Donatie 28 vreemdeling gelaafd en daar ging het tenslotte om bij stadsherbergen. Gevelsteen met maan: minder allooi Net als in de horeca nu, kende men ook vroeger kwaliteitsverschillen. Dat werd niet aangegeven door mid del van het bekende sterrensysteem, maar wel duidde een gevelsteen met een maan - verguld of verzilverd - op minder allooi. In het Heemschut boekje Amsterdamsche gevelsteen- en (1943) van H. Alings wordt ver wezen naar de Nieuwezijds Voor burgwal 35-37, op de hoek bij het Korendragershuis waar de Bond Heemschut zetelt. In een bedrijfs pand uit deze eeuw prijkt daar De Vergulde Man en Dry Starre', een voorstelling van een halve maan met gezicht, drie sterren en de wapens van Amsterdam en waarschijnlijk Weesp. Hier bevond zich namelijk in de 17de eeuw de Weesper Caye, de losplaats van het Weesper bier en op deze plek stond eertijds een kroegje. Ook standsverschil kon worden uitgedrukt door uithangtekens. In Woudrichem, Hoogstraat 18 staat een vergulde helm uit 1601 in de ge vel. Het onderschrift in gotische let ters luidt Inde vergulde helm. Dat duidt op een herberg voor edelen, la ter enigszins verwaterd tot herberg 'van stand'. Misschien was het wel een besloten club, want het vizier van de helm is gesloten. De streep jes boven de tekst geven de wegge vallen n's aan: in den vergulden helm, terwijl Inde een overblijfsel is van de uithangbordenfase. Een helm is een heraldisch teken en de heraldiek is ruim vertegen woordigd op gevelstenen. Niet ver wonderlijk, want in de middeleeuwen konden reizigers overnachten op burchten en kastelen. Boven de in gang van deze stenen gebouwen prijkte meestal het wapen van de kasteelheer of kastelein. Dat was al zo, toen de huizen van de burgers nog in hout waren opgetrokken en uithangborden het onderscheidings teken vormden. Toen de verstening van de steden doorzette in de 15de eeuw - vooral door de talloze stads branden kwamen er steeds meer keuren die dat voorschreven - kwa men de gevelstenen in zwang. En op die gevelstenen voorstellinen die al bekend waren uit de wapenkunst: helmen, wapens, heraldische dieren, schilddragers en dergelijke. De wildeman Een heel ander motief vormt de wil deman. Of dat nu door de grote ont dekkingsreizen kwam, de behaarde wildeman in dierevel met knots was een geliefde figuur op uithangtekens. Wel een symbool voor dronkaard, maar dat vond men destijds kenne lijk geen negatieve reclame op her bergen. Een ruige wildeman vindt u in Lemmer, Schulpen 6, in een 18de eeuwse dakkapel van het gelijknami ge hotel-restaurant. Op de menu kaart staat een verhaaltje van W. Bosma uit Nederlandsche Historiën (1976): 'Het is vanzelfsprekend niet ondenkbaar dat voor het jaar 1776 op dezelfde plaats ook al een her berg heeft gestaan. De handel in ko loniale waren, die tussen Amsterdam via de Zuiderzee met Noordduitse en verder gelegen steden werd gedre ven, en die voor een deel via Lem mer verliep, zal zeer waarschijnlijk hebben bijgedragen tot de benaming De Wildeman. Ook tabakswinkels en - fabrieken plachten immers vaak een moor (sic) identiek aan een 'wil de' in die dagen tot handelsmerk te kiezen'. De Zalm Weet u trouwens waar het oudste hotel in Nederland staat? In Gouda, Markt 36, hotel De Zalm, dat in zijn oudste gedaante als herberg en ta veerne al ruim vijfhonderd jaar be staat. Men was hier gespecialiseerd in zalmgerechten, een vis die vlakbij in de Hollandse IJssel werd gevan gen. Het was een bekende pleister plaats voor de postwagen op de rou te Amsterdam-Antwerpen. Het er achter gelegen pannekoekhuis is ge vestigd in de oude paardestal uit die tijd. Aan de gevelsteen met zalm in de zijmuur van het hotel is een mooi verhaal verbonden. In 1608 bouwde men in Gouda een nieuwe waag. De herberg ernaast was toen nog in een veel kleiner pand gevestigd en de ei genaar besloot tot een fikse uitbrei ding. Maar de vroede vaderen leg den zijn bouwlust aan banden, want de nieuwe Zalm mocht naast hun nieuwe waag niet teveel opvallen. Dus moest de daklijst minstens zes voet lager zijn dan die van de waag en mocht de eerste verdieping geen vensters hebben. Op die kinderach tigheden reageerde de herbergier met een ironische tekst op zijn ge velsteen: niet te hooch, niet te laech, van passé, anno 1670. De dierenwereld, vogels, vissen en zoogdieren, zijn rijk vertegen woordigd op gevelstenen. Zwaan, hert en leeuw kwamen veel voor en ook nu nog heet menig hotel of café De Rode Leeuw, of Het Zwaantje, of Het rustend of dorstend Hert. In dit korte bestek kan ik niet elke beteke nis of herkomst uitleggen. Er zijn zo veel soorten voorstellingen, teveel om op te noemen. Nog eentje wil ik u noemen omdat ik hem zelf erg mooi vind: een afbeelding van de vier heemskinderen. Zij kwamen zo vaak voor op gevels van herbergen dat een 17de eeuwse rijmpje luidt: 'Die vier Heemskinderen moesten wis den drank geweldig minnen wijl zijn zijn 't uithangbord bij waarden en waardinnen'. Het viertal stamt uit het heldenepos Renout van Montel- baan, een 13de eeuwse bewerking van het Franse chanson-de-geste Renaut de Montauban. De prozaro man die omstreeks 1490 uitkwam onder de titel De vier Heemskinde ren, was eeuwenlang geweldig po pulair, vandaar de vele gevelstenen met dit motief. Sagen en legenden zijn talloze keren in steen bewaard gebleven op die manier. Renout, Adeiaert, Writsaerten Ritsaert waren de zonen van een zuster van Karei de Grote. Zij reden op het vliegens vlugge en onoverwinnelijke ros Beyaert. Mijn voorbeeld staat in de gevel van een winkelwoonhuis aan de Grote Gracht 42 te Maastricht: vier gouden ruiters op een zwart paard. Bonte vrolijkheid Vaak is de kleur van gevelstenen verbleekt of zelfs geheel verdwenen. Dat is bijzonder jammer, want zoals de neonreclame in primaire kleuren het beeld van onze moderne steden domineert, zo hebben ooit talloze kleurige gevelstenen en uithangbor den in vroeger eeuwen voor bonte vrolijkheid gezorgd. Wie van u nog een gevelsteen in zijn of haar gevel heeft, vraag Monumentenzorg om deskundig kleuradvies en smeer niet een willekeurige verfpot leeg, zoals helaas maar al te vaak gebeurt. Ge velstenen, historische momentopna mes, zijn het waard om als kleine monumentjes van beeldhouwkunst en volksleven behandeld te worden. Gertrudis A. M. Offenberg is redac teur van Spiegel Historiael en auteur van Gevelstenen in Nederland Zwol le, Waanders, 1986. De Stichting ir. P.M. Duyvis te Koog aan de Zaan heeft Heemschut voor zijn beschermingswerk een eenmali ge gift van 10.000,- geschonken. Het bestuur van Heemschut is de stichting hiervoor zeer erkentelijk. Wij danken de aardewerkfabriek Royal Goedewagen - Gouda B.V. te Nieuw Buinen voor het financieel mogelijk maken van dit extra katern.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1990 | | pagina 28