(4^
7
bwwmwiiiwiW'
six r
Het hoofdpostkantoor begin deze eeuw. (gem.bureau monumentenzorg)
stond aan het Damrak. Het gebouw
kwam op 8 augustus 1898 gereed,
ongeveer één maand vóór de inhuldi
ging van Hare Majesteit Koningin Wil-
helmina. De buste van Koningin Wil-
helmina in de centrale hal herinnert
nog aan deze plechtigheid. Op de
consoles aan weerskanten van de
hoofdingang is de bekroonde letter W
van Wilhelmina in zandsteen gehou
wen. In oktober 1898 werd het kan
toor opengesteld voor het geldverkeer
en pas in februari 1899 volgde de
openstelling van de postdienst.
De bouwkosten en de kosten voor
onteigening en sloop van panden tus
sen de Nieuwezijds Voorburgwal,
Spuistraat, Raadhuisstraat en 'die
Port van Cleve' bedroegen ruim 1 mil
joen. Wel werd bespaard op de kos
ten van de houten fundering. In het
bestek staat het volgende: 'Het is de
bedoeling de aanwezige paalfunde-
ring, voor zooveel deze blijkt te be
staan uit palen van voldoende afme
ting, te behouden en daarnevens en
daartusschen die voor den bouw be
nodigde palen in te slaan'1. Als er
oude palen dienden te worden
verwijderd, moest dit met goedkeuring
van de Directie geschieden en kreeg
de aannemer voor palen korter dan 5
meter 40 cent per paal vergoed en
voor palen tussen 5 en 10 meter 1
gulden vergoed.
De bouw ging echter niet van een
leien dakje. Bij de bduw van het sou
terrain had men te kampen met
(riool)wateroverlast. Tevens steeg in
deze periode de prijs van houten fun
deringspalen, wat gezien het aantal,
namelijk 4560, een negatieve invloed
had op de bouwkosten. Wilde stakin
gen braken ook regelmatig uit en het
werk werd 'lam' gelegd vanwege
dronkenschap van dé werklui. Door
de inhuldiging van Kóningin Wilhelmi
na in september 1898 moest de bouw
versneld uitgevoerd worden2.
De verbouwing (zomer 1990 -
voorjaar 1992) tot winkelpaleis
Bij mijn bezoek aan het bijna voltooide
winkelcentrum Magna Plaza op 13 fe
bruari jongstleden werd ik rondgeleid
door de architect Hans Ruijssenaars
en de projectleider René de Vries3. Zij
gaven uitleg over de verbouwing van
dit rijksmonument tot een overdekte,
vier verdieping hoge multifunctionele
winkelgalerij en kantoorruimte. Tevens
gaven zij aan welke problemen bij de
verbouwing werden ondervonden.
Tijdens de verbouwingswerkzaam
heden werd ontdekt dat zowel op kos
ten als moeiten was bespaard bij de
bouw met als gevolg scheve muren,
holle zuilen en pijlers, en niet afge
maakte vides. De houten fundering
bleek te zijn verrot en verzakt. De
4560 houten palen moesten worden
vervangen door buispalen. Op 13 fe
bruari 1992 moesten de laatste zes
palen nog gepulst worden, terwijl het
gebouw in april opgeleverd moet zijn.
Dit is maar één van de vele proble
men die bij de verbouwing aan het
licht zijn gekomen. De traditionele uit
gangspunten wat betreft planning en
uitvoering waren vanwege de korte
opleveringstermijn uitgesloten. De
voor dit soort projecten gebruikelijke
toegestane bouwtijd zou dan over
schreden worden. Daarom koos men
voor een 'meer-bouwstromen-plan-
ning'. Vier bouwfasen zijn gelijktijdig
uitgevoerd. Het project werd opge
deeld in vier bouwstromen, namelijk:
1De eerste en tweede verdieping.
2. Het souterrain en de begane
grond. 3. Het dak, de zolder en de
derde verdieping en 4. Het exterieur:
reinigen en restauratie van de gevel
en de verbreding van de wolfskuilen
aan weerskanten van de hoofdingang.
Ontwerp Centrale hal van het winkelcentrum met vide en roltrap van Ben Loerakker en Hans
Ruyssenaars.