Ontwerpen voor geluidswallen vaak om financiële redenen versoberd A. H. L. Plevier 7 Er komen steeds meer geluidsbeperkende voorzieningen langs de weg. Ze worden ook wel geluidsschermen of geluidswallen genoemd. Deze voorzieningen zijn nodig, om het verkeerslawaai terug te brengen tot het voor de nieuwe Wet Geluidshinder aanvaardbare geluidsniveau. Om echter een geluidsbeperkende maatregel te realiseren wordt heel wat werk verzet. Ook om ze visueel zo acceptabel mogelijk te maken. Ing. A. H. L. Plevier van Rijkswaterstaat legt dat hieronder uit. Er is langs een bestaande weg veel bebouwing aanwezig. De situatie rond de geluidshinder moet in het kader van de nieuwe wet heel vaak worden gesaneerd. Wegen kunnen zowel onder de ver antwoordelijkheid van lagere overhe den, zoals de gemeente, als van de rijksoverheid vallen. Als men kijkt naar een rijksweg gaat de geluidssanering meestal op de volgende wijze. De gemeente meldt, soms na klachten vanuit de burgerij, de aan wezige geluidsoverlast van een rijks weg aan bij de Inspectie van Volks gezondheid en Milieuhygiëne. Deze informeert of er gelden beschikbaar zijn gesteld. Daarna worden alle be langhebbende instanties aange schreven. Dit leidt dan tot het instal leren van een projectgroep. In deze projectgroep nemen de volgende in stanties plaats: - De Gemeente (minimaal 2 perso nen), - Rijkswaterstaat (R.W.S.) (minimaal 3 personen), - Volkshuisvesting Ruimtelijke Orde ning en Milieu (V.R.O.M.) (1 per soon), - Rijks Inspectie voor Milieu en Hy giëne (R.I.M.H.) (1 persoon), - De Provincie (1 persoon). Al naar gelang de grootte van de gemeente en de belangrijkheid van de te bouwen geluidsbeperkende voorzieningen, varieert zo'n project groep van minimaal 8 tot wel 20 personen! De projectgroep laat zich daarnaast ook nog adviseren door diverse andere instanties, zoals ar chitecten- en ingenieursbureaus, staatsbosbeheer, etc. Elke instantie heeft zo zijn eigen belangen in de projectgroep, hetgeen de efficiëntie van de vergaderingen niet altijd ten goede komt. Het akoestisch rapport De projectgroep schakelt al snel een akoestisch bureau in t.b.v. een aan tal betekeningen voor de lengte en de hoogte van het geluidsscherm. Hiervoor worden de noodzakelijke gegevens aangedragen door de R.W.S. (situatie-tekeningen, ver keersgegevens, verhardinggege- Geluidsscherm aan Rijksweg 20 bij Schiedam-Bijdorp. Gemaakt van beton met transparant helder acryl (foto's A. H. L. Plevier). (1) A. H. L. Plevier vens, etc.) Na het gereedkomen van dit akoestisch rapport wordt dit uit voerig besproken in de genoemde projectgroep. De diverse akoesti sche oplossingen worden op een rij gezet en er wordt een beslissing ge nomen over de lengte en hoogte van het scherm. Ervaringen hebben ge leerd, dat schermen minimaal 3,50 meter hoog moeten zijn, daar vooral het vrachtverkeer voor de nodige ge luidsoverlast zorgt. De visueel ruimtelijke analyse Nu is het de beurt aan een architec ten/ingenieursbureau om het scherm in de bestaande omgeving in te pas sen. Hiervoor wordt een visueel- ruimtelijke analyse gemaakt, waar voor de projectgroep de randvoor waarden opstelt. Het opstellen van een goede visueel-ruimtelijke analy se is bepaald geen gemakkelijke taak. Vele belangen zullen moeten worden afgewogen. Die van omwo nenden, weggebruikers, wegmeubi- lair, aanwezige schermen, etc. Ook dit rapport wordt weer uitvoerig door de projectgroep behandeld. Schetsontwerp van architect Het akoestisch rapport, de visueel- ruimtelijke analyse en nog eventueel aanvullende gegevens worden aan een of meerdere architecten ver strekt met de opdracht: Maak een aantal schetsontwerpen voor een geluidsscherm. Een van die aanvul lende gegevens is, dat er een maxi male prijs van 400, per m2 (inclu sief 18,5% B.T.W.) voor een geluids scherm mag worden besteed. De ar chitect kan dan aan de slag. Het resultaat van zijn werkzaam heden wordt uiteraard weer in de

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1991 | | pagina 7