33 tussen de monniken en de burgerij hebben de laatsten in 1419 de toren in brand gestoken. De Benedictijners zetten er in 1445 een nieuwe gele ding op, uiteraard in gotische stijl. De basis van de slanke spits werd om rankt met een 'koningskroon', ter ere van de koninklijke weldoenster, die stellig ook in het koorgebed niet zal zijn vergeten. Er is trouwens in de kerk ook nog een koning gekroond: Coenraad II in 1033. Na een storm werd in 1615 een nieuwe kroon aan gebracht om de torenspits; die is in 1956 vervangen door de tegenwoor dige. Het oude eikenhouten exem plaar kan men nu zien in de 'vestibu le' van het Westerwerk. Maar daar is meer. Wandschilderingen Bij de restauratie heeft men er op merkelijke wandschilderingen'aan getroffen van rond 1200 in een by zantijns beïnvloede stijl. Zo is er een tronende Christus, afbeeldingen van de aartsvaders, van de twaalf apos telen en van de Ouden uit de Open baring. Met behulp van de meest ge avanceerde technieken zijn de schil deringen onder een kalklaag te voor schijn gebracht. Er zijn gapingen in - men had voor de gevangenen ven sters in de muur gehakt. Kapiteel met bladmotieven in de Abdijkerk van Payerne. In deze zelfde ruimte zijn de af gietsels te vinden van de in de hoog te van de abdijkerk verscholen kapi telen. Kapitelen uit de oude, tiende- eeuwse kerk zijn opnieuw gebruikt in de dwarsbeuk van de elfde-eeuwse abbatiale. Er is een vrij duidelijk on derscheid tussen beide groepen ka pitelen. Vele vallen door de ontoe gankelijke middeleeuwse christelijke symboliek nogal moeilijk te verkla ren. Duidelijk is wel de voorstelling van de heilige Benedictus geflan keerd door de twee slechte monni ken die hem poogden te vergiftigen en de twee goede monniken. Ook de raaf, herinnering aan de wonderbare spijziging van de heilige in de een zaamheid, ontbreekt niet. Om het gezicht van Benedictus aan expressiviteit te doen winnen heeft men in de oogholten druppels lood gegoten. Het was in 1980 vijf tien eeuwen geleden dat de heilige, grondvester van het westerse mon nikendom, werd geboren. Ter gele genheid daarvan werd toen in de ab batiale - de restauratie naderde haar voltooiing - een oecumenische dienst gehouden: de kerk is thans in gebruik voor de protestante ere dienst. Dagelijks is de abbatiale te be zichtigen. Wegwijzers vermelden fier: 'Abbatiale Xle'. In de kapittelzaal is een tentoonstelling ingericht over de geschiedenis van de restauratie en over de invloed van de romaanse bouwkunst in Zwitserland. De res tauratiewerkzaamheden, een karwei van meer dan 2,5 miljoen frank, zijn inmiddels in volle gang. Vervolg van pagina 21 Kan een oude stad nieuwe gebouwen verdragen? Het boeiende beeld van Praag be wijst dat dit heel wel kan. Daar staan naast elkaar gebouwen van het Romaans, de Gotiek, de Renaissan ce, de Barok, het Rococco, de Ju gendstil en het Nieuwe Bouwen. Te zamen leidden zij naar een boeiende harmonie, die de uitstraling is van het leven door de eeuwen heen. Het architectonische beeld van Amsterdam is zo sterk dat het ook in Amsterdam mogelijk, ja nodig is daarin nieuwe bouwwerken op te ne men. Dat is toch ook altijd een histo risch besef geweest. Naast de goti sche Nieuwe Kerk staat niet alleen het moderne Ministeriegebouw van Wegener Sleeswijk maar ook het classicistische Raadhuis van Van Campen. En tussen de prachtige 17e en 18de eeuwse grachtehuizen voegen zich wonderwel de 19de- eeuwse woonhuizen. Ook Berlage bouwde in die typisch 19de-eeuwse Plantage zijn kantoor voor de Dia- mantwerkersbond. Goede voorbeel den van nieuwe gebouwen in de oude stad zijn de Spaarbank van de Stad Amsterdam van Sijmonds aan het Singel, het Mozes en Aaronshuis aan het Waterlooplein en de Joden- breestraat van Sier van Rhijn alsme de een blokje woningen aan de Kerkstraat 399-401 van Dam. Deze nieuwe werken in de oude stad zijn de weerspiegeling van het leven en de cultuur van Amsterdam. Het is duidelijk dat de nieuwe bouwkunst heden nog zelden wordt gewaar deerd. Maar dan is het goed te be denken dat ook de Beurs van Berla ge en het Scheepvaarthuis van Van der Mey niet onmiddellijk werden be wonderd. Desondanks is de invloed van Berlage op de moderne bouw kunst heel groot geweest en was niet het Scheepvaarthuis het begin van de thans alom bewonderde Am sterdamse School Bij de bescherming van het stadsge zicht binnen de Singelgracht dient ook rekening te worden gehouden met haar uitstraling op bijvoorbeeld Amsterdam-Zuid, zowel in stede- bouwkundige als in architectonische zin. De herprofilering van de Apollo- laan en de Buitenveldertselaan en het volbouwen van openbare ruim ten zijn stedebouwkundige ingrepen van grote betekenis zo ook de be scherming van het architectonische beeld van Amsterdam-Zuid. Een aantal woonblokken van de Amster damse School en solitaire woonhui zen van Van Anrooy, Eschauzier, Granpré, Molière en Rutgers zijn reeds op de Rijksmonumentenlijst geplaatst of dienen spoedig in de Gemeentelijke Monumentenlijst te worden opgenomen. Van het uitblij ven van die bescherming is het nieu we gebouw van J. P. Morgan een triest voorbeeld. Aan de koele glan zende hardheid van de hoek Apollo- laan-Michelangelostraat ontbreekt ieder spelelement, dat prof. Huizinga de grondslag van de cultuur noemde en dat juist zo karakteristiek is voor de fantasievolle rijkdom van de hoek van het Scheepvaarthuis. De fanta sie als scheppende verbeeldings kracht is van wezenlijke betekenis voor de architectuur. Terecht ook wees prof. Lea Dasberg er op dat de fantasie van het kind (en de mens) geprikkeld moet worden opdat er een betere en schonere wereld zal ontstaan. Daartoe dient het stads beeld binnen de Singelgracht te wor den beschermd.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1991 | | pagina 33