De nieuwe schaduw van oud Dordt 16 Nieuwkerk Abele Reitsma De oude binnenstad van Dordrecht telt niet alleen talloze boeiende his torische plekken, maar ook veel punten waar historische schoonheid onnodig vervangen is door nieuwbouw die de oude kwaliteit oneerbie dig ontkent. De fraaie stad heeft dus ook zijn schaduwzijde. In Dor drecht zijn veel kansen blijven liggen. Stadsvernieuwing heeft hier meer problemen geschapen dan opgelost, zo is de stellige indruk na een uitgebreide kennismaking. De herkenbaarheid, het karakter van de oude stad is geweld aangedaan. Er voltrekt zich een bijna onomkeer baar proces van schaalvergroting en vervreemding.Nieuwe ingrepen hoe ven natuurlijk niet altijd de histori sche kwaliteit aan te tasten. Dor- Entree van de oude binnenstad vanaf de 'Spuiboulevard'. (foto's Abele Reitsma) drecht telt ook verschillende voor beelden van goede, aanvaardbare oplossingen. Sommige nieuwbouw projecten zijn zo gedurfd, dat ze on der de Heemschutlezers tegenstrij dig gewaardeerd zullen worden. De uitgesproken mislukkingen over heersen en zijn beeldbepalender dan de goede voorbeelden. Overi gens is een mislukking misschien wel per definitie opvallender dan een geslaagd project. Entree De 'vernieuwing' die het eerst in het oog springt bij een bezoek aan Dor drecht, bevindt zich op de zuidelijke rand van de oude binnenstad. De stad verwelkomt hier de treinreizi gers en het wegverkeer met groot schalige entree's en ogenschijnlijk willekeurig geplaatste hoogbouw. De basis voor deze vervorming is al gelegd aan het einde van de vori ge eeuw. Na de komst van de trein rond 1870 werd hier de Spuihaven plaatselijk gedempt. Op verschillen de andere plaatsen in de stad is in het begin van deze eeuw ook al in gegrepen. Sommige vroege doorbra ken worden gemarkeerd door monu menten van jonge bouwkunst. Deze gebouwen hebben zich door hun be scheiden schaal aanvaardbaar in het stadsbeeld gevoegd. Dit kan niet ge zegd worden van de meeste bouw werken die de entree's en pleinen uit de jaren '60 tot '80 markeren. Waardigheid Meer sporen van sloop uit de jaren '60 en '70 en vernieuwing dienen zich aan op het vervolg van de route naar de historische havens en de ri vier. Via een breed doorgebroken entree met de namen 'Achterom' en 'Sarisgang' komen we op het 'Sta- tenplein', een eigenaardige creatie uit ongeveer 1960. Hier is veel ges loopt, onder andere omdat een wa renhuis behoefte had aan uitbrei ding. Bij nader inzien zag het groot winkelbedrijf af van het ruimtebe slag. Nu staan hier nog steeds kleine houten winkels. Een voorbeeld van voorbarige sloop. Op het ogenblik zijn er plannen voor herinrichting van deze ruimte. Even verderop bereiken we via 'De Waag', een voormalig kaalslaggebied, de 'Grote Markt', een schepping uit de jaren '60 om sloten door bebouwing uit de jaren '80. De waardigheid van de namen is helaas omgekeerd evenredig met de uitstraling van de ruimte. In het noordoostelijke stadsdeel is de historische bebouwing volledig weggevaagd. Van het vroegere Da- nielsambacht, ooit een afzonderlijke nederzetting, is niets meer over. De monumentale Nieuwkerk staat een zaam in de nieuwe wijk. Na jaren van leegstand is de kerk niet ges loopt, maar gerestaureerd. Sinds 1987 telt de kerk 18 wooneenheden en een supermarkt. Binnenruimten Tussen sommige straten met histori sche gevels bevinden zich vanouds grote binnenruimten, die karakteris tiek zijn voor Dordrecht. Deze 'ach tertuinen' zijn nu ontsloten voor het publiek en worden gebruikt voor de bouw van bijvoorbeeld een biblio theek of voor de aanleg van parkeer plaatsen. Verschillende binnengere den zijn hierdoor van karakter veran derd. In andere gevallen bewaart de nieuwe inrichting nog de oude sfeer van het stille groen. Protesten Aan de Dordtse binnenstad is de ge schiedenis van de stadsvernieuwing duidelijk af te lezen. Drs. Hans Bolle- bakker, actief Heemschutter te Dor drecht, onderscheidt drie fasen. In de eerste fase werden hele bouwblok ken kaalgeslagen. Het grillige histori sche stratenpatroon werd vervangen door een recht patroon. Dit gebeurde rond de Nieuwkerk. In de volgende fase werd wel massaal gesloopt, Het Statenplein maar bleef het stratenpatroon ge handhaafd. Dit is zichtbaar bij de 'Boogjes' (west). In de derde fase worden nu nog steeds monumenten gesloopt. Het alternatief voor sloop is dan: een functie zoeken en het mo nument aanpassen. 'Restauratie is gedegradeerd tot fagadebouw'. In de kleinschalige Vleeshouwersstraat staan veel panden waarvan alleen de gevel oud is. Nog altijd worden veel historische kappen vernietigd. In de jaren '70 kwamen er protes-

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1992 | | pagina 16