De harmonie van het contrast ¥.-■ f- HKnijtijzer 35 Op het eerste gezicht ligt in deze titel een contradictio in terminis beslo ten. De begrippen harmonie en contrast lijken namelijk net zo tegenover elkaar te staan als schijn en werkelijkheid. Toch is het gezichtsbedrog. In de natuur is een strak blauwe hemel of een geheel bedekte lucht min der boeiend dan de vlucht wolken langs een heldere hemel. Het spel van licht en donker heeft zijn eigen bekoring en zo heeft de harmonie van het contrast ook haar eigen natuurlijke charme. De harmonie van het contrast is 'de kunst om conflicten te verzachten door wat tegenstrijdig lijkt opnieuw samen te binden en een hoger ge meenschappelijk verband te geven'. Wel moet dan eerst de ijdelheid van de harmonie worden geschokt en de triomf van het conflict worden ver kracht voordat iets nieuws kan wor den gebouwd op de grondslag van de harmonie van het contrast.' (Ste- fan Zweig, naar Erasmus) Aan deze voorwaarden voldoet wel licht juist deze tijd waarin immers alle waarden schijnen te worden herge- waardeerd, heden wordt dan ook - helaas tot ontzetting van hen die de schoonheid van het verleden als maatstaf van hun oordeel koesteren - in de bouwkunst het vraagstuk van de samenhang van harmonie en contrast duidelijk herkend en vorm gegeven. De argwanenden zullen, mits zij althans het verleden met open oog tegemoet treden, moeten erkennen dat reeds in de 15de eeuw harmonie en contrast zich in eikaars gezelschap bevonden: in Haarlem werd vóór de Gravenzaal (1350) in de 15de eeuw de uitbouw van de grote Vierschaar gebouwd en in de 17de eeuw ontwierp Lieven de Key de uitbreiding hoek Zijlstraat-Grote Markt. Deze drie bouwfasen vormen samen een compositie vol contras ten maar wel één van een harmoni sche schoonheid. De bouwmeesters in alle grote cultuurtijdperken waren de vriend van de priester en van de profeet. Soms vergaten zij de priester voor de profeet, soms ook vergaten zij de profeet voor de priester, maar in alle tijdperken van bloei waren de bouw meesters altijd de vriend van zowel de priester als van de profeet, (prof. R. N. Roland Holst) De priester is de passieve vertegen woordiger van de traditie en de pro feet is de actieve vertegenwoordiger van de veranderingen in levensbe schouwing. Als nu in de kunst de priester en de profeet elkaar ont moeten dan leidt dat tot een synthe se die een levenwekkende kracht vormt boven de tijd. Daarom is de harmonie van het contrast altijd boei end. Even boeiend als in het huwe lijk man en vrouw juist het samen gaan van harmonie en contrast erva ren dat zij geen van twee mogen bin nendringen in het laatste heiligdom van de ander. De ware liefde kent de eerbied van een tastend zoeken. Tastend zoekt ook de ware kunste naar zijn weg. Hij aanvaardt niet zonder meer de zekerheid van een schoon verleden noch het contrast van de revolutie; hij herkent alleen de veranderingen van de tijd die hij vorm wil geven in de harmonie van de evolutie. Zo schonken de 17de en 18de eeuwse bouwmeesters Amsterdam het steeds wisselende silhouet van trap-, hals- en klokgevels en kroon lijsten, onderling als contrasten maar tezamen een harmonie van betover ende schoonheid. Ook Adriaan Dorsman heeft, zij het bescheidener, met de harmonie van het contrast gespeeld als hij tussen bakstenen belendingen zijn zandste nen gevel ontwierp. Juist het con trast van het bouwmateriaal deed Voormalige gebouw van Het Vrije Volk te Amsterdam

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1990 | | pagina 35