RESTORiïï:
gosman kraan
conservation supplies
materialen voor conservering en restauratie
50
ten. Op grond van ervaring kun je
een goede calculatie doen, maar
toch gaat ieder bedrijf wel eens de
mist in.
Jacobs: 'Verder moet je je onder
aannemers uitkiezen. Ook dat is niet
eenvoudig. Het moeten betrouwbare
bedrijven zijn, niet iedereen verstaat
het vak. Een onderaannemer die
geen ervaring met restaureren heeft
- dat kun je wel vergeten. Zelfs slo
pen kun je niet zonder meer aan ie
dereen overlaten. Het is bij oude
panden een kwestie van stukje voor
stukje bikken en uittanden. Meestal
is er sprake van achterstallig onder
houd en dan moet je oppassen. Dan
kun je er niet zomaar tegenaan knal
len. Soms moet een gevel bijvoor
beeld gestut worden.'
Muziekkoepel
Uiteraard heeft Thijssen haar para-
depaardjes. De Oosterkerk (met als
architect onder anderen Sier van
Rhijn). Het Joods Historisch
Museum (samen met Jurriëns). Pa
leis Soestdijk. Feiix Meritis. De Wil
lemspoort. De Haarlemmerpoort. De
overkappingen van het Centraal Sta
tion.
Restauratie van de muziekkoepel
in het Vondelpark is een van de pro
jecten waarmee Thijssen Bouw op
dit ogenblik bezig is. Thijssen treedt
zelfs op als hoofdsponsor, twee van
de drie benodigde ton is van het be
drijf afkomstig. Even voorbijgaand
aan ideële motieven is het ook goed
gezien van het bedrijf. Dat blijkt als
ik in het weekend even langs wan
del. Het is warm en niet rustig, inte
gendeel, ik ben hier op het drukste
punt van het park en kom vandaag
slechts voetje voor voetje vooruit. Ik
loop rond een vijver met een eiland
je, dat is uitgespaard voor de welge
vormde stalen muziektent uit 1873,
gebouwd onder supervisie van L. P.
Zocher. In de onmiddellijke omge
ving liggen grote terrassen, speel
plaatsen, een podium voor rockgroe
pen. Een bonte verzameling mensen
is hier bijeen. Buikige oudere jonge
ren in bermuda-shorts, rock
liefhebbers, halfnaakte jongens, bab
belend óver onderwerpen van alle tij
den, gezinnetjes rond een ijscoman,
in het gras rustende toeristen. Op
het eilandje in de vijver staat de bijna
gerestaureerde muziektent mooi te
wezen.
Thijssens klus viel enigszins te
gen, het staalwerk was veel erger
verrot dan men had gedacht. De
dakconstructie bestaande uit hout en
staal, moest bijna geheel vernieuwd
worden. Je vergist je volgens Jacobs
wel vaker. Je verwijdert een stukje
stucwerk, en dan blijkt er niets meer
achter te zitten... De staalconstructie
moest geheel vernieuwd worden,
ook de vloer begon in te storten.
Anti-graffiti
Het is tegenwoordig zeker in Amster
dam geen sinecure om gebouwen te
restaureren. Als je met alles reke
ning gehouden denkt te hebben blijkt
een pas vernieuwde constructie 's
morgens vroeg ineens overdekt met
het graffiti van een jeugdige cultuur
barbaar. 'Wij hebben de tent gepre
pareerd met een speciale laag,
waardoor de graffiti niet pakt,' zegt
Jacobs. 'U kunt het vergelijken met
een glas bier. Als het glas vet is
schuimt het bier niet.' Hij pakt een
geplastificeerde folder van zijn be
drijf ('Thijssen Bouw herstelt en res
taureert') en schrijft er met een vilt
stift op. In een oogwenk verwijdert hij
de inkt weer met zijn vinger. 'Als een
onderlaag ruig en poreus is blijft de
graffiti hangen, maar wij zorgen dat
er als het ware een filmlaagje over
de ondergrond komt. Op een pand
als Herengracht 600 hebben we iets
dergelijks gedaan. De onderkant, tot
de bei-etage zeg maar, hebben we
gestukadoord en voorzien van anti
graffiti. Je kunt de kans op graffiti
overigens sterk verkleinen door het
spul - gesteld dat het wèl pakt - snel
te verwijderen. Rotzooi trekt rotzooi
aan. Maar een opgeruimde kamer
hou je eerder netjes.'
Remonstrantse Kerk
Een pand dat Thijssen pas onder
handen heeft gehad is de Remon
strantse Kerk aan de Keizersgracht.
Een schuilkerk, achter een aantal
grachtenhuizen gelegen, (zie foto)
Nauwelijks klaar is het al in het Ne
derlandse wereldnieuws beland.
Want de VARA verzorgt dit jaar de
uitzendingen van 'Sonja op...' vanuit
de kerk.
Het gebouw is er volgens Jacobs
heel geschikt voor. Het is een sfeer
volle ruimte, de kerkzaal heeft twee
gaanderijen van waaruit het publiek
op de show kan neerkijken, net zoals
in de Brakke Grond destijds. Jam
mer alleen dat er dubbele ramen
moesten komen om het geluidsni
veau naar buiten en binnen te tem
peren. Er staan nog meer culturele
uitzendingen vanuit de kerk op het
programma.
o.a. chemicaliën in kleine hoeveelheden
polyester foliën
renaissance wax
natuurlijke harsen
lineco products
preservation pencil
U bent van harte welkom op onze stand tijdens de beurs
Restauration '90 of op ons bedrijf in Zwanenburg, waar u
zich een beeld kunt vormen van de rest van ons leve
ringsprogramma. Dit omvat ondermeer materialen voor
de (grafisch) beeldend kunstenaar, bijzondere papieren
en handboekbindmaterialen.
22 t/m 24 oktober 1990
stand d 143
3e internationale vakbeurs voor restauratie-
en conserveringstechnieken
AMSTERDAM ral
dennenlaan 25, postbus 1, 1160 aa zwanenburg, tel. 02907-4164*