waterstanden sinds 1831 aan een rekenkundige analyse, die de nood zaak van deze dijkverhogingen on deruit haalt. Zijn conclusie is dat het gemiddelde waterpeil in elk geval van de Waal sinds 1831 daalt in plaats van stijgt. Bovendien blijkt er maar één echte risicofactor te zijn voor overstroming: de vorming van ijsdammen door opeenhoping van ijsschotsen. Het water zoekt dan al tijd een weg over de dijken, hoe hoog deze ook zijn! Cultuurlobby zwak Verschillende medewerkers aan 'At- tila' merken op dat er nauwelijks een lobby voor cultuurbescherming is, anders dan voor natuur- en milieube scherming. Zo gebeurt het vaak dat historisch waardevolle dijkhuizen te gen de binnenzijde van de dijk ge sloopt worden om een stukje natuur aan de buitenzijde te kunnen sparen. De natuur is echter te reconstrueren en kan zichzelf herstellen, terwijl cul tuurhistorische elementen eenmalig, tijdgebonden en dus onvervangbaar zijn. Dit verschil tussen natuur en cultuur zou kunnen verklaren waar om politici wel makkelijk over 'na tuurbeleid' praten, maar bang zijn voor cultuurbescherming. Eenzame strijd Actievoerende dijkbewoners voeren een moeilijke, eenzame strijd. Vrijwel niemand kan of wil hen helpen of hun vragen beantwoorden. In afwachting van de dijkverzwa ringsplannen van de Waterschappen lijken andere overheden zich angst vallig schuil te houden. Zelfs ge meentebestuurders komen soms niet eens op voor de belangen van dijkbewoners onder hun ingezete nen, om hun eigen carrièrekansen niet in de weg te staan. Het maken van bestemmingsplannen blijft uit, de aanwijzing van door het Rijk be schermde dorpsgezichten eveneens (dorpsgezicht Neerijnen). Ongeruste bewoners zijn bang dat bescherming straks niet meer nodig is, niet zonder reden. Herhaaldelijk krijgen dijkbewoners te horen dat hun situatie uiterst on veilig is en dat uitstel van dijkverzwa ring onverantwoord is. De autochto ne bewoners laten zich echter niet bang maken, ledereen weet dat de rivierdijken al meer dan veertig jaar geen onderhoud gekregen hebben. Neemt Rijkswaterstaat het risico van dijkdoorbraak dan zelf wel serieus? Rijkswaterstaat maakt geen plan nen voor kilometerslange stukken dijk tegelijk. Nee, het gaat bij kleine beetjes: telkens stukken dijk van slechts een paar kilometer. Waarom geen plannen met een groter over zicht? Een van de antwoorden moet als volgt luiden: Bij stukken van min der dan 5 km hoeft geen milieu-ef fect rapportage plaats te vinden. Alternatieven Waarom niet naar alternatieven ge zocht, die minder schade aanrich ten? Zwakke plekken in fraaie, oude dijken kunnen immers met damwan- den verbeterd worden. Op sommige plekken kunnen kademuren gewenst zijn. Waarom niet gekeken naar midde len die een hoge waterstand tegen- vanuit andere oogpunten van natio naal belang. Zo onttrekt het proces van planvorming zich principieel aan democratische mogelijkheden tot bijsturing. Dit staat in schril contrast tot bijvoor beeld het totstandkomingsproces van bestemmingsplannen. Dijkbewo ners kunnen ook geen beroepschrift indienen bij de AROB-rechter. De Waterstaatswet van 1900 vraagt om aanpassing aan de gedemocrati seerde samenleving. De uitwerking van de plannen ge beurt op grote afstand van enige po- Dijkhuisje bij Neerijnen, (foto Abele Reitsma) gaan, zoals maatregelen die zorgen voor een betere doorstroming van het rivierwater: het uitbaggeren van de rivierbodem en het versmallen van de rivierkribben? Of een regeling voor een betere afvoer van het rivier water door de sluizen bij de Noord zee. Of een aangepast stuwenbe- heer? Deskundigen zeggen dat rijkswa terstaat vroeg of laat haar aandacht zal moeten verplaatsen van de rivier dijken naar de zeedijken. Vast staat immers dat de zeespiegel stijgt als gevolg van het broeikaseffect. Dank zij de deltawerken vormen de invloe den van de zee geen bedreiging meer voor de rivierdijken. Vroeger waren eb en vloed ver landinwaarts waar te nemen, maar nu niet meer. Verouderde wet Afgezien van het cultuurhistorische belang, is de rivierdijkverzwaring ook litieke controle, terwijl de consequen ties groot en de alternatieven vele zijn. Is dit bij elkaar geen onderwerp voor bestuurlijke vernieuwing? Bijna Roemenië De andere Europese rivierdelta, in Roemenië, moest het ontgelden on der een totalitair regime; de Neder landse onder een regime dat zich laat dicteren door een civieltechni sche lobby. Dit lijkt helaas niet min der meedogenloos en selectief in creativiteit te zijn. Naar aanleiding van: Attila op de bulldozer, Rijkswaterstaat en het ri vierengebied (60 blz.). Diverse au teurs. Uitgeverij G. A. van Oorschot. ISBN 90 282 0774 0. Prijs 17,50. P.S. Naast de Bond Heemschut ont fermen ook de Stichting Uiterwaar denpark Maas-Waal-Merwede te Da lem en de Stichting i.o. Red ons Ri vierenlandschap te Amsterdam zich over het bedreigde rivierenland schap.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1991 | | pagina 5