10 Het levendige beeld van de gevels aan de Voorstraatshaven met geheel links de koepel van de Groothoofdspoort. principe staan de havens in verbin ding met de rivieren. Op korte af stand is boven het water het stad huis gebouwd - de gotische kant 18de-eeuwse raampartij aan de Wolwevershaven. van het gebouw rijst boven het water op maar de scherpe opmerker ont waart een buitachtige uitstulping van de gevel die wat ongepast aandoet. Toch is die uitstulping al oud. In 1544 werd namelijk een houten omloop aangebracht, zodat niet langer lie den die naar de Voorstraatzijde van het gebouw wilden, door de Vroed schapszaal moesten gaan. Het is nu wel even zaak om de Voorstraat in te lopen naar de Lombardbrug om daar het andere gezicht van het stadhuis te zien, een gezicht met twee gietij zeren leeuwen aan weerskanten van de trap, een gezicht met hoge zuilen en een timpaan: de gangdeur zoals architect /fz die zag in de jaren dertig van de vorige eeuw. Geur van teer en water Groenmarkt, Wijnstraat - we belan den toch weer bij de Groothoofds poort, en vandaar over de Damiate- brug langs de Wolwevershaven waar oude sleepboten liggen. Dordrecht als wisselhaven van sleepboten is door de opkomst van de duwvaart verleden tijd geworden maar op de kade van de Wolwevershaven waart nog iets van de geuren van teer en donker water. En als we naar boven kijken dan is dat naar het pakhuis Stokholm, dat eens gold als het grootste pakhuis van Zuid-Holland. Een aantal jaren geleden stortte het bijna in - maar het is nu gelukkig ge restaureerd. Van de Wolweversha ven richten we ons naar de Nieuwe Haven. Mooiste gebouw is het huis van het museum mr. Simon van Gijn - een bekoorlijk museum niet zonder belang ook voor de kennis van de geschiedenis van Dordrecht. Er is een in de jaren '40-'45 gemaakte maquette van de stad omstreeks 1550. De Wolwevershaven is nog niet gegraven en de Spuihaven - nu gedeeltelijk gedempt - is dan nog daar aan de zuid- en oostkant van de middeleeuwse stad een brede Biesboschkreek. De Grote Markt Men moet wel sterk in zijn schoenen staan om die voetbrug over de Nieu we Haven, de 'Lange IJzeren Brug' niet te betreden. Met uitzicht over de door talloze motorjachtjes gevulde haven en natuurlijk het forse silhouet van de Grote Kerk en de brede, zwa re toren, zo oneerbiedig als de 'holle kies' bestempeld door de positie van de enorme wijzerplaten. Aan de overkant, de Knolhaven, naar de Vis markt met de overkapping op gietij zeren pilaartjes. Even doorsteken... Daar is de Grote Markt. Grote Markt? Heeft Dordrecht dan een Grote Markt? Wie hier na de jaren vijftig nooit meer is geweest gelooft Binnenplaats Arend Maartenszhof. amper zijn ogen. Maar hier is een fors plein, gevuld met geparkeerde auto's - op zaterdag zijn er kramen, zoals op een marktplein betaamt - en terzijde een standbeeld, niet al te opzichtig: Dirk IV, graaf van Holland, in 1049 met een vergiftigde pijl ver moord bij Dordrecht. De omringende bebouwing - duidelijk architectuur van na de oorlog - zet tot denken. In de jaren vijftig smeedden tallo ze gemeentebesturen plannen voor de toekomst. Men voorzag véél ver keer, het wemelde van de projecten voor doorbraken van oude stadsker nen, het woord kaalslag deed in de stedebouw zijn intrede, de tekenbor den werden bedekt met hectaren te keningen voor de ideale toekomst stad met 'ontmoetingsplaatsen' en wat al niet. In de oude stadskern van Dordrecht viel met geen mogelijk heid een doorbraak te bedenken. Maar er was iets anders: Dordrecht was een stad zonder pleinen! En daar is onder de vurige vlag van de sanering in de jaren vijftig en zestig het nodige aan gedaan. De bulldo zers konden aan de gang. De Grote Markt is er het resultaat van, één van de resultaten. Anders dan de naam zou suggereren mist men ar chitectonische hoogstandjes. Maar de maatgeving is niet storend. Een paar panden aan de Wijnstraat zijn opgeofferd - we steken van die ga ping over naar de Wijnbrug met het

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1992 | | pagina 10