Architectuur en postzegels Annemarie ten Cate 25 Wat is er vergankelijker dan de postzegel? Kopen, likken, plakken, brievenbus, stempelen, brievenbus, prullenbak; dat is de simpele, meest gangbare weg van de postzegel. Toch kleeft er meer aan een postzegel dan men zo op 't eerste gezicht zou denken. In de 'Speciale Catalogus van postzegels' kan men zien welk een ontwik keling de Nederlandse zegel in bijna anderhalve eeuw heeft doorge maakt. Van een saaie, muntachtige voorstel ling in 1852 tot een minikunstwerk, met voorstellingen uit ons dagelijks levne of juist uit vervlogen tijden. De postzegel intrigeert jong en oud. Heeft U niet ooit postzegels ge- spaard?Het is de jurist Jean Frangois van Royen (1878-1942) ge weest die zich als eerste heeft inge zet voor kunst en vormgeving bij de PTT, bij welk bedrijf hij sedert 1904 in dienst was. Met een voorliefde voor typografie bekwaamde hij zich in de boekdrukkunst. In 1912 gaf hij af op het drukwerk van de PTT met de woorden:het Rijksdrukwerk is leelijk, leelijk, leelijk, d.i. driewerf leelijk, in lettervorm, in zetwerk en in papier...' In 1913 werd hij betrokken bij het ontwerp van de Jubileumzegels die de Nederlandse onafhankelijkheid moesten gedenken. Hij verzocht de architect K. P. C. de Bazel een ont werp te maken. Na wat strubbelin gen van de kant van de directie en de verantwoordelijke minister werd uiteindelijk voor het ontwerp van De ingangspartij van het gebouw de deur te vervangen door de postze gel. Het feit dat Van Royen de voor keur gaf aan een man als De Bazel voor het ontwerp, betekende een ommezwaai in het traditionele post bedrijf. Van Royen bekwaamde zich verder in de typografie en de grafi sche kunst; hij kocht zelfs privé een Pisarro Pers, waaromheen hij regel matig kunstenaars verzamelde. In 1920 werd Van Royen be noemd tot Algemeen Secretaris van het Hoofdbestuur. Hij wist een aan tal bekende kunstenaars aan het werk te zetten. Niet alleen de Bazel, maar ook De Klerk, De Roos, Van Konijnenburg, Van de Vecht, Lion Cachet, Toorop, Sluyters, Piet Zwart en vele anderen werden uitgenodigd postzegelontwerpen te maken. PTT-stijl? Van Royens vooruitstrevende en es thetische invloed gold niet alleen het postzegelbedrijf. Maar hij bemoeide zich ook met de ontwerpen van brie venbussen, bestelwagens, inrichting, yO +3° i Nederland Nederland »o»>9osmofi arutooaa wiwt6bsw(jk uerneiuaa De zomerzegels van 1985 hadden als thema: kerkgebouwen. Van links naar rechts de Sint-Maartenskerk te Zaltbom- mel, de Synagoge van Winterswijk, de Doodsgezinde kerk te Bolsward en de Sint Janskatherdaal in Den Bosch. De te keningen zijn van Kees Kelfkens. Bazel gekozen. De zegels, met de beeltenissen van Koning Willem I, II en III en Koningin Wilhelmina, zijn een duidelijk teken van de tijd; de or namenten zijn vergelijkbaar met die welke De Bazel gebruikte bij zijn bankgebouw (ABN) in Amsterdam. Tijdens het diaprogramma in het PTT Museum1 wordt deze overeen komst op een aardige manier ver beeld door bij een opname van de stempels, lampen en dienstgebou wen. Alles moest het wezen van de nieuwe tijd weerspiegelen en ge schiedde vaak in de stijl van de Am sterdamse School of de Nieuwe Za kelijkheid. Was er toen al sprake van een PTT huisstijl? Na zijn benoe ming bleef Van Royen invloedrijk, al hoewel hij steeds meer in beslag werd genomen door bestuurlijke be slommeringen. In 1941 werd hij op gepakt door de Duitsers; hij werd er (onterecht) van beschuldigd mede verantwoordelijk te zijn voor een pro testdocument tegen de instelling van de Kultuurkamer. Van Royen over leed in 1942 in het concentratiekamp Amersfoort. In 1945 werd de Dienst voor de Esthetische Vormgeving (DEV) opgericht om het werk van Van Royen voort te zetten. '(Sedert 1989 heet de dienst officieel PTT Nederland Kunst Vormgeving). De DEV wil een evenwicht bereiken tus sen de wereld van een groot, am bachtelijk, dienstverlenend en tech- 1 nederland60c nederlandSOc In 1986 werd ter gelegenheid van het 75-jarig bestaan van Heemschut een postzegel uitgege ven, die een gravure toont van het Duitse Huis uit de 14de eeuw, voor het herstel en herge bruik waarvan Heemschut zich inspant. In dit jaar werd ook de restauratie van de Utrechtse Dom geëeerd. Beide tekeningen zijn van Baer Cornet. nisch geavanceerd bedrijf en de we reld van de grillige en a-functionele beeldende kunst en de ongrijpbare, vaak trendgevoelige vormgeving', al dus Paul Hefting, stafmedewerker DEV in Kunstschrift. Dit leidt bij toe passing in architectuur, industriële en grafische vormgeving wel eens tot controverses. De Dienst staat een moderne, geavanceerde kunst voor en wat de zegels betreft wil men dat deze een eigentijds karakter dragen, daarom worden veel jonge kunstenaars aangetrokken. Visitekaartje Postzegels zijn onder te verdelen in twee categorieën: De permanente zegels, de Koninginne- en cijferze- gels en de bijzondere zegels als zo mer-, kinder-, Europazegels. De jaar lijkse uitgifte van bijzondere zegels geschiedt meestal in samenwerking met comités. Juist omdat ze een ex tra bijslag hebben moeten ze een breed publiek aanspreken. Postze gels kunnen beschouwd worden als het 'visitekaartje' van de PTT, men streeft naar diversiteit en kwaliteit. Op het formaat van 2 x 3 cm is de ontwerper dan ook redelijk vrij. Per jaar komen er ca. 200 aanvra gen binnen voor bijzondere zegels,

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1991 | | pagina 25