Ontwerpen voor geluidswallen
vaak om financiële redenen versoberd
A. H. L. Plevier
7
Er komen steeds meer geluidsbeperkende voorzieningen langs de weg.
Ze worden ook wel geluidsschermen of geluidswallen genoemd.
Deze voorzieningen zijn nodig, om het verkeerslawaai terug te brengen
tot het voor de nieuwe Wet Geluidshinder aanvaardbare geluidsniveau.
Om echter een geluidsbeperkende maatregel te realiseren wordt heel
wat werk verzet. Ook om ze visueel zo acceptabel mogelijk te maken.
Ing. A. H. L. Plevier van Rijkswaterstaat legt dat hieronder uit.
Er is langs een bestaande weg veel
bebouwing aanwezig. De situatie
rond de geluidshinder moet in het
kader van de nieuwe wet heel vaak
worden gesaneerd.
Wegen kunnen zowel onder de ver
antwoordelijkheid van lagere overhe
den, zoals de gemeente, als van de
rijksoverheid vallen.
Als men kijkt naar een rijksweg gaat
de geluidssanering meestal op de
volgende wijze.
De gemeente meldt, soms na
klachten vanuit de burgerij, de aan
wezige geluidsoverlast van een rijks
weg aan bij de Inspectie van Volks
gezondheid en Milieuhygiëne. Deze
informeert of er gelden beschikbaar
zijn gesteld. Daarna worden alle be
langhebbende instanties aange
schreven. Dit leidt dan tot het instal
leren van een projectgroep. In deze
projectgroep nemen de volgende in
stanties plaats:
- De Gemeente (minimaal 2 perso
nen),
- Rijkswaterstaat (R.W.S.) (minimaal
3 personen),
- Volkshuisvesting Ruimtelijke Orde
ning en Milieu (V.R.O.M.) (1 per
soon),
- Rijks Inspectie voor Milieu en Hy
giëne (R.I.M.H.) (1 persoon),
- De Provincie (1 persoon).
Al naar gelang de grootte van de
gemeente en de belangrijkheid van
de te bouwen geluidsbeperkende
voorzieningen, varieert zo'n project
groep van minimaal 8 tot wel 20
personen! De projectgroep laat zich
daarnaast ook nog adviseren door
diverse andere instanties, zoals ar
chitecten- en ingenieursbureaus,
staatsbosbeheer, etc. Elke instantie
heeft zo zijn eigen belangen in de
projectgroep, hetgeen de efficiëntie
van de vergaderingen niet altijd ten
goede komt.
Het akoestisch rapport
De projectgroep schakelt al snel een
akoestisch bureau in t.b.v. een aan
tal betekeningen voor de lengte en
de hoogte van het geluidsscherm.
Hiervoor worden de noodzakelijke
gegevens aangedragen door de
R.W.S. (situatie-tekeningen, ver
keersgegevens, verhardinggege-
Geluidsscherm aan Rijksweg 20 bij Schiedam-Bijdorp. Gemaakt van beton met transparant helder acryl
(foto's A. H. L. Plevier). (1)
A. H. L. Plevier
vens, etc.) Na het gereedkomen van
dit akoestisch rapport wordt dit uit
voerig besproken in de genoemde
projectgroep. De diverse akoesti
sche oplossingen worden op een rij
gezet en er wordt een beslissing ge
nomen over de lengte en hoogte van
het scherm. Ervaringen hebben ge
leerd, dat schermen minimaal 3,50
meter hoog moeten zijn, daar vooral
het vrachtverkeer voor de nodige ge
luidsoverlast zorgt.
De visueel ruimtelijke analyse
Nu is het de beurt aan een architec
ten/ingenieursbureau om het scherm
in de bestaande omgeving in te pas
sen. Hiervoor wordt een visueel-
ruimtelijke analyse gemaakt, waar
voor de projectgroep de randvoor
waarden opstelt. Het opstellen van
een goede visueel-ruimtelijke analy
se is bepaald geen gemakkelijke
taak. Vele belangen zullen moeten
worden afgewogen. Die van omwo
nenden, weggebruikers, wegmeubi-
lair, aanwezige schermen, etc. Ook
dit rapport wordt weer uitvoerig door
de projectgroep behandeld.
Schetsontwerp van architect
Het akoestisch rapport, de visueel-
ruimtelijke analyse en nog eventueel
aanvullende gegevens worden aan
een of meerdere architecten ver
strekt met de opdracht: Maak een
aantal schetsontwerpen voor een
geluidsscherm. Een van die aanvul
lende gegevens is, dat er een maxi
male prijs van 400, per m2 (inclu
sief 18,5% B.T.W.) voor een geluids
scherm mag worden besteed. De ar
chitect kan dan aan de slag.
Het resultaat van zijn werkzaam
heden wordt uiteraard weer in de