RESTORiïï: gosman kraan conservation supplies materialen voor conservering en restauratie 50 ten. Op grond van ervaring kun je een goede calculatie doen, maar toch gaat ieder bedrijf wel eens de mist in. Jacobs: 'Verder moet je je onder aannemers uitkiezen. Ook dat is niet eenvoudig. Het moeten betrouwbare bedrijven zijn, niet iedereen verstaat het vak. Een onderaannemer die geen ervaring met restaureren heeft - dat kun je wel vergeten. Zelfs slo pen kun je niet zonder meer aan ie dereen overlaten. Het is bij oude panden een kwestie van stukje voor stukje bikken en uittanden. Meestal is er sprake van achterstallig onder houd en dan moet je oppassen. Dan kun je er niet zomaar tegenaan knal len. Soms moet een gevel bijvoor beeld gestut worden.' Muziekkoepel Uiteraard heeft Thijssen haar para- depaardjes. De Oosterkerk (met als architect onder anderen Sier van Rhijn). Het Joods Historisch Museum (samen met Jurriëns). Pa leis Soestdijk. Feiix Meritis. De Wil lemspoort. De Haarlemmerpoort. De overkappingen van het Centraal Sta tion. Restauratie van de muziekkoepel in het Vondelpark is een van de pro jecten waarmee Thijssen Bouw op dit ogenblik bezig is. Thijssen treedt zelfs op als hoofdsponsor, twee van de drie benodigde ton is van het be drijf afkomstig. Even voorbijgaand aan ideële motieven is het ook goed gezien van het bedrijf. Dat blijkt als ik in het weekend even langs wan del. Het is warm en niet rustig, inte gendeel, ik ben hier op het drukste punt van het park en kom vandaag slechts voetje voor voetje vooruit. Ik loop rond een vijver met een eiland je, dat is uitgespaard voor de welge vormde stalen muziektent uit 1873, gebouwd onder supervisie van L. P. Zocher. In de onmiddellijke omge ving liggen grote terrassen, speel plaatsen, een podium voor rockgroe pen. Een bonte verzameling mensen is hier bijeen. Buikige oudere jonge ren in bermuda-shorts, rock liefhebbers, halfnaakte jongens, bab belend óver onderwerpen van alle tij den, gezinnetjes rond een ijscoman, in het gras rustende toeristen. Op het eilandje in de vijver staat de bijna gerestaureerde muziektent mooi te wezen. Thijssens klus viel enigszins te gen, het staalwerk was veel erger verrot dan men had gedacht. De dakconstructie bestaande uit hout en staal, moest bijna geheel vernieuwd worden. Je vergist je volgens Jacobs wel vaker. Je verwijdert een stukje stucwerk, en dan blijkt er niets meer achter te zitten... De staalconstructie moest geheel vernieuwd worden, ook de vloer begon in te storten. Anti-graffiti Het is tegenwoordig zeker in Amster dam geen sinecure om gebouwen te restaureren. Als je met alles reke ning gehouden denkt te hebben blijkt een pas vernieuwde constructie 's morgens vroeg ineens overdekt met het graffiti van een jeugdige cultuur barbaar. 'Wij hebben de tent gepre pareerd met een speciale laag, waardoor de graffiti niet pakt,' zegt Jacobs. 'U kunt het vergelijken met een glas bier. Als het glas vet is schuimt het bier niet.' Hij pakt een geplastificeerde folder van zijn be drijf ('Thijssen Bouw herstelt en res taureert') en schrijft er met een vilt stift op. In een oogwenk verwijdert hij de inkt weer met zijn vinger. 'Als een onderlaag ruig en poreus is blijft de graffiti hangen, maar wij zorgen dat er als het ware een filmlaagje over de ondergrond komt. Op een pand als Herengracht 600 hebben we iets dergelijks gedaan. De onderkant, tot de bei-etage zeg maar, hebben we gestukadoord en voorzien van anti graffiti. Je kunt de kans op graffiti overigens sterk verkleinen door het spul - gesteld dat het wèl pakt - snel te verwijderen. Rotzooi trekt rotzooi aan. Maar een opgeruimde kamer hou je eerder netjes.' Remonstrantse Kerk Een pand dat Thijssen pas onder handen heeft gehad is de Remon strantse Kerk aan de Keizersgracht. Een schuilkerk, achter een aantal grachtenhuizen gelegen, (zie foto) Nauwelijks klaar is het al in het Ne derlandse wereldnieuws beland. Want de VARA verzorgt dit jaar de uitzendingen van 'Sonja op...' vanuit de kerk. Het gebouw is er volgens Jacobs heel geschikt voor. Het is een sfeer volle ruimte, de kerkzaal heeft twee gaanderijen van waaruit het publiek op de show kan neerkijken, net zoals in de Brakke Grond destijds. Jam mer alleen dat er dubbele ramen moesten komen om het geluidsni veau naar buiten en binnen te tem peren. Er staan nog meer culturele uitzendingen vanuit de kerk op het programma. o.a. chemicaliën in kleine hoeveelheden polyester foliën renaissance wax natuurlijke harsen lineco products preservation pencil U bent van harte welkom op onze stand tijdens de beurs Restauration '90 of op ons bedrijf in Zwanenburg, waar u zich een beeld kunt vormen van de rest van ons leve ringsprogramma. Dit omvat ondermeer materialen voor de (grafisch) beeldend kunstenaar, bijzondere papieren en handboekbindmaterialen. 22 t/m 24 oktober 1990 stand d 143 3e internationale vakbeurs voor restauratie- en conserveringstechnieken AMSTERDAM ral dennenlaan 25, postbus 1, 1160 aa zwanenburg, tel. 02907-4164*

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1990 | | pagina 50