Fossa met de schansen die de Spaanse troepen, belast met de verdediging van het kanaal, bescherming boden. Grand Canal du Nord Bijna 200 jaar later blies Napoleon het project nieuw leven in. Het tracé voor zijn Grand Canal du Nord was gepland vanaf Neuss aan de Rijn, via Venlo, Maas en Weert, door de Belgische Kempen naar Antwerpen en Schelde. Ook nu was het doel de handel over de Rijn af te tappen, teneinde de haven van Antwerpen te versterken. De proclamatie van het Koninkrijk Holland in 1806 beroofde het plan echter van zijn basis. Ten zuidwesten van Herongen, in Louisenburg (onge veer twee kilometer oostelijk van de grensovergang Herongen), ligt als restant een prachtig oud sluisje. Rest het vermelden van de poging uitl770voor aanleg van een kanaal tussen de Niers en de Maas. Vanaf de Maas nabij I lostellerie de I lamert Sluisje Louisenburg.jdia's Benno Neeleman). voert het als Geldernsch kanaal bochtig en diep ingegraven door de stuifdui- nen, terwijl het voorbij Grenspaal 505 als Niers kanaal kaarsrecht door het vlakke landschap voert. Enkele honderden meters ten oosten van Grenspaal 502 ligt het 16de eeuwse landgoed Steprath. Steprath is omgeven door een gracht die werd gevoed door een kleine bron. Deze bron, die ooit zelfs een zaagmolen stuwde, viel droog na het graven van het Geldernsch kanaal/Niers kanaal. Ervoeren leuke plattelandsweggetjes langs de Fossa richting Geldern, en vandaar langs het Niers Kanaal en het Geldernsch kanaal naar de Maas. Vervolgens, richting Venlo, kan een bezoekje aan het historische plaatsje Arcen niet uitblijven. Fleuwenlang leefde voortdurend de wens Maas en Rijn door een kanaal te verbinden. Zelfs in 1985 nog droomt het internationale bestuurlijke over legorgaan Euregio Maas-Rijn in haar beleidsplannen van zo'n waterweg, ditmaal vanaf de Maas bij Born, via Geilenkirchen naar Neuss. Nu, in 1994, is onze oostgrens historie. Of daarmee Maas en Rijn dichter bij elkaar komen? Drs.Han Derckx en Hans Hendrickx zijn respectievelijk planoloog te Nijmegen en documentalist te Groesbeek. Zij schreven het boekje De Groene Grens. Op 3 december is op de leeftijd van 83 jaar mr. N. Bolkestein overleden. De oud-burgemeester van Deventer gold als de grote motor achter het monu mentenjaar 1975 en was enthousiast lid van Heemschut. Hij trof de voor bereidingen voor dit belangrijke jaar voor de monumentenzorg en gaf leiding aan M75, zoals dit jaar kortweg werd genoemd. Het monumentenjaar had tot gevolg, dat zowel politiek als maatschappelijk men het grote belang van de monu mentenzorg ging inzien. Vanaf 1976 ging het restauratiebudget aanzienlijk omhoog, in dat jaar van 5 0 naar 7 5 miljoen. Als burgemeester van Middelburg en daarna Deventer zette hij zich krach tig in voor de monumentenzorg in die steden. Mede dankzij zijn gedreven heid werden Middelburg en Deventer vanuit een oogpunt van monumenten zorg 'voorbeeldsteden' en ze zijn dat nog.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1994 | | pagina 28