Autoroutes en monumentenzorg Brieven 10 en het regelen van goed toezicht vol doende zijn. Nouwen is dus niet zo bang voor een teveel aan belangstel ling. Maar voor de '400.000 mensen', die in de zomer dagelijks naar Thorn gaan moet je natuurlijk wel extra maatregelen nemen. Heemschut zal als organisatie ook beslist geen moei te hebben met de toenemende inte resse voor monumenten. De toeris ten-borden, die de ANWB al sinds 1935 bij historische gebouwen zet, zijn ons uiterst welkom. Fusie met IBI De jaarvergadering van Europa Nos- tra nam in Den Haag ook het besluit een fusie aan te gaan met het Inter nationaal Kastelen Instituut. De bre dere scope van Europa Nostra vorm de geen bezwaar om te fuseren. De gefuseerde organisaties zullen offi cieel gevestigd zijn in Montreux maar hun uitvoerend bureau in Den Haag hebben. Gedurende de beginperiode van de fusie zal het IBI zijn bureau op Kasteel Rosendael nog behouden. Het IBI heeft intussen zelf ook be sloten tot de fusie zodat binnenkort de onderhandelingen over de uitwer king kunnen beginnen. De organisatie van het Europa Nostra Congres was - hoe kan het ook anders met Heemschut als gast heer - prima in orde. De lunch vrij dag in het Haagse hotel Bel Air zag er goed uit en de ontvangst met name 's avonds in het Nederlands Danstheater was royaal. De moder ne balletten van Kylian brachten veel buitenlanders in verrukking en de borrel daarna was erg gezellig. Als onderbreking van het congres was ook de stadsrondrit door Den Haag erg interessant. De gasten werden getracteerd op veel jonge Haagse bouwkunst zoals het mooie, strakke Gemeentemuseum van Ber- lage en de prachtig gerestaureerde Papaverhof van architect Jan Wils. Het programma zaterdags in Utrecht kon ik helaas niet meemaken en de excursies naar de Deltawerken en Middelburg heb ik al dikwijls ge maakt. Zowel het Utrecht-program ma als het programma in Zeeland vielen uitstekend in de smaak, zo viel algemeen te beluisteren. Behalve resoluties over de nieuwe campagne en de fusie met IBI wer den er ook nog enkele aangenomen over (bedreigde) cultuurmonumen ten. De conferentie verwelkomde het voorstel van de Deense minister van milieu om de fortificaties van kasteel Kronborg, die in de vorige eeuw wer den vernietigd weer op te bouwen. Verder zal Europa Nostra er bij de Ierse autoriteiten op aan dringen de aanleg van een thema-park bij de Rots van Cashel geen doorgang te laten vinden en naar een andere lo catie te zoeken. Het monument zou te sterk worden aangetast. Ook werd er een resolutie aange nomen, die een Nederlands monu ment betreft. Het gemeentebestuur van Vleuten-De Meern overweegt toestemming te geven voor de bouw van huizen en de aanleg van een weg op de plaats van een oud Ro meins castellum. De conferentie gangers vrezen, dat hierdoor zeer waardevolle archeologische restan ten, in het bijzonder het badhuis, zul len worden vernietigd. Zij dringen er bij de gemeente op aan de grote waarde van deze archeologische overblijfselen te erkennen. Het ther- mencomplex inclusief badhuis zou kunnen worden gered door de nieu we weg meer naar het noordwesten te verleggen en de bouw van huizen ter plaatse niet door te laten gaan. Tenslotte verwelkomde de conferen tie het initiatief van de commissie van de Europese Gemeenschap om een discussie te entameren hoe de kwaliteit van het stedelijk milieu te verbeteren. In Heemschut (1989, 9/10) worden een drietal autoroutes besproken die de Brabantse VVV in opdracht van Gedeputeerde Staten heeft uitgestip peld. Door middel van deze routes zouden meer mensen naar monu menten en musea moeten worden gelokt. De plannenmakers zijn nog niet tevreden. Pas in 1992 zal het project worden afgerond. Heemschut-redacteur Bert Franssen was zo sportief om één der nieuwe autoroutes te gaan fietsen. Blijkens zijn artikel: 'Moe maar voldaan terug van fietstocht langs Westbrabantse monumenten' viel dat lang niet mee. De heer Franssen vermeldt niet wat hem ertoe heeft gebracht om de fiets te pakken, maar bezwaren tegen het gebruik van de auto als toeristisch vervoermiddel zou één van de mo tieven kunnen zijn. Het aandeel van het wegverkeer in de productie van 'zure regen' mogen bekend worden verondersteld en de gevolgen zullen een ieder verontrus ten die gevoel heeft voor de belan gen van komende generaties. Of Gedeputeerde Staten van Brabant oog heeft voor de schadelijke milieu effecten van het autoverkeer valt te betwijfelen; haar opdracht heeft ze althans niet beperkt tot fiets- en wan delroutes. In een tijd waarin met klem wordt aangedrongen op maatregelen ter beperking van het particuliere auto verkeer, is het niet passend om dat autoverkeer te stimuleren middels autoroutes. Het zou dan ook ver standiger zijn als alle bestaande au toroutes zouden worden opgeheven. De kans dat de ANWB dit in overwe ging wil nemen is weliswaar gering, maar wellicht dat ze onder druk van leden tenminste haar plaats binnen de autolobby zou willen opgeven. Ook de NCRV geeft blijk van weinig verantwoordelijkheidsgevoel zolang ze een TV-uitzending als 'Weg van de snelweg' blijft continueren. Het lijkt me niet juist om mensen te sti muleren monumenten en natuurge bieden te bezoeken op een wijze die bijdraagt aan hun aantasting. In dit opzicht is autotoerisme strijdig met de voornaamste doelstelling van Bond Heemschut: de bescherming van cultuurmonumenten. De belangstelling voor het eigen culturele erfgoed kan dan ook beter worden aangewakkerd door mensen ertoe te bewegen om te voet of per fiets het één en ander zelf te gaan ontdekken, dan door ze met de auto van het ene monument naar het an dere te laten rijden. In het boven aangehaalde artikel doet de heer Franssen verslag van een dergelijke ontdekkingstocht; hij ziet meer dan in de boekjes staat aangegeven. De TV is een goed medium om te la ten zien hoeveel er te voet vanaf het station of de bushalte te ontdekken valt. Ook de plaats van de fiets in het toeristenverkeer zou kunnen worden versterkt door informatie over monu menten en musea te koppelen aan voorlichting over fietsverhuur. Plaat selijke VVV's zouden hier handig op kunnen inspelen met informatiefol ders. Het is niet te hopen dat andere provincies het voorbeeld van Bra bant gaan volgen en ook monumen tenroutes voor auto-toeristen zullen uitzetten. Wellicht dat Bond Heem schut tegen die tijd zijn bezwaren hiertegen zou kunnen kenbaar ma ken. Dr. A. Mabelis Amerongen

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1990 | | pagina 10