Monumentale schoorstenen 0 1! A. C. Barnard 38 Als de rook om je hoofd is verdwenen geven we de pijp aan Maarten. Een veelzeggende titel. De jongeren onder ons herkennen een gedeelte van een tekst van Boudewijn de Groot uit de jaren '70, de ouderen een bekend en veel gebruikt spreekwoord. Samen vormen zij het beeld van de verdwijnende fabrieksschoorsteen. In de jaren zeventig werden door be drijfssluitingen en gewijzigde produk- tieprocessen veel fabrieksschoorste nen overbodig. Elke week kon men in een krant wel een foto van een vallende pijp zien. Berekeningen hebben mij geleerd dat er tussen 1880 en 1960 in Neder land ongeveer 7000 tot 8000 schoor stenen gebouwd zijn. Daarvan onge veer 6000 door Nederlands grootste twee bedrijven, te weten Canoy- Herfkens uit Venlo en de N. V. Eerste Hollandsche Schoorsteenfabriek v.h. De Ridder Co. uit Den Haag. duktie haalde van meer dan 130 schoorstenen. Na 1970 was het met selen van schoorstenen vrijwel voor bij. De pijpen werden nu van beton gemaakt. Maar ook was de nood zaak van een schoorsteen veel min der geworden, het stoomtijdperk was immers voorbij en veel machines worden electrisch aangedreven. Waarom en hoe een schoorsteen bouwen? Met de komst van de stoommachine werd het industriële tijdperk ingeluid. Voor het functioneren van een c>. .*.v De geelrode schoorsteen van de voormalige textielfabriek van Jansen en Tilanus te Vriezenveen. Ook is bekend dat de levensduur van een schoorsteen volgens af schrijving 75 jaar is. Weinigen heb ben deze leeftijd gehaald, een pro- duktieproces bleef veelal niet onver anderd en ook produktieuitbreidin- gen vergden aanpassingen. Een groot aantal van de gebouwde pijpen diende als vervanging van een oude. Het hoogtepunt van de schoor- steenbouw lag in de dertiger jaren waarbij De Ridder soms een jaarpro- stoommachine had men hitte nodig die men verkreeg door verbranding van b.v. steenkool. Bij het verbran den komen er rook en gassen vrij. Om deze gassen af te voeren plaats te men een afvoerpijp bij het ketel huis waarin de stoommachine stond. De schoorsteen had echter nog een tweede doel, het zorgen voor 'trek'. Voor een goede verbranding is steeds verse lucht nodig. Deze kreeg men o.a. door het zuigend ef fect van de schoorsteen. Warme lucht stijgt naar boven en zuigt daar mee verse lucht aan. De hoogte en binnendiameter van de schoorsteen werd door deze twee gegevens bepaald. Het verwarmend vloeroppervlak van de ketel in m2 was een getal waarmee de schoor steenbouwer een berekening kon maken voor de minimale afmetingen Vervallen schoorsteen in het Groningse Win- sum (foto's Arjen Barnard). van de schoorsteen. Er waren echter meerdere factoren voor de afmetin gen van invloed, b.v. stank en be bouwing in de omgeving. Maten en gewichten De meeste pijpen zijn rond de dertig meter hoog, de Haagse firma De Ridder bouwde exemplaren van 6 tot 60 meter; de hoogste ooit door hen gebouwd staat nu nog in Rijssen met een hoogte van 65 meter en een bin nendiameter van 2.50 meter. Deze werd gebouwd in 1923 voor de firma Ter Horst Co. Voor een pijp van dertig meter had men ongeveer 34.000 stenen nodig van 10 verschil lende afmetingen. De stenen hebben de vorm van een taartpunt. Deze vorm wordt anders naarmate de dia meter van de pijp verandert. Afhankelijk van de opdrachtgever werd een fraaie of eenvoudige pijp gebouwd. In Engeland mat men de status van de fabriek af naar de schoonheid van de pijp. Ook in Ne derland is dat bij de textielfabrieken soms te zien, b.v. Van de Berg en Krabbendam, de huidige BEKA schoorsteen in Tilburg is hiervan een voorbeeld. Minder bekend maar zeker zo mooi is de schoorsteen van Jansen en Ti lanus in Vriezenveen. Geheel opge trokken in gele steen met rode ver siering.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1990 | | pagina 38