m 36 een boeiender, harmonisch stads beeld ontstaan. Beurs van Berlage Op dezelfde wijze als Jacob van Campen in 1648 met één machtig gebaar zijn classisistisch zandstenen blok van het Raadhuis op de Dam neerzette, zo heeft Berlage in 1902 zijn kloeke bakstenen bouwmassa van de Beurs op het Damrak ge plaatst. Die monumentale grootheid van de Damrakgevel staat weliswaar in scherp contrast met de eertijds kleinschaligheid van de Noordoost laas werd het gebouw gesloopt om plaats te maken voor het kneuterige, nostalgische Sonesta-hotel. De ge vel aan het Hekelveld was een voor treffelijk voorbeeld van dat wat doel matig is ook van zichzelf schoon is. De vlakke donker-granieten plint, waarachter op de begane grond de boekwinkel en op de tussenverdie- ping de ruimten van de hoofddirectie waren geprojecteerd en boven dat plint de reliëfwerkende lichtkleurige betonnen traveeën van kantoren - met rechts daarvan de strakke grote erkers van de kamers van de staf- Midden-boven: het Maupoleum. wand van het Damrak, maar het to taalbeeld met op de achtergrond het Centraal Station van Cuypers wordt heden toch als harmonisch ervaren. Ook in zichzelf is het Beursgebouw een voorbeeld van het samengaan van de Damrakgevel, geaccentueerd door de lange rij ramen, kreeg als contrapunt de melodie van het verti- calisme der kleine puntgevels en de machtige torens. De Amsterdamse School toonde in het Scheepvaarthuis (1916) van Van der Mey, Kramer en De Klerk haar hoogtepunt in de samenhang van harmonie en contrast: de grote bouwmassa contrasteerde weliswaar met de smalle 18de eeuwse panden van de Prins Hendrikkade maar haar kleur en haar oprijzende en fijn ge detailleerde gevels harmonieerden op een bijzonder fraaie wijze met het statige stadsbeeld. Gebouw Het Vrije Volk In het gebouw van Het Vrije Volk (1930) van Buys en Lürsen kwam de harmonie van het contrast op een fijnzinnige wijze tot uitdrukking; he- functionarissen - dat alles tezamen leidde tot ras-architectuur. Het hori zontalisme van de aaneengeregen kantoren kwam op een harmonische wijze in contrast met het verticalisme van het betonskelet, welke geleding zo in overeenstemming was met die van de omringende bebouwing. Het feest van de harmonie van het con trast is wellicht nooit schoner gevierd dan met dit moderne kantoorgebouw in een monumentale binnenstad. J. F. Staal ontwierp in 1929 de eerste hoogbouw van Amsterdam en de aangrenzende woonhuizen aan de Churchilllaan en de Roosevelt- laan. De 12-verdiepingen hoge Wol kenkrabbers een krachtige afslui ting van het Vrijheidsplein en in sa menhang met de lage woonblokken werd ook in de stedebouw de har monie van het contrast op karakte ristieke wijze tot uitdrukking ge bracht. In 1954 kreeg een oud schoolge bouw in neo-Empirestijt op het Fre- deriksplein een nieuwe voorgevel omdat voldaan moest worden aan de nieuwe eisen van lichttoetreding in de leslokalen. Hoewel de beton nen gevel qua materiaal contrasteer de met de bakstenen belendingen, werd toch in zijn parcellering bewust gezocht naar de harmonie met die van de Frederikspleinwand. Helaas is de school in 1988 afgebroken. Het Mozes en Aaronhuis aan de Jodenbreestraat (1970) werd terecht eens een pretentieloos meesterwerk van Sier van Rhijn genoemd. Tussen de Mozes en Aaronkerk en dit Mo zes en Aaronhuis is het contrast van materiaal en architectuur onmisken baar, maar beide bouwwerken teza men vormen een boeiende harmonie van twee eigen karakteristieke stij len. Wat het verleden heeft voortge bracht krijgt eerst waarde in zijn be tekenis voor het heden. Vanuit deze achtergrond heeft in 1971 Sier van Rhijn, in nauwe samenwerking met zijn opdrachtgever Jaap Leeuwen berg, de panden 16-20 en 17-21 in de Heintje Hoeksteeg ontworpen. Zij bezitten in materiaal, maat, schaal en structuur zo'n voortreffelijke har monie met de bebouwing van de oude binnenstad dat zij ondanks of wellicht juist door de volkomen ei gentijdse architectuur in een sterk contrast staan met de zo vaak nos talgische invullingen van gaten in het historische stadsbeeld: opdrachtge ver en architect hebben de cultuur bevorderd door cultuur te scheppen. Maupoleum De harmonie van het contrast is ook goed waarneembaar in het Maupo leum van Zanstra, Gmelig Meyling en De Clerq Zubli (1971De lange gevel van de Jodenbreestraat en de iets kortere gevel van de Beurs to nen een sterke overeenkomst. Bei der groot-schaligheid staat in con trast met de (oorspronkelijke) klein schaligheid van de overzijden. Op dezelfde wijze als het horizontalisme van de lange rijen kantoorramen van de Beurs is het horizontalisme van de bijna ontelbare ramen van het Maupoleum zichtbaar. Dat horizonta lisme wordt nog versterkt door de te- rugliggende winkelgalerij en het wordt onderbroken door vier dakop- bouwen. Zo wordt ook in dit Maupo leum het oude beginsel van base ment, middendeel en gevelbeëindi- ding duidelijk. Evenals dat het geval is bij de Beurs staat dit horizontalis me van het Maupoleum in contrast met het verticalisme van het beton skelet. Van de Snoekjesgracht en de Nieuwe Uilenburgerstraat gezien steekt de klare en krachtige architec tuur weldadig af tegen de kneuterige bebouwing van de Nieuwbouwbuurt. Wie in Amsterdam de ogen goed de kost geeft, zal ervaren dat de harmo nie van het contrast altijd boven de tijd stijgt, de toekomst tegemoet.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1990 | | pagina 36