Hans Bollebakker werd hij ook uit de Palts verdreven en vestigde zich in 1620 in Neder land. In dat jaar logeerde ook hij in de Berckepoort. Het moet hem vreemd te moede zijn geweest te vertoeven in het geboortehuis van zijn moeder en in het huis waar zijn grootmoeder haar huwelijk met Wil lem van Oranje was begonnen nadat ook zij was gevlucht om het geloof, en, ironie van het lot, toevlucht had gevonden bij zijn grootvader Frede- rik ///van de Palts, die Heidelberg een toevluchtsoord voor Protestant se bannelingen had gemaakt. Frede- rik V bouwde later een Paleis te Rhenen waarvan geen steen op de andere is blijven staan. Zal het beter aflopen met de Berckepoort? Toen in 1911 de gemeente het fraaie en voorname huis wilde afbreken brak er een storm van verontwaardiging los in de burgerij - wij veronderstel len dat mannen als Overvoorde, de archivaris, en Van der Kaa, de be kende restauratiearchitect, het pro test hebben aangevoerd - en het ge bouw werd gespaard. Verminking dreigt Thans wordt het bedreigd door een niet anders dan barbaars te noemen ingreep en de Dordtse burgerij weet van niets. In werkelijkheid stelt de gemeente - niet gehinderd door de Rijksdienst voor de Monumenten zorg die het formeel voor het zeggen heeft - sloop van grote delen van de bekapping voor en zware verminking van de rest. En dat nog wel voor een nieuw ruimtegebruik waarvan het maatschappelijk voordeel nihil is, aangezien de gewenste ruimte veel beter door restauratie in plaats van de nu voorgestelde verbouwing van het huidige pand kan worden verkre gen. Om de bouwkundige toestand van dit gehele complex duidelijk te maken, moet nog iets over de eige- naars worden gezegd. Huybert Tack, die in 1544 uit Em merik naar Dordt was verhuisd, had het huis gekocht. Als wijnhandelaar gebruikte hij de kelders en hij heeft waarschijnlijk de eerste zaal aan de Hotkant vernieuwd. De Hotkant of achterzijde is de Noordoostwand die aan een binnenplein ligt tegenover de zijgevel van de Augustijnenkerk - iets verder in die richting ligt het Au gustijnenklooster of Hof. Deze zaal heeft prachtige Renais sance consoles die van het midden van de 16de eeuw dateren. De orna mentiek is beïnvloed door de uitbun dige decoratiestijl uit Antwerpen die werd gepropageerd door prenten van Cornelis Floris, Frans Huys en Cornelis Bos. Soortgelijke consoles zijn zeldzaam in de Noordelijke Ne derlanden, we vinden ze b.v. in het Haagse Stadhuis (1565) en het Hoornse St. Jansgasthuis (1563). Tacks dochter Wilhelmina trouwde met Matthijs Berck, eveneens een wijnhandelaar - naar wie het com plex, bereikt door een poort aan de Voorstraat, 'Berckepoort' is ge noemd. Aangezien Alva, die in 1570 elders in de stad had gelogeerd, in 1572 bij Berck logeerde, is het niet onwaarschijnlijk, dat deze Matthijs Berck de grootse 16de-eeuwse uit breiding heeft verwezenlijkt, niet lang na 1563 toen hij eigenaar werd. Aan de Nieuwstraat-zijde toont het pand laat-gothische gevels en elementen, waarachter thans gedeeltelijk een dienstwoning is ingericht. Matthijs Berck heeft niet als een barbaar af gebroken wat hij kon afbreken, maar met zeker respect voor het verleden heeft hij de achtergevel van het lan ge Gothische huis in zijn gevelwand geïncorporeerd, twee Gothische moerbalken een kwartslag gedraaid en de spiltrap op haar plaats gela ten. Hoe Matthijs' Hofgevel eruit heeft gezien is niet bekend. Er zijn geen oude afbeeldingen en het steekt na melijk precies om die paar jaren om 1565. In 1546 - het jaar van het eer ste Renaissance stadhuis, dat van 'Utrecht - was het volstrekt duidelijk dat de nieuwe stijl een strikt horizon tale afsluiting van de gevel vereiste. Het werd een categorische impera tief: Dordrecht had een ouderwets stadhuis en toen Philips II de stad bezocht in 1549 werd het in allerijl aan het decorum aangepast door onder meer de grote topgevels te la ten sneuvelen. Consoles Toen de Berckenpoort Princessehof werd greep Matthijs de gelegenheid aan om op stadskosten grote her stellingen te doen, nieuwe kozijnen b.v. waarmee hij in het uiterlijke as pect de zo gewenste eenheid bracht. Zowel in de Gothische huizen aan de Nieuwstraat als aan de Hofzijde zijn toen de voorname hoge vensters aangebracht met de bogen waarin als vulling de voor onze ogen nog zo gothische driepas opvallen. Dat mo tief is echter juist in Dordrecht heel lang, tot diep in de 17de eeuw, toe gepast - en bij de traditionele huis jes van het 'Dordtse type' nog wel la ter, althans in herstelwerk. In het in terieur zal Berck in 1575 de consoles van zijn schoonvader extra aanzien hoogte) hebben gegeven door zijn eigen consoles van ca. 1563 met leeuwenkoppen er onder te schui ven, en door nieuwe consoles met grillige spijkerachtige knoppen in het achterste stuk aan te brengen. Dit is althans een plausibele verklaring waarom we in het eerste stuk tel kens twee consoles onder elkaar vinden waarvan de bovenste iets uit de muur is geschoven om goed zichtbaar te blijven. Zo een verbou wing had het voordeel dat noch bui ten door de traditionele driepas noch binnen door de fantastische leeu wenmaskers een zichtbare politieke keuze werd gemaakt in een woelige tijd. Anderzijds was het resultaat het grootste en voornaamste woonhuis van Dordrecht. Ondanks verminkin gen in de loop der tijd, waarbij we voornamelijk moeten denken aan het verlies van de grote 16de- en 17de- eeuwse schoorsteenmantels, is de Berckepoort nog steeds het omvang rijkste en gaafste van de enkele ge bouwen uit de 16de eeuw die ons nog resten in Dordrecht. Verbouwingsplan deugt niet De verbouwingsplannen behelzen naast de verwijdering van de nog gave 16de eeuwse dakspanten en de verwijdering van de zadeldaken ook de sloop van de laat-gotische spiltrap, het storten van een beton nen vloer in de kelders en een aan bouw in staal-glas-aluminium en wit te verblendsteen. Die aanbouw wordt juist geplaatst tegen de eind- gevelwand die in 1986 nog voor meer dan 100.000 gulden is geres taureerd. Ook de kap was in de ze ventiger jaren al eens voor een der gelijk bedrag aangepakt, alles met subsidie van de rijksdienst. Tegen de goedkeuring door de mi nister heeft de Bond Heemschut be roep aangetekend. Daarop is nog geen uitspraak gekomen. Wel is er een - men zou het tussenvonnis kunnen noemen - uitspraak van de voorzitter van de afdeling recht spraak van de Raad van State. Deze heeft het verzoek van de Gemeente Dordrecht om - vooruitlopend op de uitspraak in beroep - maar alvast te beginnen met het werk, afgewezen. Ook de monumentenraad heeft als zijn mening te kennen gegeven dat de toestemming nooit verleend had mogen worden voor dit plan. Er is dus nog hoop voor dit zo fraaie en belangrijke pand. drs. J.J. Bollebakker, monumenten historicus en bestuurskundige, is lid van Heemschut en voorzitter van de Stichting voor stad- en landschaps behoud.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1990 | | pagina 7