Kitihs s.-spï; Noten Literatu u r 26 waarvan er maar een twintigtal kun nen worden ingewilligd. In deze ca tegorie komen regelmatig postzegels voor met voorstellingen van oude en moderne bouwkunst, nieuwe richtin gen in de architectuur, monumenten van bedrijf en techniek, varende mo numenten en voorstellingen ontwor pen door architecten. Voor 1940 zijn er geen postzegels verschenen met architectuur. Wel werden af en toe architecten uitge nodigd ontwerpen te maken. Niet al leen De Bazel, maar ook M. de Klerk leverde in 1923 een ontwerp; dit was het resultaat van een prijsvraag die werd uitgeschreven door de Vereni ging voor Ambacht en Nijverheids kunst. Tegelijkertijd verscheen in de stijl van de Amsterdamse School een aantal PTT gebouwen ontwor pen door de Rijksbouwmeester J. Crouwel (1885-1962), waarvan Hilversum (Dudok) Postkantoor (Bremer) en Shell-gebouw (Oud) Den Haag, Beurs (Berlage) en de Van Nellefabriek (Brinkman van der Vlugt). De tekeningen zijn van F. Lammers en A. Fredericks. Een serie met moderne architec tuur volgde in 1969; het Henny-huis in Huis ter Heide (1915) van R. van 't Hoff, het Rietveld-Schröderhuis (1924) in Utrecht, Duikers Open- luchtschool(~\936) en Van Eyck's Burgerweeshuis (1960) in Amster dam en het Congresgebouw in Den Haag van Oud (1969). De tekenin gen zijn gemaakt door de schilder Rein Draijer, die inmiddels een vijf tigtal postzegels heeft ontworpen. Bladerend door de Speciale Cata logus, die jaarlijks door de Neder landse Filatelistenvereniging wordt uitgegeven, komt men regelmatig af beeldingen tegen die betrekking een fluorescerende stift de woorden Utrecht en Universiteit. Voor de Dom koos Cornet een combinatie van een tekening van Saenredam en een foto, duidend op oud en nieuw. De Heemschutzegel toont een gravure van het Duitse Huis, het zorgenkind van de Bond, met erachter een foto van 'moderne' lucht geprojecteerd. Het lijkt allemaal betrekkelijk een voudig, maar voordat de postzegel bij het postkantoor ligt, is er een lan ge periode van voorbereiding aan vooraf gegaan. Gesprekken met aanvragers, zoeken naar een ge schikte ontwerper, ontwerpfase, drukfase en uiteindelijk de emissie. En dan te bedenken dat deze kunst werkjes slechts gedurende een maand bij de postkantoren te koop zijn. De waarde is na gebruik gelijk geworden aan die van het adres en de envelop, maar kan na verloop ryrvvzaTT JlSMJi NEDE RIL ANP In 1955 gaf de PTT een serie uit van bekende voorbeelden uit de Nederlandse architectuur. Lammers en Fredericks tekenden het stadhuis van Dudok in Hilversum, het Haagse Shellgebouw van Oud, de Beurs van Berlage in Amsterdam, het Haagse stationspostkantoor van Bremer en de van Nelte-fa- briek van Brinkman en Van der Vlugt te Rotterdam. dat in Utrecht (1924) en Amsterdam (1927) zich nog in redelijk oorspron kelijke staat bevinden. In 1933 ont wierp Piet Kramer twee zegels met betrekking tot het reddingswezen; waarvan één het op te richten monu ment in Den Helder verbeeldt, dat hij in 1934 voltooide. In 1970 waren het de architecten Graatsma en Slothouwer, na 1933 de eersten, die een ontwerp voor een postzegel leverden. Ze ontwier pen de kinderzegels met kubische voorstellingen, hetgeen een gevolg was van het feit dat zij in hetzelfde jaar op de Biënale in Venetië het re sultaat exposeerden van jarenlang onderzoek naar de mogelijkheden van de kubus. De laatste in deze reeks zijn de zegels met afbeeldin gen van het Paleis op de Dam naar een ontwerp van Jo Coenen (1982). Pas na de Tweede Wereldoorlog zien we gebouwen op postzegels. De zomerzegels van 1948 tonen de Ridderzaal, de Paleizen op de Dam en aan de Kneuterdijk en de Nieuwe Kerk. Ze werden uitgegeven ter ere van de inhuldiging van Koningin Ju- liana. De zomerzegels van 1951 wa ren gewijd aan kastelen. In 1955 ver schijnt er een serie met voorbeelden van moderne architectuur: stadhuis hebben op de bouwkunst; moderne architectuur, vestingwerken, kaste len, stads- en dorpsgezichten, brug gen, gebouwen van bedrijf en tech niek enz. Met het tot stand komen van een serie bijzondere postzegels is van aanvraag tot emissie onge veer een jaar gemoeid. In de jaarlijk se uitgave: 'De Nederlandse Postze gels'2 kan men deze weg op de voet volgen. De boekjes verschijnen van af 1970 en zijn op zich kunstwerken van grafische vormgeving. In de uit gave 1986 lezen we hoe de 'Heem schut Jubileumzegel' tot stand is ge komen. In dat jaar waren er een aan tal redenen om een Utrecht-serie uit te geven: de Restauratie van de Dom voltooid, 350 jaar Universiteit en Heemschut viert haar 75-jarig be staan. 75 jaar is geen jubileum waar voor de PTT in de regel een zegel uit geeft. In dit géval kon Heemschut 'meedoen' met Dom en Universiteit. De ontwerpen zijn van Baer Cornet (Venlo 1937). De basis voor het ont werp gold een herdenking, 'een vroeger-nu situatie', aldus Cornet. Voor de Universiteitszegel gebruikte hij een proclamatie, die aan de be volking van Utrecht de oprichting van de Universiteit bekend maakte. Hij markeerde op moderne wijze met van jaren weer sterk in waarde stij gen als verzamelobject. 1 Het PTT Museum bevindt zich aan de Zeestraat 82 te Den Haag. 2 Zie: Nederlandse Postzegels; ach tergronden, emissiegegevens, vormgeving en poststempels. Deze uitgave verschijnt jaarlijks sedert 1970 en is een gemeenschappelij ke uitgave van de PTT en de SDU. - Architectuur en Postzegels; een uitgave van de Kon. Mij tot de Be vordering der Bouwkunst Bond van Nederlandse Architecten; tekst Paul Hefting. 1988. - 'Kunst en vormgeving bij de PTT' In: Kunstschrift, openbaar kunst bezit, 29 (1985), afl. 5 (okt/nov); verschillende bijdragen. - Speciale Catalogus van de post zegels van Nederland, Curacao, enz.; 50e editie 1991uitg. v.d. Ned. Vereniging van Postzegel handelaren te Den Haag.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1991 | | pagina 26