B 32 ken. Er kunnen zich hierbij echter een aantal zaken voordoen die af breuk doen aan de historische au thenticiteit van de stad. Vakantieblaadjes en VVV-folders spiegelen de toerist een uit zijn ver band gerukt geschiedsbeeld voor doordat een klein aantal gebeurte nissen tot historische hoogtepunten is verheven. Ook van het karakter van de Hollander met zijn 'eigenaar digheden' heeft de toerist zich een merkwaardig beeld gevormd. Zo kan het gebeuren dat een Japan se toerist zijn camera nauwlettend op scherp houdt om het Nederland se wonder, dat elk moment voor zijn lens kan verschijnen, op beeldplaat vast te leggen: het zich op klompen voortbewegende en met tulpen strooiende kaasmeisje. Daarnaast wordt, met het oog op Eu ropa 1992, aan monumenten of aan Zicht op de Groenmarkt. dige economische stimulans voor de stad. We zien ook dat historische steden die totnogtoe weinig bekend heid bij de cultuur-minnaars genieten er tegenwoordig alles aan doen om een historische-cultuurstad met allu re te worden. Tijdens de Europese werkconferentie in Dordrecht kreeg ik de indruk dat óók deze stad hard werkt aan zijn, zoals ik het noem 'historische imago'. De Dordrechtse promotie-campagne was, naar mijn mening zo indringend aanwezig dat het de integriteit van de conferentie verstoorde. Op zich is het natuurlijk niet erg wanneer een stad promotiecampag nes start en zijn architectonisch erf goed gebruikt om toeristen te trek- De gothische bibliotheek aan Groenmarkt 153. De Grote Marktstraat. historische stadskernen een meer waarde toegedicht die de lading niet dekt. Was deze architectuur voor heen van lokale betekenis, thans is die voor heel Europa uiterst gedenk waardig. Persoonlijk heb ik wat te gen dit soort vertekening wanneer de achterliggende motivatie slechts een rinkelende kassa is. Neiging tot historiseren Dan is er, naar mijn mening, een sterke neiging tot historiseren. Ook al zijn veel toeristen slechts geïnte resseerd in het historisch décor van de stad, het mag niet betekenen dat een stad zelf ook ijverig meetimmert aan deze historische Walt Disney- wereld. Het gebeurt echter wél! Heeft u bij u in de straat ook zo'n ka rakteristiek pandje gehad waarvan Zo houdt Amsterdam zijn historische imago in stand. Toerist kijkt toch niet verder dan de faca- de. Huis aan de Haarlemmerdijk. nu het interieur tot op de bodem is gesloopt maar waarvan het zwabbe rend geveltje angstvallig met steun balken en hoekklemmen overeind wordt gehouden? U begrijpt nu waarom, het heeft alles te maken met het overeind houden van het historische imago van de stad. Ove rigens zijn ook veel gevels niet meer authentiek. Een toerist die daadwer kelijk studie maakt van de histori sche architectuur zal zich vertwijfeld afvragen hoe het komt dat er in een aantal steden in deze moderne tijd méér 18de eeuwse gevels zijn dan er in de 18de eeuw ooit hebben ge staan. Tenslotte kan men zich afvragen of het architectonisch erfgoed dat als toeristische trekpleister dient ook ge baat is met toerisme. Anders gefor muleerd: Worden de winsten ook aangewend om de monumenten te onderhou den, te herstellen en te bescher men? Het is merkwaardig, maar het antwoord is nee. Van overheidswege wordt nog steeds bezuinigd op mo numentenzorg. Van de gemeentelij ke toeristenbelasting wordt slechts een gering percentage doorgesluisd naar de monumentenzorg en van de winsten die in de toeristensector worden gemaakt (hotels, cafés, rondvaartboten, etc.) is helemaal niets terug te zien. Het zou op zijn minst aardig zijn wanneer zowel de gemeente als de toeristenindustrie gulle sponsors worden. Iemand met een beetje kennis van economisch gewin moet toch weten dat het on verstandig is zijn kip met de gouden eieren te slachten?

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1990 | | pagina 32