Cultuur en emoties Platform Europa Natuurbouw Landbouw-landschap Wolkenkrabber EXPOSITIES dit slootje of dit heggetje is zo belang rijk, want hier heeft Floris V nog gelopen. Dat is niet van belang! Maar: wat is nu de cultuurhistorische kwali teit van een bepaald gebied? Hoe heeft de bewoningsgeschiedenis geresul teerd in de huidige inrichting en welke aspecten van die inrichting laten dat verleden nu nog zien? Voor de high- lights, de echte hoogtepunten, zul je de wet moeten en kunnen gebruiken. Maar veel meer dan in het verleden moeten we streefbeelden formuleren, raamwerken ontwikkelen, waarin ook nieuwe functies geweven kunnen worden. Het blijft wel een spannings veld! En ook de cultuurhistorie zal in moeten leveren, anders maken we er een openluchtmuseum van, dat gaat ten koste van volgende generaties.' Dikwijls echter komt de geschiedenis in een te laat stadium van plannenma kerij naar voren. Borger: 'Heel veel plannen, geïnitieerd vanuit econo misch sterke functies, hebben giganti sche schade- en verliesposten opgele verd, omdat men de cultuur en de emoties van de bevolking over het hoofd heeft gezien. Bijvoorbeeld de Vrije Geer in Amsterdam. Bewoners verzetten zich tegen de plannen van de gemeente, omdat men geen rekening had gehouden met de kwaliteit van de ruimte in de beleving van de bevol king. Er was toen geen informatie over. Dat levert grote verliesposten op! Dat vermijdt men liever. Cultuurhistorici laten als regel alle mogelijkheden van sturing passeren. Pas op het allerlaatste moment, als zichtbaar is hoe groot de ellende is, loopt iedereen te hoop tegen de plannen. Op het moment dat er iets te sturen is, laat men het getij verlopen. Ja, dat moeten we voorkomen.' Het Platform Landschap en Cultuurhistorie, waarvan prof. Borger voorzitter is, kan volgens hem een nuttige rol vervullen. 'In de eerste plaats om de disciplines bij elkaar te krijgen, informatie uit te wisselen en elkaar te leren verstaan. Dank zij het Platform is de cultuurhistorie nu ook aanspreekbaar voor de overheid.' De komende jaren wachten ons volgens Borger grote veranderingen. 'Nederland moet zich realiseren dat we in Europa leven. En dat we onze productie nu op een veel grotere schaal dan voorheen organiseren. De problemen bij DAF, Philips en Fokker hangen daarmee samen. De vraag is: worden we een buitenplaats van Europa, of willen we tot de kerngebie den blijven behoren. We zitten in een spanningsveld. Aan de ene kant neemt de druk op de ruimtelijke kwaliteit steeds verder toe. Waar zet je het miljoen nieuwe woningen neer? Hoe moet het met de infrastructuur, Betuwelijn, snelle trein? We moeten voor welvaart, een goede gezond heidszorg en sociale zekerheid ten behoeve van toekomstige generaties zorgen. Maar wat kost dat nu? Dat de leefbaarheid van het land is aangetast, merkje pas als de problemen al ver om zich heen gegrepen hebben.' Kan prof. Borger voorbeelden noemen Voorbeelden van sluipende nieuwe ontwikkelingen, die op dit moment plaats vinden en de kwaliteit van de ruimte ernstig bedreigen? Dat is niet eens zo makkelijk. Hij aarzelt. Dan: 'De strategische groen projecten. De grote mode van natuur bouw. Sommigen hebben dat de wederopstanding van de dragline in het landschap genoemd. Wat vroeger in het kader van de ruilverkaveling plaats vond, gebeurt nu op grote schaal in het kader van natuurbouw, waarbij de cultuurhistorie terzijde wordt geschoven en ook de kwaliteit van de gebouwde omgeving vaak niet in stand wordt gehouden. Neem de Peel. In de 19de eeuw is daar op grote schaal veen ontgonnen. Ja, de turfwin- ning is nu natuurlijk uit de mode, we hoeven niet meer van turf te leven. Maar men heeft het idee dat we venen moeten conserveren en mogelijk de veengroei weer tot stand brengen. Voor de Peel worden op het ogenblik plannen ontwikkeld om al die gronden weer onder water te zetten. Daardoor verdwijnt de cultuurhistorie. Een mooi natuurgebied is nooit weg, kun je zeggen. Maar je tast de kwaliteit van de ruimte aan door een nieuwe vorm van uniformering. Op die manier wordt een aantal natuurprojecten geïnitieerd waarbij grote ingrepen gepland worden zonder rekening te houden met de cultuurhistorie en de inrichting van de ruimte. Naar mijn idee is Nederland te klein om op grote schaal natuurgebieden te ontwikke len.' 'Als we het hele Hollands-Utrechtse veengebied vol zetten met bomen, omdat de landbouw in de veen-weide gebieden over 20 jaar toch niet lonend meer is, tasten we het landschap wezenlijk aan. Op ongelofelijk grote schaal worden op dit moment populie ren geplant. De productie moet terug gebracht worden, natuur moet groeien, recreatieve functies versterkt worden. Als je dat allemaal aan de marktonwikkelingen overlaat, komt er landbouwgrond vrij op plaatsen waar we dat eigenlijk niet willen. Stel dat in Waterland de boeren en masse zeggen: nu is er geen lol meer aan, we kunnen het economisch niet meer volhouden- slechte grond, slechte ontsluitingsmo- gelijkeden- en Waterland zou ineens verkocht worden aan manegebedrij- ven en autoslopers... Zitten we daar op te wachten? Wat is het beleid bij dergelijke ontwikkelingen? Dat is nog niet doordacht. Ik denk dat je van gebieden die qua recreatie en natuur ontwikkeling van belang zijn, de dragende functie van de landbouw moet erkennen.' Ik noem nog een actueel issue: de Larmagtoren, de wolkenkrabber die gepland is in Amsterdam-Sloterdijk. Benieuwd wat prof. Borger ervan vindt. Maar eigenlijk weet ik het al. 'Overdreven,' zegt hij. 'Lamentabele besluitvorming. Dubieuze motieven. De toren bepaalt de skyline van een groot stuk van Noord-Holland. Maar: hoe wil deze provincie zich presente ren? Wil zij gekarakteriseerd worden door een dergelijke toren? Dat is de vraag.' Zandvoort licht bewolkt Schilderijen en foto's met natuurim pressies. De kunststroming De Nieuwe Figuratie met nadruk op het gevoeld is sterk vertegenwoordigd. Tot en met 1 september in de Vishal, Grote Markt, Haarlem. Open ma t/mza 11-17 uur.Zon- en feestdagen 13-17 uur. Zuiderzeecultuur Nieuwe permanente tentoonstelling in het binnenmuseum van het Zuiderzeemuseum in Enkhuizen. Met o.a. beschilderd meubilair, kleder drachten, sieraden, schilderijen en prenten, keramiek en volkskunst.De expositie laat zien hoe de Zuiderzee cultuur veranderde door maatschap pelijke ontwikkelingen(handel, toerisme, industrialisatie). Ook het bekende buitenmuseum is een bezoek meer dan waard. Open alle dagen van 10-5 uur.Bij het station kunt u op de boot stappen, die naar het museum vaart. Hollum, een dorp als monument Expositie over het onstaan van Ameland en haar monumenten. In het beschermd dorpsgezicht zijn liefst 50 woonhuismonumenten in een dorp verenigd. Plaats: Sorgdragersmuseum, Herenweg 1 Hollum. Open van juli t/m aug. di t/m vr. van 9.30-16.30 uur en za t/m ma van 14- 16.30 uur. Monument van de Maand Friesland In juni kunt u een tocht maken langs de Bildtdijken. Vanuit de Doopsgezinde kerk van Oude Bildtzijl wordt men langs de locaties geleid d.m.v. een routekaart. Er zijn ook tentoonstellingen, doe de Bildtdijken tot onderwerp hebben. Inl.tel.058-134615

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1993 | | pagina 16