30 den wordt, zodat in ieder geval de beeldbepalende functie voor de om geving gehandhaafd blijft. Maar later blijkt dat hergebruik in de ogen van Merkelbach toch vaak niet meer dan surrogaat is. De ka tholieke liturgie verleent het gebouw een toegevoegde waarde. 'Ja, ik ben nog steeds katholiek. Praktizerend maar zeker ook kritisch. Mijn kerk is de Sint-Nicolaaskerk. Gelukkig is dit gebouw nog steeds als kerk in ge bruik. Nog altijd kan hij kwaad wor den op de wijze waarop drie kerken rond zijn woonhuis verkwanseld wer- baasd hoezeer ik erbij betrokken raakte. Bijna twee maanden legde ik dagelijks het proces vast. Ik zat er soms al om zes uur 's ochtends van wege het juiste licht, kwam 's avonds weer terug, nieuwsgierig naar welk stuk nu weer naar beneden was ge haald.' Toen er nog slechts een muur overeind stond, zat meneer Merkelbach nog steeds te tekenen. De pastoor die langs fietste raakte bijna geïrriteerd toen hij hem daar weer zag zitten: 'Hou nu toch eens op, Merkelbach'. 'YYT Tekening nieuwbouw-ontwerp voor Muiderkerk in combinatie met nieuwbouw Tropenmuseum. den. Eerst zag hij de Vondeistraat- kerk( 1873, P. J. H. Cuypers) tot kan toorruimtes verbouwd worden en niet veel later werden de Vincentius (1901C. Dessing) en De Liefde (1885, P. J. H. Cuypers) afgebroken: 'Nu die twee gesloopt zijn besef je dat de Vondelkerk, de kleinste van de drie, natuurlijk als kerk gehand haafd had kunnen en moeten blij ven'. 'Hou nou toch eens op' Na de Vincentiuskerk, waarover Heemschut al eerder berichtte, legde Merkelbach afgelopen zomer ook de afbraak van De Liefde (eigenlijk: kerk van Nicolaas en Barbara) aan de Amsterdamse Bilderdijkstraat/Da Costa kade nauwgezet vast. 'Bij de sloop van De Liefde was ikzelf ver- Maar Merkelbach tekende door, tot de totale kaalslag toe. Als om zijn betrokkenheid te tonen merkt hij op: 'De sleutel van de kerk zit nog aan m'n bos'. Een kerk, waarvan Merkelbach de verwoesting door brand vastlegde is de Muiderkerk in Amsterdam. Gelukkig kan de toren van deze kerk blijven staan. De kerk zelf wordt waarschijnlijk afgebroken. In de plaats ervan komt een nieuw kerke lijk centrum, gecombineerd met nieuwbouw voor het Tropenmuseum. 'Als ik klaar ben valt er iets van me af, ben ik leeg. Ben ik blij dat het af is. Een vreemd gevoel ook: gedepri meerd door de sloop en voldaan dat ik het stap voor stap heb kunnen vastleggen'. 'Een vormgegeven rouwproces', zo typeerde dr. P. C. J. van Dael bij de opening van een tentoonstelling ooit Merkelbachs werk. 'Vormgeven' - uiteraard - want Merkelbach is tenslotte kunstenaar. En hoewel het hem daar in eerste instantie niet om te doen is, blijkt de sloop onvermij delijk zijn eigen schoonheid op te roepen: het fraaie strijklicht dat op eens het koor binnenvalt na de sloop van de zijbeuk, de plotselinge door kijk op de Westertoren, het contrast tussen het kwetsbare Mariabeeld en de machtige hijskraan. Merkelbach ziet het en legt het vast, gedetail leerd en impressionistisch. Het is zijn - bescheiden, zo meent hijzelf - bijdrage aan het behoud van het neo-gotische erfgoed. Van verde re inmenging ziet hij bewust af: 'Ik zit in geen enkele commissie, dan moet je maar diplomatiek zijn en dat wil ik niet, ik wil vrij zijn. Al mijn woede stop ik in mijn tekeningen.' Merkelbach heeft weliswaar van en kele gebouwen schilderijen hangen, ook kan hij wat aquarellen laten zien, maar het merendeel van zijn werk bestaat uit pen- of contétekeningen. 'Jij maakt nu met een pen notities van wat ik zeg. Zo doe ik het ook. Ik maak notities van wat ik zie. Ik wil zo direkt mogelijk werken. Daarom ge bruik ik een pen. Omdat ik toch meer wil vastleggen dan een impressie, kom ik een dag later nog een keer terug. Dan versterk ik de accenten, waardoor het gebouw vrij in zijn om geving komt te staan.' Na een groot aantal tekeningen van de kerk laat Merkelbach tenslotte wat foto's zien, van hem gemaakt terwijl hij op z'n krukje aan het werk is. Het zijn ontluisterende plaatjes in typisch Amsterdamse decors: een natte stoep, dubbelgeparkeerde auto's, op de achtergrond schittert de lichtbak van een snackbar. Lege beelden zonder een herkennings punt. Door de tekenende figuur van Merkelbach vermoed je de kerk in de onmiddellijke nabijheid, maar je ziet haar niet. Juist het besef van haar bestaan maakt de kerk op de foto's zo nadrukkelijk afwezig. Ongewilde symboliek van een amateurfoto graaf. Even dominant zal de kerk en kele weken later ook in het straat beeld ontbreken. Een expositie van het werk van Mer kelbach is in voorbereiding. Deze vindt in het voorjaar plaats plaats in het museum voor Religieuze Kunst, Vorsteburg 1, Uden (NB)

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1991 | | pagina 30